Hallo iedereen,
ik ben sinds 2 maanden in het bezit van een berlingo met een 1.6 vti motor en vraag mij het volgende af, is het normaal dat deze bij het starten wat bijgeluiden maakt zoals enkele seconden tikken en wat klinken als een diesel doet? of is dit toch een probleem zoals bijvoorbeeld een opgerekte distributieketting? de auto rijd wel perfect en geeft geen foutcodes wanneer ik hem uitlees. hij is van het bouwjaar 2013 en heeft 57000km. Hieronder stuur ik de youtube link van het geluid zodat jullie een oordeel kunnen geven. https://www.youtube.com/watch?v=LfVK7H1ViHQ
de video is opgenomen wanneer het -5 was in de nacht.
Alvast bedankt!!!
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Staat er niet een nulletje teveel in de km stand?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
jantje1948 schreef:Staat er niet een nulletje teveel in de km stand?
inderdaad heb dit aangepast
Totaal aantal Berichten: 9369
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Onze VTi gaat richting de 150 K, nog met de originele ketting, maar die klinkt absoluut niet als een diesel bij een koude start.
Ook niet na een nacht met vorst.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Het kan even duren voordat de klepstoters zich met olie gevuld hebben.
Is de olie van de juiste soort en minimaal elke 20.000 ververst? Olie met veel vuil er in kan dit effect op de klepstoters hebben.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Ik heb hetzelfde gerammel gehad met mijn C5 met hydraulische klepstoters. Olie ververst en na een keertje flink gassen bij onze oosterburen is het nu weer normaal. In onze omstandigheden komt een motor nog amper op temperatuur. Daarom is het goed om af en toe het nieuwe rijden maar even te laten voor wat het is. Tijdje hoog in de toeren de boel warmstoken en schoonmaken is goed voor een motor.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 9369
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Jonathan, gebruik de zoekterm VTi maar eens op dit forum.
Dan lees je vanzelf alles over dit motortype en de bijzondere aandacht die dit blok vraagt voor wat betreft de te gebruiken olie.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
En even concreet:
Er kan 5W30 of 0W30 olie in: Met 0W30 heb je bij -5 een behoorlijk dunnere olie, dat smeert makkelijker. Er mag zeker geen 10w40 in, die is bij koud weer veel te dik.
Maar:
- Hoelang duurt het getik: 5 seconden of 30 of 60 seconden?
Als het echt 5 seconden is dan zou ik de olie verversen maar als het een minuut duurt dan wordt het tijd de ketting te controleren.
- Tikt hij ook als het 5-10 graden is buiten en je start ? ( en dan bedoel ik meer dan 5 seconden) Zo ja, inderdaad ketting en spanner nakijken. Als hij alleen niks bij -5: Zou ik toch eens extra de olie verversen.
To err is human, not to err is divine.
jantje1948 schreef:Het kan even duren voordat de klepstoters zich met olie gevuld hebben.
Is de olie van de juiste soort en minimaal elke 20.000 ververst? Olie met veel vuil er in kan dit effect op de klepstoters hebben.
Beste,
de wagen heeft tot nu toe iedere 15000km dealer onderhoud gekregen. sinds ik de wagen in mijn bezit heb heb ik direct de olie ook gewisseld, heb er dan de aanbevolen 0w30 van total ingedaan en ook de oliefilter gewisseld. tussen de laatste onderhousbeurt en mijn onderhoudsbeurt zat slechts 5000km. Ik controleer ook vaak het oliepeil. Het echte tikken is enkel bij echt koud weer bij sterkere vorst (ik woon zelf in de belgische oostkantons). en het tikken duurt max 10 seconden, maar meestal korter en het is ook niet altijd, en zeker niet bij warmer weer.
Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels.
ik vraag mij eerder gewoon af of het startgeluid een gezond geluid is voor een koudstart of dat hij abnormale geluiden maakt alvast bedankt
René Jongejan schreef:Onze VTi gaat richting de 150 K, nog met de originele ketting, maar die klinkt absoluut niet als een diesel bij een koude start.
Ook niet na een nacht met vorst.
van welk jaar is jouw vti? ik maak mij vooral zorgen door de horrorverhalen die je erover leest maar over berlingos met problemen vind ik minder terug. de wagen is steeds dealer onderhouden om de 15000km en heeft nu slechts 50000km dus daarmee dat ik het toch aangedurft heb.
Dan moet je dat maar als een “feature” zien: Bij behoorlijk koud weer duurt het een paar seconden voordat er voldoende oliedruk in de hydraulische kettingspanner is, zolang rammelt de ketting iets.
Als het echt maar een paar seconden is dan zou ik me er geen zorgen over maken. ( Mijn VTI tikt ook, zo’n 10-20 seconden als ik start bij een lagere temperatuur dan -5, maar dat is dit jaar pas 2 keer voorgekomen, en die heeft er een pak meer kilometers op zitten. ).
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 9369
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
jonathanvs schreef:Van welk jaar is jouw VTi?
2009
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9369
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
jonathanvs schreef:Ik maak mij vooral zorgen door de horrorverhalen die je erover leest.
Leesvoer https://sites.google.com/view/bjgdiagnostics/prince-motoren/ep3-ep6-vti
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Als je je teveel zorgen maakt gaat er de lol vanaf. Horror verhalen zijn in de minderheid. Redeneer vanuit vertrouwen en zorg voor het juiste onderhoud. En als dat niet gaat, dan kun je de auto het beste van de hand doen en een ander type kopen.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Even een korte update,
De wagen heeft een volledig weekend stilgestaan, echter waren vandaag de temperaturen meer rond de 15 graden ipv van rond het vriespunt zoals afgelopen weken (belgische ardennen). Heb vandaag de wagen eens gestart en van het lichte dieselgeluid/het tikken was niets te horen. Kan het zijn dat bij vriestemperaturen hij meer lawaai maakt dan? Alvast bedankt voor jullie hulp!