Totaal aantal Berichten: 840
Geregistreerd: 29-05-2006
- Dyane 6 Commerciale
ik had de continental eco contact 145 r 13 op mijn LNA liggen. Uitstekende soepele banden. Ik was er erg blij mee.
@Waterman,
Als een 185-15 XVS een h/b 90 heeft, is de afrolomvang daarvan 224,3 cm.
Bij een h/b van 80 is dat 212,7 cm >> 11,6 cm minder dus.
Dat is snel te checken, en dus de vraag aan een DS rijder: wie meet dat even voor ons?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Michiel van Ginkel schreef:ik had de continental eco contact 145 r 13 op mijn LNA liggen.
145R13 of 145/80R13?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
@JW: Ik heb niet geschreven dat de xvs een 90 band is, ik schreef dat hij hoger is dan de genoemde 80 De XVS is een beetje vreemde eend in de bijt. Maar: zullen we aub on-topic blijven, over de 145’s?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Zo te lezen heb je er geen zin in om deze “discussie” op de juiste wijze af te sluiten.
Ook bij Michelin is deze 185-15 XVS te vinden
Daar wordt een diameter vermeld van 675 mm, dat komt overeen met een h/b van 80. Niet groter.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Laten we het zo zeggen: Voordat er standaarden waren deed iedere bandenfabrikant de dingen naar eigen goeddunken.
In de “diagonale” wereld was er voor 1965 wel wat overeenstemming Breedte in inch ( 5, 5.5 , 5.6 etc) en velgdiameter in duim. De bandhoogte was toen ergens tussen 80 en 90 % van de breedte, en men gaf er de omtrek bij. Na 65 werd dat ook wat meer standaard.
Voor de radiaal banden werkte dat niet dus bedacht men heet euro-metrisch systeem door de ERTRO ( Europese banden fabrikanten organisatie) met een hoogte-breedte van 82% , dus een 145R12 heeft een hoogte/breedte verhouding van 82%, in de volksmond 80% genoemd, dat paste het beste bij de bekende diagonaal maten die er toen waren. Een 145/80-12 bestaat ook want de TRA ( de USA standaard organisatie, die in toen veel landen gevolgd wordt, waaronder Japan) ging naar 80%, en die hadden ook 75%.
Sindsdien zet men het “hoogte/breedte” getal er bij en zitten we wereldwijd op dezelfde lijn.
De eerste X banden van Michelin voor de DS zaten op 400 mm velgen, 165R400 met een hoogte breedte verhouding van 85%. Die werden vervangen door een 180R15 met een hoogte/breedte van 82% om dezelfde afrolomtrek te hebben.
Pas bij een 185/15 ging men naar 80%.
Dan moet je nog rekening houden met “productie tolerantie” en de slijtage: De hoogte van een 180 is 148.mm nieuw, maar 140 mm als hij kaal is.
Een extra complicerende factor: De breedte: Die wordt ook bepaald door de veldbreedte, dus is er voor elke maat een “normbreedte”. Als de velg breder is staat de band er breder op, maar het loopvlak blijft even breed ! En de omtrek is afhankelijk van de belasting: Wang meer ingedrukt, minder omtrek, dus heb je de statische omtrek en de dynamische omtrek , bij een vastgestelde snelheid, want hoe hoger de snelheid hoe “groter” de band, en dat verschil hangt ok af van de hoogte/breedte verhouding: Bij een 80 series band kan dat over 5% zijn, bij een 30 series band erg weinig…
Tegenwoordig zijn de maten officieel wereldwijd hetzelfde, als ISO standaard, maar dan nog kunnen er verschillen zijn. En voor klassieker banden volgt men “vroeger” en dan wordt het zeker niet simpeler.
To err is human, not to err is divine.
Bedankt voor je aanvulling.
Daarmee terugkomend op het oorspronkelijke onderwerp: ook de 145R13 onder de VISA, die van latere datum is dan de XVS, heeft dan een h/b van 80. Dat is wat je schrijft, begrijp ik?
Ik maak dat in elk geval op uit de data die Michelin opgeeft over z’n oudere banden zoals de ZX en de XZX
[Off-topic]
Overigens, dat verhaal over die belaste straal, en daarmee veranderende afrolomtrek, geldt zeker voor de vroegere diagonaalbanden.
Maar voor de (staalgordel) radiaal banden geldt dat, bij de omstandigheden en drukken waarbij wij ze gebruiken, niet of nauwelijks.
Het rubber wordt wél wat samengedrukt bij het afrollen, de “blokken” komen dan een fractie dichter bij elkaar, maar de gordel eronder is in lengterichting niet noemenswaardig vervormbaar/samendrukbaar. Dat betekent dat de band ingedrukt wordt, maar dan als een soort tank-rups afrolt, met praktisch gelijkblijvende lengte.
[/Off-topic]
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Mooi om de technische theorieën te lezen waar een simpele vraag toe kan leiden. Ik heb een vervolgvraag. Hoe zit het met de profieldiepte van een band (de maat ben ik even kwijt) van bijvoorbeeld een Visa 11RE? Want dat lijkt mij ook een belangrijke parameter voor veiligheid, zuinigheid en comfort? Je leest er eigenlijk nooit iets over bij de specificaties.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Voorheen was 8 mm een gebruikelijke profieldiepte bij een nieuwe band.
Tegenwoordig kom ik 7 mm tegen bij nieuwe Michelin banden.
Die heb ik gemeten bij de nieuwe Primacy 3’s onder mijn toenmalige C5 PH2, alsook bij de CrossClimates die ik nu onder de C5AC-Hy heb.
Hoe dat bij andere merken zit weet ik niet, ik heb die van de Uniroyal RE3’s niet opgemeten toen ze onder het C-Eendje kwamen.
Wellicht kunnen anderen daar meer over vertellen.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Er is nog zat te koop, zelfs Michelins…
https://www.pneucollection.com/produit/fiche-michelin-xas-ff-3125
https://www.pneucollection.com/produits?dimension_pneu=145R13
Ik heb er ook Continental ecocontact 3 145/80 R13 op liggen, bevalt prima.
Let ook op dat de velgen van een visa geen naafgat hebben en dat de meeste balanceerapparaten daar niet mee overweg kunnen of omgebouwd moeten worden wat extra kosten met zich mee brengt. Van tevoren even informeren dus. Profile in Barneveld had een paar jaar geleden nog een balanceerapparaat waarmee dat zo kon.
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
CitroenAZU schreef:https://www.pneucollection.com/produits?dimension_pneu=145R13
Wel frappant dat als je het filter op 145R13 zet ook de maat 145/80R13 in beeld komt.
Blijkbaar is dat dan toch dezelfde band.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
JW schreef:@Waterman,
Als een 185-15 XVS een h/b 90 heeft, is de afrolomvang daarvan 224,3 cm.
Bij een h/b van 80 is dat 212,7 cm >> 11,6 cm minder dus.Dat is snel te checken, en dus de vraag aan een DS rijder: wie meet dat even voor ons?
Groet,
JW
Dat heb ik ooit es gedaan, een 180-Xas heeft een grotere omtrek dan een 185 XVS.
Ik kwam toen op een hoogte breedte verhouding van 75% bij de XVS
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/190837/P270/#1662092
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/190837/P360/#1833919
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 30-11-2009
- C5 Ph3 Sedan 2.0 benzine automaat
René Jongejan schreef:CitroenAZU schreef:https://www.pneucollection.com/produits?dimension_pneu=145R13
Wel frappant dat als je het filter op 145R13 zet ook de maat 145/80R13 in beeld komt.
Blijkbaar is dat dan toch dezelfde band.
Ik denk dat er toch verschil is tussen 145/13 en 145/80/13; bij de Vredestein staan expliciet die verschillende maten vermeld:
https://www.pneucollection.com/produit/fiche-vredestein-sprint-722
Dat geeft 1,3 % verschil in afrolomtrek; correct me if I’m wrong…
https://tiresize.com/comparison/
Groet, Marco.