In een ander topic (https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/237801/) heb ik mijn C35 camper al voorgesteld.
Na ruim anderhalf jaar in de stalling zijn we nu begonnen met de reparatie en restauratie. Ik heb de camper technisch na laten kijken en nu zijn we op zoek naar de juiste onderdelen die vervangen moeten worden. Via Google en FB (C35 club Nederland), komen we er niet echt uit. Zitten heel veel goedwillende en behulpzame mensen, maar ik heb het idee dat de echte technische kennis ontbreekt.
Waar ben ik nu naar op zoek:
- remkrachtbegrenzer (mijne is lek)
- stuurhuis hoezen (zijn gescheurd)
- sproeikoppen (zijn gescheurd door ouderdom)
- ruitenwissermotor (zit vast)
- remleidingen achter
Vanuit de BMW wereld weet ik dat bepaalde onderdelen nieuw,aftermarket te krijgen zijn voor mijn (oude) BMW’s. Bij Citroën weet ik dat (nog) niet. Zijn onderdelen van andere types (C25 bijvoorbeeld) onderling uitwisselbaar. Kan ik onderdelen uit nieuwere of andere types Citroën gebruiken. Zijn er bepaalde onderdelen (zoals de remdrukverdeler) gewoon nog nieuw te krijgen, maar dan van bijvoorbeeld een ander merk fabrikant.
Mijn vraag is dus of iemand mij kan helpen bij het vinden van de juiste onderdelen, zodat we de camper APK gereed kunnen maken.
Citroën C35 1979
Live now, worry later
Leuk een C35.
Je moet voor de remmen even in “hydrauliek” taal gaan spreken/denken: Dat werkt met een pomp, een drukregelaar met voorraadbol ( boven op de bak) en nog een extra remaccu, een doseur ook remcommando genoemd ( dat ding achter het pedaal dat de druk naar de remmen stuurt.
In tegenstelling tot een klassieke rem rem je dus met een “ventiel” dat vloeistof onder druk naar de remmen stuurt.
Mijn eerste insteek:
- remdrukverdeler (mijne is lek)
Je bedoeld de “Doseur” ? D.w.z. dat ding wat achter je pedaal zit en de remmen bedient? Stuur eens een foto dan kunnen we kijken of die uitwisselbaar is met die van een ander type Citroen of dat die gereviseerd kan worden.
Het kan zijn dat een uitvoering hebt met “drukvalindicator” d.w.z. die meet de verschildruk tussen het voor en achter circuit, zit een drukcontact op met elektrische aansluiting.
Of bedoel je de remkrachtbegrenzer op de achter as ? Als die lekt moet je aan revisie denken. Als hij allen lekt: O-ringen vervangen. Als hij van binnen verroest is: Zoek maar een tweedehands..
- stuurhuis hoezen (zijn gescheurd). Welke maat ? Die zijn er “universeel” in verschillende maten, maar meestal gebruikte men bij Citroen dat stuurhuis ook op andere modellen.
- sproeikoppen (zijn gescheurd door ouderdom) Je bedoelt de ruitenwissersproeiers? Zoek maar “universele”.
Mocht je de inspuitventielen van de dieselmotor bedoelen: Ga eens bij een CX specialist te raad.
- ruitenwissermotor (zit vast). Dat bestaat uit een motor en een tandwielkast. Motor: Vaak na lange stilstand doordat de lagers vast gaan zitten. Dat zijn glijlagers met bronzen bussen. Tandwielkast: Als het vet helemaal uitgehard is beweegt dat ook niet flitsend. Haal maar uit elkaar , meestal wel weer gangbaar te krijgen.
- remleidingen achter. : Iedere goede DS specialist kan leidingen voor je namaken. Zijn cunifer leidingen. Worden gemaakt met een speciaal “Citroen” flensapparaat.
Heb je het werkplaatshandboek al ? Dat is er in pdf in het Nederlands….. Even zoeken, en anders een PB met email adres.
To err is human, not to err is divine.
Bedankt voor je (snelle) reactie.
Foto’s van achtereenvolgens de remdrukverdeler (boven het linkerachterwiel) en de stuurhuishoes rechts. Links moet ook vervangen worden.
Remdrukverdeler C35
Stuurhuishoes C35
De sproeikoppen voor de ruitenwissers zouden inderdaad wel universeel kunnen. De ruitenwissermotor gaan we er uithalen, zodra de camper weer kan rijden. Staat nu vast op de brug, namelijk, want de remmen werken niet meer.
Live now, worry later
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat is de remkrachtbegrenzer. Die zorgt er voor dat de remdruk achter afhankelijk is van de belasting achter.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Stuurhuishoezen zul je moeten maken denk ik. Ik heb dat ook gedaan. Kijk even door mijn topic daar staat eea wel in
Oke, dank je wel. Ik ga mijn ‘zoekertje’ aanpassen.
Live now, worry later
Inderdaad remdrukbegrenzer.
Daar zit een “cup” in maar in het onderdelenboek staat die niet in detail.
Ik neem aan dat je weet dat de motor moe draaien om druk op het hydraulisch systeem te hebben en te kunnen remmen.
Ik zie dat ze de stofhoes al eens met kit bewerkt hebben, geen goed teken.
Als noodmaatregel kun je met een “leiding verbinder” de twee leidingen doorverbinden. Een DS garage kan die je wel bezorgen. Dan heb je achter maximale remdruk, daar kun je niet mee rijden, maar het wel mee van de brug af.
Manuals vind je hier: http://ckc.dk/cgi/catlist?eng
Dan zoek op C35.
Ik denk dat die stuurhuishoezen niet origineel zijn, lijken niet echt zoals die in het onderdelenboek, maar dat is een gok.
To err is human, not to err is divine.
Deze stuurhoezen komen naar voren als je zoekt op C35 op Autodoc. Het zijn universele stuurhoezen dus. Misschien moet ik die hebben.
Live now, worry later
Ik denk dat het beste is dat je kunt krijgen.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Daar heb je niets aan volgens mij. De kant op het stuurhuis heeft een veel grotere diameter namelijk.
Heb je op mijn topic gekeken? Daar staat ook een link naar een youtube filmpje dat ik erop heb gezet met een gemonteerde zelfgemaakte hoes. De hoes wordt ahw steeds binnenste buiten getrokken, niet uitgerekt en ingedrukt.
Maar als je een andere oplossing vindt met onderdelen die zo te koop zijn is dat natuurlijk geweldig! Houd ons op de hoogte!
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/227768/P150/#1905477
eventjes opgezocht voor je.
Hartelijk dank voor je link. Ik ga dit met de garage bespreken. Misschien is dat de beste oplossing.
Live now, worry later
Universele hoezen werken prima, voor bestellen eerst even de benodigde diameters en lengte opmeten, dan even kijken wat de specs (b.v. zijn van de aangeboden hoezen (staan bij autodoc verschillende), heb al op diverse oldtimers de hoezen met succes gemonteerd.
De hierboven afgebeelde hoes heeft als grote diameter 40 tot 53 mm in stappen oplopend (3 mm/stap) en de kleine diameter van 10 tot 29 mm oplopend (5 mm/stap) voordeel is ook dat je de stuurkogel niet uit de spoorstang hoeft te verwijderen.
https://youtu.be/B1di2-3Cc7g
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Heb je gekeken naar het filmpje of het plaatje in mijn topic? De grote diameter is bij de C35/Fiat 242 geen cm of 5 maar minstens het dubbele. Ook rekt de hoes dus niet in en uit. De constructie is echt wat anders dan bij de meeste stuurhuizen volgens mij. But I gladly stand corrected. Als er wel standaard universele hoezen bruikbaar zijn is dat geweldig!
Het origineel is inderdaad een balghoes zoals die voor de achterste veercilinder van een DS, maar met een veel grotere maat.
Maar op de foto van coach is duidelijk een harmonica hoes te zien die tot over de moer inclusief kogel zit. Aan Coach om te zien wat hij kan vinden ? Anders wordt het maken.
To err is human, not to err is divine.
furriegurrie schreef:Heb je gekeken naar het filmpje of het plaatje in mijn topic? De grote diameter is bij de C35/Fiat 242 geen cm of 5 maar minstens het dubbele. Ook rekt de hoes dus niet in en uit. De constructie is echt wat anders dan bij de meeste stuurhuizen volgens mij. But I gladly stand corrected. Als er wel standaard universele hoezen bruikbaar zijn is dat geweldig!
Ik had het plaatje van jou herleid naar autodoc, meestal meet ik eerst de maten op en ga daarmee naar een lokale automaterialenzaak, die zijn meestal in staat om op maten te zoeken wat bij mij tot nu toe tot goede resultaten heeft geleid.
Ik moet zeggen, dat als de diameter daadwerkelijk 10cm is, dat bizar groot is.
Ik weet dat een Fiat Ducato ergens rond de 70mm zit en dat is al belachelijk groot.
Hi Coach,
Ik ben ook op zoek naar onderdelen voor mijn 242E, maar dan een verhoogd dak en wat instrumenten. In mijn zoektocht heb ik wel in Frankrijk een paar sloopbussen gevonden. Onder andere deze met Ruitenwissermechanismen en motoren vooraan (Mécanismes et moteurs d’essuie-glace av ar):
https://www.leboncoin.fr/equipement_auto/2005067014.htm
De rembekrachtiger (Répartiteur de freinage) heeft hij ook in het lijstje staan.
Ik zoek zelf veel op leboncoin en op ebay, het is wat gedoe met Google Translate maar ik kom er aardig uit. Naast deze staan er nog een aantal op leboncoin.
Tweede tip: In Groningen staat een C35 op de sloop. Wat de staat van deze bus is weet ik niet, daar ga ik eind van de maand waarschijnlijk kijken.