Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik denk de rembekrachtiger.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Jan heeft gelijk, die gaat naar de rembekrachtiging.
Totaal aantal Berichten: 128
Geregistreerd: 24-10-2011
- 2CV AK350
- Dyane Acadiane
Bedankt heren!
Totaal aantal Berichten: 128
Geregistreerd: 24-10-2011
- 2CV AK350
- Dyane Acadiane
Motortje loopt! Weliswaar nog buiten de auto maar fijn dat het werkt. Nog wat lekkage bij de poelie.
Compressie gemeten, loopt van 8,5 tot 10,5. Wel een verschilletje, is dat bezwaarlijk?
Ik zou er eerst een tijdje mee rijden en dan nog eens meten.
Totaal aantal Berichten: 128
Geregistreerd: 24-10-2011
- 2CV AK350
- Dyane Acadiane
Motor zit weer op zijn plek. Komende week alles aansluiten.
E1DCAC5A-18C9-499D-9E05-80C36582D87A by Dirk2cv, on Flickr
Ondertussen ook een elektrische ventilator er in gebeund.
C7F43293-4DC5-46FA-97FA-309051174AC4 by Dirk2cv, on Flickr
Lekker bezig.
Ik heb vanmiddag een Mazda MX5 stoel in de Estafette gebeund:
Je hebt dan een verstelbare rugleuning met hoofdsteun en je zit een stukje lager, De Estafette is ontworpen voor kleine fransmannetjes, want ik zit met mijn 1.74 al vrij hoog met de originele stoel en moet regelmatig bukken om het verkeerslicht te kunnen zien.
Dat moet nu een stuk beter zijn en hoewel de originele stoel best lekker zit, is het MX5 stoeltje toch fijner en als iemand je van achteren een beuk geeft breek je niet meteen je nek.
Het ziet er geweldig uit Han.
Dank je René, maar ik heb het zo gemaakt dat de originele stoel er binnen een half uur weer in zit.
Ik heb een frame gemaakt waar de Mazda stoel met bouten op zit en dat zit weer op de plek waar ook de originele stoel vast zat en daar is niets aan veranderd.
Dat frame zit aan de voorkant vast met dezelfde bout waar de originele stoel mee vast zat en aan de achterkant heb ik twee 8 mm gaatjes geboord, maar die zitten als je de originele stoel monteert er onder en dus zie je ze niet.
Ik wil aan de andere kant ook een MX5 stoel beunen, voor de gelijkheid en de veiligheid van de passagier en er komen ook gordels in.
Airbags moet ik nog ff over nadenken.
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dan pak je toch gewoon een lachgasballon?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 128
Geregistreerd: 24-10-2011
- 2CV AK350
- Dyane Acadiane
Prachtig Han, wat een lekker bussie!
Totaal aantal Berichten: 128
Geregistreerd: 24-10-2011
- 2CV AK350
- Dyane Acadiane
Han S schreef:
Let ook goed op, aan de achterkant worden de draagarmen opgevangen door draagbanden en die zijn meestal gebroken. Is geen groot probleem, maar is wel afkeur bij APK. De nieuwe kosten 11 euro per stuk, maar de montage is wel ff een dingetje en als je de tapeinden aan de bovenkant breekt, mag het hele subframe er onder vandaan.
Het zijn drie moertjes boven en drie boutjes beneden. De bovenste moertjes heb ik gesloopt met een moeren splitter, maar bij de derde kun je daar niet mee bijkomen. Dus die heb ik met een scherp beiteltje een paar klappen voor zijn harses gegeven en toen kwam hij zo los.
Pas dus goed op als die vangbanden gebroken zijn en zet geen brute kracht op die bovenste drie moertjes, zijn M8.
Deze klus zit er bij mij idd aan te komen Han. Kunnen de wielen hangen of moet ik ze ondersteunen wanneer ik de boel los wil halen?
Ze blijven hangen aan de schokbrekers, maar die moeten ook los en de veren moeten weg, dus de draagarmen moeten een stuk naar beneden zodat je er goed bij kunt komen. Denk om de remkrachtverdeler, die heeft een soort bladveertje, maar houd goed in de gaten dat je niet te ver naar beneden gaat.
Het is goed te doen, maar wel met het nodige beleid en ga geen overmatige kracht zetten op die bovenste moertjes, want als het tapeindje breekt heb je een flinke klus.
Moerensplitter gebruiken en helemaal mooi is een autogeen lasbrander om het moertje even heet te stoken. Maar ik heb het gered met de moerensplitter en een scherp staalbeiteltje voor die derde moer waar je niet bij kunt met de splitter.
Totaal aantal Berichten: 128
Geregistreerd: 24-10-2011
- 2CV AK350
- Dyane Acadiane
Ik ben heel blij met je adviezen Han, zo kom ik steeds een stapje verder. Ik ben al ruim een maand lid van de Vrienden van de Estafette maar het lukt niet om mij toegang te geven tot het technische leden deel van hun forum.
Ik heb de bevestiging van de vangbanden goed bekeken en begrijp denk ik wel wat jij aangeeft.
Kan ik ongestraft de veren los maken of moet ik ze klemmen of zoiets.
En begrijp ik het goed dat jij ze zonder brug vervangen hebt?
Als je de schokbreker los schroeft komt de veer helemaal vrij en je pakt hem er zo tussen vandaan, tenminste, als de vangband los ligt of is gebroken.