Na al een poosje aan passieve onkruidbestrijding te doen, vandaag de auto op bokjes gezet om er veilig onder te kruipen.
De veercilinder linksachter lekt.
Iemand ervaring met zelf vervangen? Waar liep je tegenaan? Klusje om even te doen als je op zaterdagmorgen de jongens naar de voetbal hebt gebracht, of tamelijk tijdsintensief?
Vast bedankt voor de reacties.
————————-
Frank
DS7 Crossback E-Tense
Waar lekt hij precies ? de cilinder zelf niet. Kan de o-ring tussen veerbol en veercilinder zijn 8 of de retour is verstopt of de lekzak lekt…...
Oh ja, kan ook nog het rubbertje tussen veercilinder en drukleiding zijn maar ik neem aan dat het de lekzak is ? In dat geval: systeem drukloos maken, afhankelijk van type xantia contact aan laten staan, veer-poot/arm opkrikken, contact uit,wiel verwijderen, klem 5 en 7 verwijderen, lekzak eraf en de nieuwe erop. Dat is het wel zo’n beetje. Klem 5 wil nogal eens vastzitten maar indien die er makkelijk uitgaat heb je het moeilijkste in mijn ogen al gehad. Retour leidinkjes kun je bij de oude zo uittrekken en bij de nieuwe er met beleid weer indrukken.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Ik heb alles rondom de veercilinder losgekoppeld.
Haynes omschrijft het als ‘manipulate the hydraulic unit from the rear suspension assembly’. Wat is manipulate?
Krijg namelijk (vooralsnog) met geen mogelijkheid de cilinder onder de auto vandaan. Er zit best wel beweging in (draaien en naar voor-achter) maar ik lijk ruimte tekort te komen. Ook hoog-laag bewegen van de achteras geeft onvoldoende ruimte.
Wie?
En bedankt vast.
————————-
Frank
DS7 Crossback E-Tense
Beide klemveren verwijderd ? veerbol reeds verwijderd ?
Met ‘manipulate the hydraulic unit from the rear suspension assembly’. bedoelt men dat je ‘m wat heen en weer moet bewegen en draaien en dan eruit kan halen. d’r is niet een exacte beschrijving voor.
Zelf het officiele WPHB omschrijft het verwijderen in een paar regels…....
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Alles inderdaad verwijderd en losgekoppeld. De plunjer is ook al uit de cilinder, alleen die vermaledijde behuizing met lekzak.
Ik zal morgen nog proberen de lekzak los te krijgen. Wellicht geeft dat wat extra ruimte.
@Citroën van Beek: plan maar in voor de montage van een vervangende cilinder
————————-
Frank
DS7 Crossback E-Tense
Nachtje slapen doet wonderen. De boel is onder de auto vandaan. De lekzak blijkt poreus en de boosdoener te zijn.
Heeft iemand een veercilinder (non-activa) liggen?
————————-
Frank
DS7 Crossback E-Tense
Wat is de diameter van de LHM toevoerleiding ? 3,5mm of 10mm ?
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
De diameter is 3,5 mm.
————————-
Frank
DS7 Crossback E-Tense
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Waarom vervang je niet alleen de lekzak?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dat is geen lekzak, maar in feite een stofzak.
Als daar LHM in komt, betekent het dat de tweede afdichting in de veercilinder niet goed werkt.
Dat kun je oplossen door de afdichtingen in de cilinder te vernieuwen, of door een andere veercilinder te monteren.
Hopelijk is die wél oké
En heb je een Break of een Berline? Die hebben niet dezelfde veercilinders
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Het gaat om een berline.
————————-
Frank
DS7 Crossback E-Tense
Dan weet je welke je moet zoeken
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels.
Gelukkig wist Van Gompel in Eindhoven dat ook JW Die veercilinder blijkt behoorlijk specifiek en ondertussen erg schaars te zijn.
Anyway, de auto staat weer op eigen benen.
————————-
Frank
DS7 Crossback E-Tense