Rubber O ringen geschikt voor rood- en groen systeem
Wielewaal
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 09-04-2016

Gepost: 27 mei 2021 07:59 PM

Goedenavond, hopelijk is er een specialist die het verlossende antwoord heeft, wij komen er niet uit.
Ik ben op zoek naar rubber O ringen van 13,6 x 2,7 mm voor de lagedrukpomp. Ringen moeten geschikt zijn voor LHM en LHS. Bestaat zoiets?
Citroën DS 1958.
Alvast bedankt voor het lezen van het bericht en een eventuele reactie.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3695
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 27 mei 2021 09:50 PM
  [ # 1 ]

Ja,

Origineel had Citroen o-ringen van EPDM voor het rode systeem, en speciale NBR rubbers voor het groensysteem.

Tegenwoordig zijn er o-ringen van FPM ( FluorPolyMeer) ook bekend onder de handelsnaam VITON. Die kun je gebruiken in zowel rood als groen systeem omdat ze zowel goed tegen rode als groene vloeistof kunnen.  Die kun je in heel veel gevallen als de betere vervanging van EPDM en NBR, het kan beter tegen hogere temperaturen, agressieve olie zoals LHM en LHS en remvloeistof en het verouderd veel minder.

De uitzondering: FPM kan minder goed tegen zeer hete stoom, ( meer dan 150 graden) maar dat vindt je niet in een DS.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Wielewaal
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 09-04-2016

Gepost: 27 mei 2021 10:07 PM
  [ # 2 ]

Wat fijn dat de vraag zo snel beantwoord is, we kunnen hiermee aan de slag, heel hartelijk bedankt!

Profiel  
 
wim
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 31-05-2004

Gepost: 26 juli 2021 09:07 AM
  [ # 3 ]

De rubbersoorten die voor het rode systeem aangegeven worden, gaat niet altijd goed. Er zijn viton soorten die slecht tegen remolie kunnen en dus de rode olie niet lekker gaan vinden. Siliconen is vaak nog wel een alternatief. Meer in het algemeen, als je rubbersoorten zoek voor het rode of groene systeem check altijd of het geschikt is. Lees of vraag altijd het technisch blad op.

teveel citroenen

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3695
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 26 juli 2021 09:55 AM
  [ # 4 ]

Ter verduidelijking: FPM/Viton kan niet goed tegen “ketonen” zoals je die vindt in Aceton etc.
In remvloeistof ( DOT3 DOT4 DOT 5.1) vind je ook ketonen, dus is VITON niet het ideale dichtingsmateriaal voor DOT remvloeistof.

Maar: Van LHS wordt vaak gezegd dat het “remvloeistof” is, maar dat is niet juist. Dat komt uit de tijd dat LHS is de USA NIET toegelaten was en men dus in de USA als alternatief remvloeistof gebruikte in de LHS citroen’s. ( Tot 1969 !). Pas toen had men een toelating voor LHM.

Over LHS: De eerste dichtingen bij Citroen voor LHS waren van natuurrubber, die lekten naar verloop van tijd allemaal.  Daarna is men over gegaan op EDPM voor LHS en in sommige applicaties naar Neopreen ( de “wit gemerkte ringen”). Maar die kunnen heel slecht tegen “schuiven”, die kun je dus alleen in een “vaste plaats” gebruiken. Met LHS-2 werd algemeen over gegaan op EDPM.

Nu kan ik helaas geen MSDS vinden voor LHS of LHS-2 ( die is in 1964 ingevoerd en is ook al weer anders dan LHS) dus ik kan niet checken wat ze daar allemaal in gestopt hebben.

Als je dus tijdelijk nog LHS wilt gebruiken en dan overgaat op LHM, dan denk ik dat FPM/Viton de beste keuze is.
Kijk wel uit dat je de Viton/FPM ringen bij een betrouwbaar adres koopt, want je kunt het verschil met NBR niet zien, en ze zijn nogal wat duurder.
Als je later bij LHM de verkeerde o-ringen gebruikt dan “zwellen” ze na verloop van tijd op, dan gaan de hydraulische componenten en/of lekken of vast zitten.
Als je bij LHS blijft zou ik LHS ringen gebruiken, dus EDPM.

.

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
wim
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 31-05-2004

Gepost: 26 juli 2021 02:53 PM
  [ # 5 ]

IK rijd met rode olie en daarnaast straks vast en zeker met de castrol olie, omdat LHS niet meer te verkrijgen is.  Als ik de verhalen lees over alternatieven voor LHS dan is het soms DOT-remolie met wonderolie. Dus als je daar toe overgaat kan viton dus niet. Het mooiste en beste is natuurlijk een rubber die en LHS en Castrol olie verdraagt.Dus dan misschien maar EPDM aanhouden. En wat de aanschaf betreft, ERIKS levert altijd goed spul. Koop er al jaren keerringen, pakkingringen en o-ringen. Is wellicht wat duurder, maar dan heb je zeker kwaliteit. Uit China weet je nooit wat je krijgt.  En een remplateau van nieuwe o-ringen voorzien is niet een klusje van een uurtje of zo.

teveel citroenen

Profiel  
 
Ed P
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 26 juli 2021 07:23 PM
  [ # 6 ]

https://www.technirub.nl/o-ringen-en-o-ring-snoeren.html

Heel veel rubber ringen in alle soorten en maten.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook