Ik heb vanmorgen een stukje gereden met de Estafette. Het is echt een leuk busje hoor, was voor mij een kleine 40 jaar geleden dat ik er mee reed.
Totaal aantal Berichten: 1358
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Han, wat kwam er in je op toen je er mee reed (Alleen als je dat wilt delen natuurlijk). Het moet na 40 jaar een heel bijzonder moment geweest zijn, 40 jaar terug is toch een historische tijdreis in een mensenleven. Ik ben er benieuwd naar omdat ik mijn huidige klassieke auto’s altijd al had. Een verrassende tijdreisbelevenis krijg ik niet als shock, ik groei met mijn auto’s mee in de tijd en omgekeerd.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 128
Geregistreerd: 24-10-2011
- 2CV AK350
- Dyane Acadiane
Ik ben nog niet zover dat ik iets over de rij-ervaring kan melden.
Het is wel gelukt om de prise-as eruit te krijgen.
E5F8C7A6-25E6-4DE9-B10B-574F9518D712 by Dirk2cv, on Flickr
584598BC-27CD-453F-8EAA-B56BDD8BC56E by Dirk2cv, on Flickr
Er kwam wel zo’n 2 liter bakolie uit. Hoeveel gaat er in?
Ergens begin jaren 80 begon ik weer met het spelen in een band en ik werkte bij een installatieburo. En bij een ander installatieburo was een verhoogde Estafette te koop voor als ik het me goed herinner 600 gulden.
Die heb ik gekocht en heb het motortje in orde gebracht, nieuwe distributietandwielen er in omdat het daar wat rammelde. En met de band (ik was drummer met een groot drumstel) gingen we met die bus naar de optredens. Later had ik een complete geluidinstallatie voor zalen en pleinen grotendeels zelf gebouwd en daarmee deed ik de geluidsversterking in jeugdcentra en ook op stadspleinen.
En alles met de Estafette, welke dan bij die festivals ook als kleedkamer werd gebruikt. En hij heeft nooit een verkeerde klap gegeven. Mijn vrouw deed er samen met haar moeder de weekboodschappen mee en als het regende deed ze de achterkant open, reed de supermarkt trolley deels naar binnen, de bak van dat ding ging net over de vloer en de onderkant ging er net onderdoor, dus zij kon droog uitladen.
Op een gegeven moment gingen we met mij hele schoonfamilie ermee naar Artis. Paar banken en stoelen er in gezet en gaan. Kon allemaal in de jaren 80. Met mijn zoon en zijn vrienden gingen we naar concerten, man of acht achterin en een paar kratten bier er tussen.
En eigenlijk is het van de vele auto’s die ik heb gehad een van de leukste. En al jaren keek ik af en toe uit naar een Estafette, pure nostalgie. Zo heb ik ook weer een motorfiets, een zelfde waar ik 60 jaar geleden mee reed.
En sinds vorige week rijd ik nu af en toe met de Estafette. Het rijdt ietsjepietsje anders dan een Jaguar of een DS, maar het is pure gein om mee te rijden en als het ff kan rijd ik met de schuifdeur open.
Het gevoel laat zich nauwelijks onder woorden brengen. Mijn vrouw is ruim drie jaar geleden overleden, maar ik zie haar in gedachten nog in die Estafette rijden, klein vrouwtje in grote auto en ze vond het heerlijk om mee te rijden.
En deze die ik nu heb heeft de 810 motor, dus de sterkste en hoewel het geen snelheidsmonster is, gaat hij best wel redelijk van zijn plek. Hij heeft een korte eerste versnelling en de tweede zit er niet ver vanaf, maar in drie en vier gaat hij erg lekker en het motortje is kennelijk wat meer getuned op trekkracht, dus koppel, dan in de personenwagens. Het zou zomaar kunnen dat de nokkenas verschilt.
Ik hoop er nog vaak mee te kunnen rijden. Ik lees dat hij 110 a 115 km haalt, maar tussen de 80 en 100 moet goed kunnen over de lange afstanden. Ik heb er een andere elektrische ventilateur in gebeund achter de radiateur, een die veel harder waait en technisch en cosmetisch is hij helemaal in orde.
Als ik moet beschrijven hoe het gevoel is als je er mee rijdt: het is pure gein en hoewel hij verkeersdrempels niet heel gezellig vindt, je went er snel aan. Je zit boven de voorwielen en als je te snel gaat vlieg je bijna tegen het dak, maar je blijft er mee lachen en van binnen is hij behoorlijk ruim. Alle ruimte hebben ze benut, de vloer is heel laag vanwege de voorwielaandrijving en ik ben van plan om deze zomer heel veel meuk naar de stort te rijden, dus hij komt goed van pas.
En als ik weer eens een motorfietsproject opduik, je rijd het spul zo naar binnen omdat de vloer zo laag ligt.
Kortom: ik geniet er van op mijn oude dag.
Dirk D schreef:
Er kwam wel zo’n 2 liter bakolie uit. Hoeveel gaat er in?
Uit mijn blote hoofd gaat er ongeveer twee liter in. De vulplug zit aan de zijkant en als het er uit gaat lopen tijdens het vullen zit je goed.
Totaal aantal Berichten: 128
Geregistreerd: 24-10-2011
- 2CV AK350
- Dyane Acadiane
Mooi verhaal Han! Ook goed voor mijn motivatie.
Totaal aantal Berichten: 128
Geregistreerd: 24-10-2011
- 2CV AK350
- Dyane Acadiane
Ik ga van 2 motoren proberen 1 goede te maken.
Deze kop
3F1D3EE3-39D2-4A7F-AD76-68E07CB542C8 by Dirk2cv, on Flickr
Op dit onderblok
1AA1096E-938B-4A39-A6A5-75B4F92B6889 by Dirk2cv, on Flickr
De papieren pakking die achter de plaat in de versnellingsbak zit, is gesneuveld.
E6D2E4EA-F297-40BC-994E-F2035A244DF2 by Dirk2cv, on Flickr
Totaal aantal Berichten: 1358
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Han, mooie herinneringen en vooruitzichten die het koesteren waard zijn. Dankjewel voor het delen.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Denk er om Dirk dat je als je aan de krukas gaat draaien, dat de cilinders goed vast zitten. Ik zette ze vast met bouten en ringen in de gaten waar ook de kopbouten in gaan, want als een cilinder even beweegt is de voetpakking lek en dat wil je niet meemaken.
Ik heb dat schot in de versnellingbak vastgezet met vloeibare pakking, met zo’n moderne spuitbus met die zwarte meuk.
Goed bezig man, wordt een keurig motortje.
@ Jeroen: graag gedaan.
Totaal aantal Berichten: 128
Geregistreerd: 24-10-2011
- 2CV AK350
- Dyane Acadiane
Ik heb de bussen beter geborgd. Nu maar wachten op de bestelde onderdelen.
81667E33-9394-4658-84AA-70FD2FA3F2C3 by Dirk2cv, on Flickr
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Was leuk hem even in het echt te zien, tof ding Dirk!
05-25-SH by CitroenAZU, on Flickr
05-25-SH by CitroenAZU, on Flickr
Totaal aantal Berichten: 128
Geregistreerd: 24-10-2011
- 2CV AK350
- Dyane Acadiane
Dat gold ook voor jouw voertuig Martijn! Wat een pracht wagen!
78235C8F-F7A3-4F10-BCFE-8BEA95A6BBCD by Dirk2cv, on Flickr
Totaal aantal Berichten: 128
Geregistreerd: 24-10-2011
- 2CV AK350
- Dyane Acadiane
Vandaag verder met de cilinderkop. Kleppen inslijpen.
BE3D5EA1-CF09-4C1E-9F52-B88D99C91037 by Dirk2cv, on Flickr
Totaal aantal Berichten: 1891
Geregistreerd: 03-02-2012
- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Lang geleden dat ik dat heb zien doen, in onze werkplaats. Maar herinner het me nog als kind.
September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.
Totaal aantal Berichten: 128
Geregistreerd: 24-10-2011
- 2CV AK350
- Dyane Acadiane
Zelf maar een papieren pakking gemaakt.
07BFE492-8531-470F-A4AF-32524BDFE79B by Dirk2cv, on Flickr
Ondertussen bezig het motortje weer op te bouwen.
Wie weet waar die lange slang die hier(niet mijn motor) op het spruitstuk zit, naar toe gaat?
CD6D4130-C4F3-4A8F-AD46-0BB479078B21 by Dirk2cv, on Flickr