Goedenavond allemaal,
Eerst even voorstellen want ik ben nieuw. Ik ben Marcel en moet allereerst bekennen dat ik geen Citroën Xantia heb, maar wel een auto met een zelfde motor en elektrische installatie als de Citroën Xantia.
Ooit heb ik trouwens wel een Xantia gehad en ik vind het ook een fijne auto.
Wij hebben nu een Fiat Ducato met de twee liter 8v motor die ook in de Xantia zit. We zijn hem aan het inrichten als camper. De auto heeft maar 65200 km gereden.
Het probleem openbaarde zich eerst op de rit van Nürnberg naar huis.
Inhouden met een brandend inspuit lampje en een toerenteller welke geheel naar 0 slaat.
Het is maar heel even en daarna rijdt de auto gewoon verder.
Terug in Nederland zijn we gaan werken aan de wagen.
Vanwege een kapotte temperatuur sensor liep de motortemp te hoog op waardoor waarschijnlijk een lek in de koppakking is ontstaan.
Ik heb de kop laten demonteren en gelijk een klep revisie laten uitvoren bij Verkaik in Delft.
Alles nieuw dus nieuwe distributie riem etc.
Het probleem bleef.
De auto is daarna uitgelezen bij een Fiat specialist en de computer gaf aan dat de luchtmassa voeler vv moest worden.
Dat is gedaan, maar….... het probleem bleef.
Daarna nieuwe krukas sensor, maar .... zelfde probleem.
Daarna extra massa kabel van accu naar motor en alle massa punten opgeschuurd met contact spray ingespoten en na montage met vet ingespoten.
Maar pfff zelfde probleem.
Toen een nieuw bobine, maar daarbij ging het motor storing lampje branden en het probleem bleef, dus de oude terug geplaatst en de bobine retour gestuurd. De bougies en bougiekabels zijn wel nieuw.
Het laatste wat we nu vv hebben is de brandstofpomp en ook het relais welke voor de werking zorgt.
Je voelt hem al, hetzelfde probleem. Gelukkig zoemt hij niet meer, ook is het brandstof filter vervangen.
Ik begin een beetje aan het einde te komen, het kan evt de ecu zijn, gasklephuis of een draad breuk.
Het lijkt erop dat het probleem eerder voorkomt bij een koude motor dan bij bij een warme.
Ook blokkeert soms (een enkele keer) de start blokkering en kan ik de motor niet starten.
Het moet dus een fout zijn in het brandstof systeem volgens meerdere bronnen, heeft er iemand van jullie eerder met dit bijltje gehakt en weet de oplossing.
De ecu opsturen heeft waarschijnlijk ook geen zin omdat de storing niet altijd is. Ze zullen geen fout vinden denk ik.
Zit er ergens een bi-metaaltje welke ik over het hoofd zie?
Ik kan een filmpje sturen van het dashboard met het probleem, als het gebeurd.
Alvast dank voor jullie reacties!
Groeten
Marcel
Ik wil graag een video filmpje van 2 sec plaatsen maar dat lukt helaas niet.
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat kun je het beste op youtube zetten en dan hier de link kopieëren.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Goede tip! Dank je wel! Ik heb drie filmpjes op You Tube geplaatst.
De oudste geeft het eigenlijk goed weer.
https://youtu.be/1itZi4a8Iu0
Deze geeft het weer na plaatsing van de nieuwe bobine.
De brandstof pomp hoor je hier nog zoemen, dat is nu niet meer, hij is vervangen incl het brandstof filter.
Het motor storing lampje blijft branden na de plaatsing van de bobine
De laatste situatie is deze, eigenlijk weer hetzelfde probleem als in het eerste filmpje na uitvoering van alle aanpassingen.
De oude bobine zit er weer op hier. Hierbij slaat de motor ook af toe; ik moest stoppen, je ziet ook dat hij iets moeite heeft met aanslaan.
Een enkele keer wil de auto ook niet starten omdat de start blokkering niet vrijgegeven wordt.
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Bij mijn Xantia Turbo CT was dit probleem opgelost nadat ik diverse ontstekingsdingen en de BDP-sensor had vervangen. De bobine zat daar ook bij. Je zou misschien eens kunnen kijken of je daar een goede nieuwe voor kunt vinden. Ik had eentje van Bosch.
Volgens mij heb je ook de ontstekingsmodule nog niet vervangen. Die zou je ook nog eens kunnen proberen. Let wel op dat je die met een beetje koelpasta (eigenlijk geleidingspasta) monteert, want anders wordt de nieuwe meteen te heet.
Het lastige is wel dat dit een beetje gissen blijft en dat is eigenlijk niet ideaal natuurlijk. Kun je hem niet eens uitlezen en kijken of je ECU een storing geeft? Het motorstoringslampje gaat branden, dus zal hij vast een fout opslaan.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Wat was de uiteindelijke oorzaak?
C5 Break 2.0-16v 2008
XM 2.0-16V 1998