Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
De C5 piept wanneer ik het contact erop zet bij koude motor, er blijft ‘oil’ in de teller staan en het ‘service’ lampje brandt..
Wanneer ik olie peil, staat het niveau ergens tussen 3/4 en 7/8 tussen de streepjes..?
Bij warme motor is er niets aan de hand ook.
Mag ik bovengenoemde sensor verdenken, en waar zittie precies?
De auto heeft nèt een beurt met D-riem wissel etc gehad…?!
Ik heb het peil intussen op max gezet, ben benieuwd..hoefde er nauwelijks wat bij te doen.
‘Spirit of avant-garde’
Zit de juiste peilstok er in?
Bij de C5 komt het nogal eens voor dat die niet correct is. Veelal het gevolg van een vervanging omdat de oude “afgebrokkeld” was.
Via je VIN is te checken welke de juiste is, als je de laatste 8 cijfers daarvan geeft kan ik dat voor je doen.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Via je VIN:
De juiste peilstok is de oranje 1174 99, met als vervanging 1174 E0. Zo te zien zit er de juiste in.
De niveau meter heeft artikelnummer 1131 J6, hij zit aan de voorzijde in het carter.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Dank je JW; ik heb hem op max gevuld, nu blijft de melding en pieptoon weg.
Wel vreemd dat de sensor al reageert bij 5-6
mm onder maximaal niveau..
‘Spirit of avant-garde’
Dan zou ik inderdaad gaan twijfelen aan die niveausensor…...
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Als ik op het www kijk naar ‘PSA1174E0’ dan zie ik dat deze in totaal 59cm lang is.
Ik heb de mijne gemeten, zie foto’s, en schat dat het trekoog nog eens 3,5-4cm lang is.
Dan kom ik totaal op 56~ish cm, wat zou betekenen
dat mijn peilstok korter is dan de OEM..
Kort door de bocht; dan rij ik toch met meer olie rond..?
Zomaar even een hersenscheet..
‘Spirit of avant-garde’
Ik herinner me heel wat discussies over de juiste lengte van de peilstokken op het C5Forum.
Hoe moet je die meten, en zijn de getallen die je her-en-der op het web vindt wel correct?
Als je wilt weten of die van jou de juiste is, moet je ‘m wellicht gaan vergelijken met een originele. Verkrijgbaar/beschikbaar(?) bij een dealer.
Maar ik word ook getriggerd door wat je eerder schreef, namelijk dat het pas optreedt na de laatste beurt.
Daarbij is de peilstok niet vervangen, veronderstel ik.
Waarom dan aan de lengte daarvan twijfelen?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
True.
Vandaag ruim 200km gereden; sinds peil op max staat geen piep/ melding meer gehad.
Ik geloof het wel
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 10268
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als je het echt zeker wil weten kun je de olie en het filter verversen met de juiste hoeveelheid. Dan kijken waar het uitkomt op de peilstok.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Ik heb een Haynes aangeschaft; de oliedruksensor zit voor op het blok net naast de dynamo…de olieniveausensor zit achter op het blok onder het cylinderblok.
Moet je van onderen bij..
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gaat het daarbij over de EWxA motor?
Of nog over de oude EWxJ4?
Bij de eerste zit het manocontact namelijk in de houder van het oliefilter (#3 op mijn plaatje), bij de oude motor zat ‘ie in de voorkant in het blok.
En volgens mijn info is met die verandering tevens de niveausensor verhuisd naar de voorkant.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Bij zijn auto lijstje staat Ph II: Of hij daarmee nou de 2e versie van de phase 1, van 2004 tot 2008 bedoeld of the echte Phase II, door veel mensen Phase 3 genoemd maakt niet uit: Die hebben allemaal al een EW7A euro4 motor en dus een pijlmodule voorop.
To err is human, not to err is divine.
Mijn vraag refereerde aan wat er in die Haynes zou staan, gaat dat over de oudere EWxJ4, of over de latere EWxA?
Want via zijn VIN was al vastgesteld dat hij de EW7A motor heeft in zijn C5, zie ook het plaatje dat ik daarvan postte.
Overigens, de eerste PH2’s waren nog uitgerust met de oude 1.8i, de EW7J4 dus. Pas een klein jaar later kwam daar de EW7A in.
De EW10A is er meteen ingekomen toen de PH2 op de markt kwam.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor