Svp niet lachen…..Ik dacht even snel de motorolie te verversen. beetje schemer….aftapplug vlot losgeschroefd….mooie straal in de bak….fluitje van een cent (?) Helaas: verkeerde aftapplug gebruikt en ipv motorolie de bakolie laten weglopen.
Bak staat dus droog en ik kan niet meer rijden. Graag raad (na enig terecht leedvermaak):
1.-hoe kan ik de bakolie (bij)vullen? ik zie namelijk geen vulopening;
2.-wat voor olie moet erin en hoeveel liter (ca; ik schat dat er zo’n vier liter is uitgelopen)
Als het niet gaat dan rest afslepen en verder reputatieverlies….
Alvast dank voor jullie reactie
Hans
Totaal aantal Berichten: 625
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Is dit (nog) een 4HP20 met oliepeilstok?
Daarvan heb ik een Engelstalig manual.
Dat kan ik je als PDF sturen, geef dan even je mailadres via een PB. Dan gaat het naar je onderweg.
De erin gebruikte olie is ESSO LT 71141
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Beste,
ik heb nog eens goed gekeken; geen peilstok aangetroffen, maar wel een rechtsvoor beetje verscholen een lichtblauw dopje dat ik er af kon trekken; Op dat dopje staat: DORN 0501314809.
Op google gevonden dat dit een “Blue Transmission Vent Breather Cap Audi A4 A6 Allroad A8 Passat ZF 0501 314 809” is
Onder die dop een niet al te grote( ca 0,6 cm) opening.
Dit lijkt mij de opening (BreatherCap) waardoor de bakolie kan worden bijgevuld (?) ; maar ja niet ik wil niet opnieuw de fout in gaan…..
Zou dit dan de vulopening zijn??
Alvast dank voor uw reactie
Hans
Die peilstok zit wat lager op de bak, als hij er nog een heeft.
In de loop van de produktie is dat aangepast, latere versies hebben die peilstok niet meer.
Bij die bakken is de vul-en-meet procedure ook anders.
Wat daarover op google staat, weet ik niet.
In de CitDoc’s die ik heb staat het goed beschreven, geef dus je mailadres via een PB dan gaan ze naar je onderweg.
En zet daar de laatste 8 cijfers van je VIN bij, voor mijn administratie…...
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
De nodige documenten zijn naar je onderweg.
Via je VIN zie ik dat je inderdaad een uitvoering zonder peilstok hebt.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Morgen koop ik nieuwe transmissieolie (LT71141; 75W80)) en ga via de ontluchtingsopening bijvullen; zal dan zoveel bijvullen als ik er uit heb laten lopen (ca drie liter). Kan dan tenminste weer even met de XM rijden.
Daarna zal ik een gespecialiseerd bedrijf er naar laten kijken (dwz tot het juiste niveau bijvullen, dan wel spoelen/vullen en evt filters reinigen/vervanghen)
Dank voor de raad
Hans
Vanwaar die 75W80 vermelding?
Dat is olie voor een handgeschakelde bak, volstrekt onbruikbaar in de 4HP20.
En hoeveel ga je rijden met die “bijvulling” alvorens ‘m goed te laten nakijken?
De 4HP20 is een goede automaat, maar zeer gevoelig voor het juiste ATF niveau.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
sorry, ik had die 75W80 nog uit een oud/gedateerd forumtopic;
Juiste bakolie = LT71141.
En dank voor de waarschuwing; Ik ben niet van plan lang met het “noodverband van slordig bijvullen” te rijden; dus ik ga snel naar een professional want wil nog lang van mijn XM genieten.
Moet wel even nagaan welk competent bedrijf in de buurt ik het beste kan inschakelen.
Hans
Er is natuurlijk maar één bedrijf dat echt competent is op bakverversgebied en dat is GJO in Nieuw-Vennep. Daarvoor rijden ze om uit heel Europa.
Adri
KIA Ceed Break 1,6GDI PHEV
Dat is blijkbaar zo; maar helaas beetje uit de richting; bijna 500km heen en weer. Wellicht als we een weekendje A’dam doen?
Die afstand zou ik zeker niet rijden met een 4HP20 waarvan je niet weet of er de juiste hoeveelheid olie in zit.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
geen stap rijden als je niet overtuigd bent van de juiste hoeveelheid.
Die 4HP20 bakken zijn vrij snel defect. Is echt het zwakke punt van de laatste V6.
Maar dat moet terug te vinden zijn. Staat me ook bij 3 liter komt eruit.
En bijvullen via die dop inderdaad. dat heb ik toen ook gedaan meen ik.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
staat op dit forum:
Re: Automaat 4HP20 bijvullen
AIMNV zijn er 3 verschillende typen 4HP20 geleverd op onze XM. Het eerste heeft nog een peilstokje; het 2e en 3e niet meer. Deze bakken zijn door de fabrikant gevuld met speciale olie, Esso LT71141, voor life, maar er zijn ook vervangende produkten zoals bijvoorbeeld Penrite BMV of Transmax Z.
Verkeerde olie toevoegen is een uitnodiging voor een vroege dood van de bak.
Men wordt geadviseerd het peil iedere 60000 km te controleren. Dat gaat niet zomaar door een staafje te bekijken of een plugje uit te schroeven.
Voor de 3 genoemde typen is de werkwijze verschillend.
Controleren oliepeil voor de bak met peilstaafje:
Draaiende motor; de olie moet op temperatuur zijn: 80 graden.
Beweeg de selecteur door alle posities en laat dan rusten in P.
Het peil moet tussen Max en Min zijn.
Controleren oliepeil voor de bak zonder peilstaafje en met concentrische aftapplug:
Verwijder de vulplug en voeg een halve liter olie toe.
Draaiende motor; olietemperatuur 60 graden.
Beweeg de selecteur door alle posities en laat dan rusten in P.
Verwijder de niveauplug. Als olie uitloopt en begint te druppelen, plug sluiten.
Indien slechts druppelen, motor af, bijvullen en test herhalen.
Controleren oliepeil voor de bak zonder peilstaafje en met niveauplug aan zijkant van de bak:
Werkwijze verder hetzelfde als de vorige bak.
Bij de (goede) dealer gebruikt men diagnostische apparatuur om de juiste temperaturen te meten. Het vullen van de bak na aftappen neemt nogal wat tijd in beslag omdat de vulopening vrij klein is.
De hoeveelheid afgetapte olie gebruiken als maatstaf voor vullen is verkeerd. Neem geen risiko’s met deze automatische transmissies. Een foutieve procedure gaat je duizenden euros kosten voor reparatie/vervanging van de bak als niet te weinige XM bezitters hebben moeten ervaren.
Dit is een zeer beknopte uitleg. Ik houd me aanbevolen voor verbeteringen/wijzigingen en geef ook gaarne meer informatie indien nodig.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Vandaag de XM 6V -na twee weken stilstand vanwege gevaar verkeerde vulling bakolie- opgehaald;
Henri’s Power Transmissie te Landgraaf heeft de automaat gespoeld en van de verse en juiste transmissieolie voorzien.
In totaal 12 liter voor spoelen en vullen verbruikt. Dit adres bleek uit navraag de aangewezen professional in zuid Limburg.
Ofschoon nog niet veel gereden lijkt de bak weer prima te functioneren….dus het ziet er naar uit dat mijn stommiteit zonder ernstige gevolgen/schade is afgelopen.
Uiteraard waren de uitstekende adviezen/gemailde manuals en zeker ook de waarschuwingen van het Forum daarbij essentieel.
Iedereen daarvoor mijn grote dank. Ik kan weer gaan genieten van mij Franse voiture
Groet
Hans