Al veel geschreven over het hoe en wat van het afstellen van plaatwerk. De vraag die ik stel is wellicht een open deur, maar misschien ook niet. Binnenkort gaat mijn DS 1964 naar de spuiter. Goed afgehangen plaatwerk is essentieel voor een goed resultaat. Nu weet ik dat in het werkplaatshandboek voor de 3e neus een hoofdstuk is opgenomen over het afhangen van plaatwerk en met name ook de breedte van de naden tussen het plaatwerk. Ik neem aan dat ik deze maten ook voor de tweede neus kan hanteren, maar wellicht zijn er afwijkingen. In het werkplaatshandboek voor de vroege DS is namelijk geen hoofdstuk en/of maten opgenomen voor het plaatwerk.
teveel citroenen
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
de standaard is de voordeuren goed en passend in de rubbers hangen, Zo dat ie goed sluit. Van daar uit naar achteren werken en de naden netjes dun houden.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Klopt, maar het gaat mij meer om de breedte van de naden. Kan ik daar ook maten uit het WPH van de 3e neus hanteren.?
teveel citroenen
Zoals Boogard schrijft. Eerst de voorportieren en die zijn dan leidend voor de rest. Naden gewoon op zicht stellen, meestal zie je tijdens het stellen wel hoe dit het beste uitkomt.
wim schreef:Klopt, maar het gaat mij meer om de breedte van de naden. Kan ik daar ook maten uit het WPH van de 3e neus hanteren.?
Ik zou inderdaad de maten van de 3e neus aanhouden, maar raak niet gefrustreerd als je dat niet haalt: Het is bekend dat de “nauwkeurigheid” van de vroege DS panelen niet uitmuntend was en zelf van de latere DS modellen niet vergelijkbaar met “Duitse” standaard, daar werd toentertijd in de pers wel eens aandacht aan gegeven, maar dat gold toen voor heel veel merken.
To err is human, not to err is divine.
wim schreef:Klopt, maar het gaat mij meer om de breedte van de naden. Kan ik daar ook maten uit het WPH van de 3e neus hanteren.?
Ook deze vraag is niet met een wetmatige zekerheid te beantwoorden, omdat er nogal veel variatie zit in de verschillende producties. De ene deur is net wat breder dan de ander. Zijn het originele deuren? Dan valllen de onderlinge verschillen wellicht mee. Maar is er plaatwerk uitgewisseld of is er aan gelast, of zijn de deurhuiden vernieuwd, dan wordt het een heel gedifferentieerd verhaal. En ben je blij dat elk plaatdeel in 3 dimensies kan worden gesteld…
De methode die Boogaard noemt klopt, waarbij er een paar uitgangspunten zijn: allereerst moet het voorportier gewoon mooi aansluiten in de rubbers, en de bovenste hoek thv het rubber vd voorruit moet beiderzijds op dezelfde hoogte en liefst afstand hangen. Ik heb het bij 2 breaks gedaan (iets makkelijker dan ee berline, omdat de plaatdelen ahw een hoefijzer vormen, omdat de achterkleppen er met brede naden tussenhangen, bij de berline oet de achterklep ook weer goed op de schermen aansluiten.
Velen vinden dat die breaks heel netjes afgehangen zijn. Maar het blijft een compromis. En reken maar dat ik elk plaatdeel er enige tientallen keren uit en in heb gezet, ik kan het blindelings zonder lakschade….
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Het afstellen lukt op zich wel. Het is voor mij meer wat zijn acceptabele maten tussen de diverse panelen. Het is allemaal nog het originele materiaal. Het kost alleen veel tijd vanwege de vele stel mogelijkheden. Een ieder bedankt voor de adviezen.
teveel citroenen