Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 02-04-2006
- Traction Avant 11BL
- HY Camper
Heb eindelijk een traction avant 11BL uit 1954 gekocht! Ziet er van buiten en binnen super uit evenals de bodem. De motor heeft wel wat aandacht nodig. De afgelopen 4 jaar amper gelopen en vrij origineel… en volgens mij vrij weinig onderhoud gehad. De motor loopt overigens wel mooi regelmatig en reageert goed op het gaspedaal. Mijn eerste probleem is dat de gel accu van een jaar oud, 84 ah, bijna helemaal leeg was. De auto startte gisteren nog wel maar startmotor loop heel erg langzaam maar slaat nog wel aan. Ik heb de accu inmiddels al 30 uur aan de oplader gehangen maar de acculader geeft nog steeds ‘geel’ in plaats van ‘groen’ aan. Nog even volhouden of er maar een nieuwe accu inzetten omdat de gelaccu mogelijk al te veel geleden heeft?
Als dat moet, geen probleem, maar hoe doe ik dat het beste? Moeten de twee motorkappen eraf of kan ik deze accu er tussen door proberen te krijgen? Krijg graag advies! Mijn sleutelervaring is nog bescheiden -:)
Daarna ga ik door met het eventuele andere noodzakelijk onderhoud.
groet, Peter
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 02-04-2006
- Traction Avant 11BL
- HY Camper
Sorry, heb nog even goed gekeken maar er zit de volgende accu in:
50Ah Optima Red Top 6 volt
Optima 6 volt Red Top met een koudstartniveau van 815. Deze 50Ah accu is daarom ook een van de betere in zijn klasse. 6 volt accu’s startaccu’s worden vaak toegepast in oldtimers.
Dus niet 84 ah, en geen gel… Lijkt me niet de juiste accu voor deze TA
Zo’n optima is gemaakt voor een hoge startstroom, maar er zijn geen accu’s die graag diep-ontladen worden. Het is een AGM accu, die laadt zich wat lastiger laden, hebben eigenlijk een iets hogere laadspanning nodig dan een gewone lood-accu, dus een aangepaste lader is het beste.
Er zijn acculaders die met een soort pulserende stroom proberen de accu weer in conditie te krijgen, misschien dat eens proberen, en daarnaast: Je kunt alleen aan de pool-spanning zien of de accu vol is: moet minstens 6,3 volt zijn als de acculader er af is, zo’n lampje is relatief grof.
En: Nooit een behoorlijk ontladen accu verder ontladen, daar kunnen ze niet tegen. Eerst opladen en dan starten anders heb je helaas het risico dat je de accu om zeep helpt.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 02-04-2006
- Traction Avant 11BL
- HY Camper
Helder! Mooie info. Ik aarzel nog of ik wel zo’n bijzondere acculader wil kopen. De acculaders die ik nu gebruik van 1 amp voldoen prima voor mijn HY en 2CV (heb drie opladers). En eerder ook voor mijn CX en SM. Dan neem ik liever denk ik mijn verlies wat betreft deze accu, omdat ik niet zeker weet of dit nog wel goed gaat komen. Amp is toch best wel laag.
Zo zou ik bv een 6 Volt Start Accu met 100 ah met Zuurpakket kunnen kopen voor 145 euro, die er goed in past. Hoor dan nog graag hoe ik deze er het beste in kan zetten.
Als je met een 1 ampere lader een 50AH accu gaat laden dan is die na 30 uur halfvol. ( je hebt ook verlies).
Ik zou die lader er eens 3 dagen aan laten zitten en dan kijken of hij nog goed start. Zo’n Optima kan veel hebben en is qua startstroom zelfs beter dan zo’n 100Ah 6volt accu. Die zitten meestal rond de 550-600 CCA tegen 800 voor de Optima.
( Nee, ik heb geen belang bij Optima, beveel ze niet aan etc, maar de TS heeft er al 1).
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 10280
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Over de motorkap: de schroeven van de 2 afdekplaatjes van de chromen strip eruit draaien en dan met zijn tweeën de hele kap er af nemen. Of de ene kant op de andere vouwen en dan in je eentje eraf halen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 02-04-2006
- Traction Avant 11BL
- HY Camper
Mooi dat de hele kap er zo afgenomen kan worden.wellicht is het nog even niet nodig. Vanmorgen stond de acculader weer op groen na bijna twee dagen. En zoals citroensmgz aangaf, is dit niet eens een verkeerd type accu voor de ta. Ga het de komende week verder zien….
Totaal aantal Berichten: 10280
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Nou duurt het ook best lang als de lader maar 1 Ampere geeft.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 15698
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
6V 50 Ah is gewoon te licht voor een Traction volgens mij, ik meen dat 90 Ah gegeven wordt voor de BL en 110 voor de BN (waarschijnlijk vanwege de afmetingen, want technisch zijn beide auto’s natuurlijk gelijk).
Totaal aantal Berichten: 25586
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ik heb in de ami al 70 Ah…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Voor de TS:
50Ah wil zeggen dat bij een 20-urige ontlading 1/20 ste van de capaciteit kan ontladen en daarna de accu leeg is. Dat geeft de “capaciteit” weer. Bijvoorbeeld in dit geval 50/20 = 2.5 ampere. Bij hogere stromen loopt de tijd terug, maar het is niet lineair! Je haalt dus bij 10 ampere geen 5 uur !
Die is ook belangrijk als je rijdt en de dynamo levert niet genoeg stroom, bijvoorbeeld in de file/s’nachts etc.
Als voorbeeld: Als je 35 watt koplampen hebt dan hebben die samen 11 ampere nodig, en dan is je accu na ruim 2 uur halfleeg. Daar moet je nog de andere gebruikers bij tellen, reken die ook maar voor 70 watt en je kunt je TA maximaal een uur onder spanning laten staan voordat de accu problemen geeft. Verder dan half leeg wil je niet gaan om nog te kunnen starten.
Dat is minder dan een “gewone” 70Ah of 100AH accu. Maar zolang je niet plant veel s’nachts te rijden of zo gaat die 50Ah goed.
Wat ook belangrijk is: de CCA (Cold Cranking Ampere) dat is de maximale startstroom. Een gewone 6 volt 100AH Accu haalt zo’n 500-600 CCA, dat heb je inderdaad wel nodig.Zo’n Optima is erg goed als Startaccu, ze geven daar 815 CCA voor op, dat is meer dan genoeg.
Als je Optima nog goed werkt ( d.w.z. je nog goed kunt starten na dit “misbruik”) dan zou ik hem niet vervangen, ze kunnen erg goed tegen diep-ontladen ( dat heb je al gemerkt), goed tegen trillingen etc.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 02-04-2006
- Traction Avant 11BL
- HY Camper
Ik hou dus voorlopig deze accu -:). Heb vandaag weer een ritje gemaakt en de motor sloeg direct zonder problemen aan. Dus lijkt gelukkig wel goed te zitten. En ben voorlopige niet van plan om veel in de avond te rijden. Dat zou vermoedelijk ook wel goed kunnen, want er zit led verlichting in.
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Ik weet niet of je het al hebt gedaan, maar het beste is om de accu hoe dan ook een keer volledig op te laden aan de lader. Dan pas weer gaan rijden. Dat geldt voor elke accu overigens.
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 02-04-2006
- Traction Avant 11BL
- HY Camper
Ja dat heb ik gelukkig gedaan. En hij hangt nu ook weer aan de lader. En kleurt weer groen.dus dat zit vermoedelijk wel goed.