Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 19-06-2021
- Saxo 1.4
- Xantia 1.8l 16v
Hallo allen,
kort geleden mijn eerste auto gekocht, het is een Xantia geworden.
Had het gevoel dat een rem wat aanliep, dus wou graag de wielen van de grond. Het probleem, niemand in mijn gezin doet ook maar iets aan zijn/haar auto. Wij hebben dus geen krik.
Nu had ik het brilliante achterlijke idee om de auto in zijn hoogste stand te zetten. Vooraan onder de support plekken een stapel hout neer te leggen, er vervolgens de auto in zijn laagste stand te zetten. Dit werkte opzich prima, weet nu dat links voor wat aanloopt.
Echter, vriend verteld mij zojuist dat dit het systeem beschadigt kan hebben. De hoogte omlaag doen met de wielen van de grond zou geen goed idee zijn.
Zou iemand kunnen uitleggen of, en waarom dit slecht zou zijn?
Indien dit inderdaad schade vericht zou kunnen hebben, hoe kan ik dit testen?
Vriendelijke groet,
Thomas
Is niet slecht ! Doe het zelf ook met m’n Sm en xantia.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 19-06-2021
- Saxo 1.4
- Xantia 1.8l 16v
Zojuist nog even contact gehad met mijn vriend. In Engels, maar ik zal het hier even plakken:
Well, all I know is that if you don’t put the car in the highest setting. And you lift the car. The suspension will drop down because there’s no weight on the wheels. But since it is hydraulic, the hydraulic strut will expand but it won’t be under a hydraulic pressure but pure due to the weight of the axle components expanding the hydraulic strut.
And when that happens there’s a ball with a membrane in it on top of the strut. And that one can damage and get small tears (haarscheurtjes) in them and that can become worse. Leading into a leakage and then your suspension will be fucked
Het zou dus haarscheurtjes in de bal kunnen veroorzaken.
Je suspensie is dus niet direct aan zijn einde, maar je veroorzaakt haarscheurtjes in de ballen en verkort zo de levensduur.
citroen23 schreef:Is niet slecht ! Doe het zelf ook met m’n Sm en xantia.
Onderzettend bedankt voor je reactie!
Zoals hierboven beschreven blijkt dit toch niet zo’n heel goed idee te zijn. Aan de andere kant, wellicht blijft het gewoon bij wat extra slijtage aan de bollen.
Als mensen nog iets op of aan te merken hebben hoor ik het graag. Ik kan er natuurlijk altijd naast zitten.
Aparte vriend heb jij Dat zou dus betekenen dat als ik mijn xantia in de laagste stand zet het zelfde effect krijg als je vriend beschrijft : de vering gaat kapot en gaat op den duur lekken.
Jammer dat hij nog nooit heeft gehoord van eindaanslagen 14 en 15 om de schokdempers te beschermen.
Bovendien staan de veerbollen voor, bij o.a. de xantia, haaks op de veerpoten.
Heel apart…...
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 19-06-2021
- Saxo 1.4
- Xantia 1.8l 16v
Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels.
Heel apart…...
Dus het kan geen kwaad? Nou, top! Fijn dat je ons de les hebt geleerd. In dit soort gevallen vind ik dat niet erg
Bij de klassieke LHM systemen is dit geen enkel probleem.
Wél bij de latere LDS systemen, met elektrisch aangedreven pomp.
Met name bij de C5 X7 en de C6 kan deze werkwijze mogelijkerwijs problemen geven, het voorraadvat kan scheuren als je niet van tevoren de dop losgeschroefd hebt.
Nogal wat keren is dat vermeld, met name bij garagisten die zo’n auto optillen zonder die dop losgeschroefd te hebben.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
En hoe komt dat dan? Omdat het vat vacuum trekt?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Het gaat dan mis bij het weer terugzetten op de wielen.
Dán kan het vat scheuren, door overdruk.
Bedenk daarbij dat je deze LDS systemen alleen kunt bedienen met draaiende motor.
Bij de LHM systemen is dat anders, daar worden de hoogteregelaars mechanisch bediend.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Dus voor LDS geld : fff het vuldopje verwijderen. Bedankt voor de Info
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 1345
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Voor LDS wordt door specialisten aangeraden om het vuldopje een beetje losjes aan te draaien zodat er altijd geademd kan worden.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn