Allemaal,
Na een verhuizing ben ik weer lekker aan het toeren met de DS. Lekker weer, alles. Sinds ik de auto heb, heb ik trillende remmen. Ik heb daar al eens naar gekeken, en gezien dat de remzuiger rechtsvoor niet goed terug kan worden geduwd (ik dacht eerst eens nieuwe blokken of slijpblokken te proberen). Geprobeerd met veel zorg: geen schroevendraaier ofzo tussen blok en schijf, maar wel met een waterpomptang. Prompt brak dat palletje af natuurlijk, dus dat is ook geen optie meer.
Safety is OK, want ik heb al 2X een APK (CT hier in La France) ondergaan en remkracht is OK, en de L/R verschil is ook OK. Ik kan dus alleen geen blokjes vervangen, indien nodig. Ook wil ik slijblokken proberen, want remschijven vervangen is een hele klus.
Vraag is dus: wat zijn de beste prkatijken om die ene cilinder ver genoeg terug te duwen zodat ik de blokjes eruit kan pakken, en dan misschien voorzichtig uit laten komen en bepalen of de cilinder goed schoon gemaakt kan worden. Inspuiten met kruipolie en een weekje laten weken?
Alle ideeen welkom!
Vrolijk Pasen,
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT8 Blue HDi 2022
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2014
Beste is natuurlijk de remklauw er af halen en dan goed nakijken.
Maar een mogelijke fix is: weken met kruipolie en stukje bij beetje heen en weer bewegen. Dus iets terugduwen, remmen etc.
Oorzaak is meestal koelvoeistof lekkage op de klauw, doordat het overloop slangetje van de radiator er niet op zit.
Succes
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 25545
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Uitbouwen en revisen. Of een ‘nieuwe’laten komen en die erin zetten.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 11736
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Egbert schreef:Oorzaak is meestal koelvoeistof lekkage op de klauw, doordat het overloop slangetje van de radiator er niet op zit.
Om die reden, en om het aftappen van de radiateur makkelijker te maken, heb ik bij mijn DS één bevestigingsbout van een luchtkoker op het bodemplaatje opgeofferd, het gat wat ruimer gemaakt en daar de slang vanaf het radiateur-kraantje door gestoken. Overloopwater via die kraan loopt dan meteen op straat ter bestrijding van onkruid in plaats van eerst over je rechter voorrem. Als je je koelwater af wilt tappen is het genoeg om een bak onder de auto te schuiven en de kraan open te draaien. Nergens ongecontroleerde waterloop, maar gewoon via die slang rechtstreeks en zonder verdere demontage in een bak.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Allemaal,
Eindelijk weer eens tijd om eens te kijken naar die remcilinder. Het is dus eigenlijk linksvoor, dus kant bestuurder, en dan de cinlinder bakzijde. Da’s ook de moeilijkste om te bereiken. 8 jaar geleden heb ik daar al eens aan zitten trekken en doen, en een stukje remblok afgebroken (dus gelukkig niet het oogje op het huis). Dat maakt grip krijgen met een grote waterpomptang moeilijk. Het boeltje staat nu 3 dagen in zeer veel kruipolie, maar ze geeft geen enkele sjoege. Het is natuurlijk ook onmogelijk om de achterkant van de cilinder te bereiken met kruipolie. Het blokje aan weerszijde komt er zo uit. Ik zit te denken om ‘m een beetje te drillen met een pneumatische hamerboor ofzo.
Ik heb weinig zin om alles te moeten uitbouwen, want ik maar zeer beperkt tijd steeds. Ik hou me aanbevolen voor andere creatieve ideeen.
Alvast dank!
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT8 Blue HDi 2022
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2014
de anwb heeft mijn auto eens opengemaakt met een klein luchtkussentje. Dat kun je met de hand oppompen en daarmee kun je verbluffend veel kracht mee uitoefenen. Moet je wel het remblok eruit halen en dan weet ik nog niet of het past. Verder ga ik er vanuit dat je het systeem drukloos hebt gemaakt en de de ontluchtingsnippel open hebt staan.
Totaal aantal Berichten: 25545
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
je zal toch moeten want de rot zit er al in en gaat nooit meer weg. Blokken eruit en de klauw uitbouwen. En niet zeuren want jij wou in een oldtimer rijden….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik ga mee met Bogaard: uitbouwen en zuiger proberen eruit te halen. Lukt het niet met perslucht danwel met een vetspuit.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 1337
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Creatief idee: uitbesteden. Zeker als je weinig tijd hebt is dat een alternatief. Sleutelen onder tijdsdruk is meestal geen pretje en leidt vaak ook nog tot bijkomende schade of een halve oplossing (iets met haastige spoed….).
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Ik zeur nooit over m’n DS!
Ochtendje vrij genomen en een beetje aan het proberen geweest. Om het boeltje eventueel te reviseren moeten die blokjes er natuurlijk uit! Dat was dus juist het probleem met die ene kant. Maar: met een vernuftig tooltje van de local Franse Brezan (Autobacs), een hoop kruipolie en een heleboel gewrik en gedoe, heb ik het blokje eruit. Daarna de cilinder een klein beetje uit laten komen en mooi schoongemaakt. Helaas wil -ie nog steeds niet terug in z’n huisje: Zelfs met veel kracht lukt dat niet. Alle nippels open, druk eraf natuurlijk etc. Geprobeerd om de andere kant van dezlefde klauw vrij te maken zodat er een beetje ruimte komt tussen de twee, hopende op een wiggle-wiggle effect. In, uit, schoonmaken ondertussen, inspuiten, weer een stujkje terug etc. Probleem is nu dat de andere kant, die dus makkelijk indrukbaar was, nu ook vastzit.
Ik vraag me af of er niet ergens restdruk is ofzo, of dat er zoveel zooi ACHTER de cilinder zit dat ie echt niet verder naar binnen wil. Rechtsvoor no problem, al nieuwe blokken geplaatst.
Ik woon ten westen van Paris, haar geboortestad, je zou verwachten veel kennis en DS garages, maar dus niet. Nog iets wat ik mis van NL!
Ik zit dus met 2 zuigers nu in dezlefde klauw die niet naar binnen willen. Van die ene die los was vindt dat ik zeer vreemd. Die zou zo naar binnen moeten kunnen glijden.
Alle iedeen nogmaals welkom!
Groeten uit Montigny
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT8 Blue HDi 2022
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2014
Totaal aantal Berichten: 10222
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ontluchtingsnippels zijn open? voor de zekerheid er helemaal uitdraaien misschien. Ze zitten wel eens verstopt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 16-07-2013
- CX 2400 IE pallas Automatic
- ID/DS 23 Pallas
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V Exclusive
Vaak raakt een zuiger vast omdat hij scheef terug geduwd is.
Als dat zo is was de zuiger wel al bijna op zijn einde slag.
Door de rem opnieuw in te drukken kan je ze misschien recht krijgen, dan moet je wel de ruimte tussen schijf en zuiger met iets stevigs opvullen bv aluminium, dus waar normaal je remblokken zitten.
Zoals al gezegd is het beste uitbouwen en repareren of vervangen.
Totaal aantal Berichten: 1337
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Ik denk ook dat uitbouw en visuele inspectie de beste oplossing is, zoals enkele ervaren forumleden ook opperen. Zelfs als het je nu lukt om de zuigers terug te drukken weet je niet wat de oorzaak was dat het nu niet lukt. Iets zit er niet goed en dat blijft dan altijd in je achterhoofd zingen, tenminste dat zou bij mij het geval zijn en dat zou mijn onbezorgd rijplezier ernstig belemmeren. Remmen zijn belangrijk genoeg om goed te fixen en niet te gokken.
Ik heb zelf een ID en het remsysteem van DS ken ik minder goed. Restdruk lijkt me geen oorzaak (gangbare zuigers zouden m.i. dan meteen naar buiten gedrukt worden als je de blokken verwijdert) maar ik weet zeker dat er kenners zijn die denkbare oorzaak beter kunnen beredeneren. En/Of:
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/235659 ?
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Ok, ik heb besloten om die linkerklauw dan maar uit te bouwen. Ziet er te doen uit, volgens het WPHB. Nu kan ik een gerviseerde klauw kopen bij Chyparse of Citrotech. Best een prijsverschil. Heeft iemand goede/slechte ervaringen met beiden? Ik bestel bij beide van alles, maar goed spul wbt hydraulische revisiedelen haal ik meestal bij Citrotech.
Dank maar weer!
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT8 Blue HDi 2022
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2014
Totaal aantal Berichten: 25545
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Chyparse is prima voor remklauwen. Ze hebben ook revisiesets.
het lekkerst is om even de tunnel uit te bouwen. bak ondersteunen. twee grote bouten losratelen en de verbinding naar de traverse. Klaar.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ok, dank! Dat scheelt weer een paar pecuna’s.
Ik heb idd gelezen dat de traverse los moet, bak ondersteunen met een krik ofzo, radiator eruit en alle leidingen los. Dat lijkt te doen te zijn, al vele malen gedaan op m’n vorige (niet voor die klauw maar voor allerlei andere werkzaamheden.
Alleen ff tijd vinden! Hier is de beauty trouwens:
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT8 Blue HDi 2022
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2014