Dag mede liefhebbers van dit prachtige Franse merk,
Ik ben hard aan een nieuwe auto met wat laadruimte toe, maar heb een bescheiden budget.
Nu valt mijn oog op de Citroën ‘C5 Tourer 2.0 HDiF Diesel Automaat’ van circa 2010 met ongeveer 200.000 op de teller.
Zelf rij ik mijn hele leven diesel, maar nog nooit in een diesel automaat gereden.
Ik zie er best een aantal te koop staan en ik vraag me af waar ik op moet letten. Zijn er bekende problemen met deze auto? Als ik zo wat Google kom ik eigenlijk verrassend weinig grote klachten tegen.
Zijn hier C5 rijders die me deze auto af- of aan-raden?
Ik hoor het graag.
Wilbert
Van C5 rijders op het C5-Forum heb ik begrepen dat dit een buitengewoon plezierige en betrouwbare combinatie is.
Voor de rest is de C5X7 een heel plezierige en comfortabele reiswagen, met wat aandachtspunten mbt rubbers van de wielophangingen, en nog wat andere zaken. Maar geen grote punten.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Bedankt voor je antwoord JW
Totaal aantal Berichten: 1797
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Met veel plezier altijd in mijn C5 X7 diesel automaat gereden , redelijk probleemloze combinatie wat betreft motor & bak.
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Ik heb jaren geleden zo’n 100.000 km gereden in zo’n X7. Beter rijgedrag dan de 2000 en 2004 C5’s die ik ook heb gereden. Geen problemen mee gehad maar ging weg bij 100.000.
Bak moet “vloeiend” schakelen, als hij schokt dan is het al te laat voor een GJO speelbeurt, anders moet dat als dat nog niet gebeurt is.
Kijk naar het onderhoud: FAP eventueel vervangen ? Eolys oid. al aangevuld ?
Wielophanging: Voor: Voel je schokken/raar gedrag als je van het gas afgaat en dan weer gas geeft ? Dan zijn je armrubbers gaar.
Achter: Draagarmrubbers als de tourer met vaker veel “bagage” gereden is.
To err is human, not to err is divine.
Citroensmgz schreef:
GJO speelbeurt, anders moet dat als dat nog niet gebeurt is.
Hiermee bedoel je olie verversen van de versnellingsbak?
Kijk naar het onderhoud: FAP eventueel vervangen ?
FAP, was dat? Urban dictionary geeft niet echt duidelijkheid
Eolys oid. al aangevuld ?
Ah ja, ‘catalysator vloeistof’. Dat moest ik bij een oude C8 ook eens vullen. Dat was duurder dan ik had verwacht.
Wielophanging: Voor: Voel je schokken/raar gedrag als je van het gas afgaat en dan weer gas geeft ? Dan zijn je armrubbers gaar.
Achter: Draagarmrubbers als de tourer met vaker veel “bagage” gereden is.
Bedankt voor de tips!
Versnellingsbak: Je kunt een automaat niet aftappen, dan komt er maar 1/3 van de olie uit, daarom “spoelen”, zo krijg je er alle oude olie uit.
FAP = partikelfilter, ( Filtre A Particules, DPF voor de auto’s van de oosterburen).
Die “Catalysator vloeistof is voor de goede werking van de FAP ( Er zit nog geen “BlueHDI in die met AddBlue werkt).
Een diesel heeft en een katalysator voor de HC en de CO naverbranding maar die filtert geen “roet”, dat doet de FAP.
To err is human, not to err is divine.
Over FaP heeft BJG een goed verhaal geschreven.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Okay duidelijk verhaal over die FAP.
Ik lees dat roetfilters maximaal zo’n 180.0000 km mee kunnen, dus bij C5’s met 200.000 op de teller moet dit eigenlijk zijn gebeurd, en anders kan ik ervan uitgaan dat dit eigenlijk direct moet gebeuren.
Enig idee wat dit ongeveer kost?
En ik neem aan dat, net als bij de meeste auto’s, rond de 200.000 ook de distributieriem vervangen moet worden?
(distributieriem, spanrol, waterpomp, koelvloeistof en de multiriem)
Totaal aantal Berichten: 1797
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Bij 240k of 10 jaar…
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Menno schreef:Bij 240k of 10 jaar…
Bedankt Menno.
Dan denk ik dat ik weet wat me te doen staat. Ik vraag eerst bij mijn garage wat het volgende kost:
- Vervangen FAP
- vervangen distributieriem, spanrol, waterpomp, koelvloeistof en de multiriem
- spoelen versnellingsbak
En dat tel ik op bij de aanschaf prijs.
Maar ik denk dat als al dat gedaan is ik een prima auto heb aan een 10 jaar oude C5 diesel.
Er zijn (nog) maar weinig garagisten die de machine hebben die dit - spoelen versnellingsbak kunnen uitvoeren.
Ben benieuwd of jouw garagist dat echt kan.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
JW schreef:Er zijn (nog) maar weinig garagisten die de machine hebben die dit - spoelen versnellingsbak kunnen uitvoeren.
JW
3 x verversen is toch ook spoelen
Ik heb vorig jaar ook een C5 III Tourer 2.0 HDI Euro 5 van 2010 overgekocht van een firma, wel een manuele versnellingsbak en die heeft er 362.000 KM op de teller.
Dingen waar je idd rekening mee moet houden zijn ook eventueel lekkende veercilinders, de silentblokken van de voorste draagarmen (achterzijde draagarm) en ook de ophangingsbus van de voorste fuseesteunen!
Staat remschijven remblokken alsook motorgaffel aan distributiezijde bovenaan en motorgaffel achterkant motor onderaan nakijken.
Ik raad toch aan iemand mee te nemen met kennis van zaken.
Stootblokken kunnen ook ontbreken aan de achterbrug etc.; weet niet hoe dat in Nederland zit voor de keuring maar hier in België ondertussen ook een afkeurpunt.
Andere kleinere puntjes zoals werking derde stop, ruitensproeierleiding van de achterste wisser kan ook kapot zitten waarvoor de bekleding van de kofferklep eraf moet en de spoiler..
Distributieset en accessoireset navragen alsook vrijlooppoelie van de alternator!
Totaal aantal Berichten: 10268
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
wilbertduyvesteyn schreef:JW schreef:Er zijn (nog) maar weinig garagisten die de machine hebben die dit - spoelen versnellingsbak kunnen uitvoeren.
JW3 x verversen is toch ook spoelen
Voor spoelen: Oldenhage in Noeuw-Vennep.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.