1 van de 8
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
schokken in de motor bij hogere snelheden
Peter-Paul
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 07-03-2021

Gepost: 07 juli 2021 12:20 AM

Vorige week twee nieuwe voorbanden op mijn cx laten zetten ( hankooks genomen van 100 euro ) door een goed bedrijf (profile) in Leiden. Daar bleek een monteur te zijn die alles wist van de cx dus al snel zaten we op de grond en was hij met een krijtje op de grond aan het tekenen om de stuurinrichting uit te leggen. Toen bleek dat het rechtervoorwiel een beetje speling heeft op het punt waar hij vastzit aan de stuurinrichting, de monteur had het over een ring die weg is?? Je merkt het bij het rijden alleen als je remt op de motor dan trekt hij een beetje naar rechts.
Ik heb de citroen cx vraagbaak van P.H.Olving maar ik kan geen onderdelen lijst of duidelijke tekening van dat deel vinden.
Hoe werkt dat ook weer met onderdelen bestellen en nummers van onderdelen?
En kent iemand dit probleem? En de oplossing?

En ik moet het toch weer even zeggen: wat een heerlijk rijdende auto, die automaat , die vering , die stoelen, en dat benzine zuipende 2.4 IE blok.

Ik had bij het bandenbedrijf voor de zekerheid de auto daar op de stoep gezet en zelf de wielen er af gehaald en naar binnen gedragen enz. omdat ik erg bang was voor verkeerd optillen van de auto op de brug. Is dat terecht? In dit forum zag ik ergens dat iemand 2 speciale blokken had gemaakt om vlak achter de voorspatborden onder de buitenste balk te zetten ( blokken met een gleuf er in waar de opstaande rand van de zijbalk in past). Ik weet inmiddels wel dat er nooit onder die lange balken gekrikt mag worden. Is het slim om een stel van die blokken te maken? Van hout? Die leg ik dan in de auto voor als het nodig is. Hoewel dan past er in de laagste stand nog geen garagekrik onder dus de auto moet altijd kunnen starten om hem uberhaupt op een krik te krijgen. Graag tips hierover.

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4892
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 07 juli 2021 06:46 AM
  [ # 1 ]

Onderdelen en nummers -> onderdelenboek. Digitaal eenvoudig verkrijgbaarbij de CX club.
Specifiek een ring die je mist, tja, zonder foto van waar dat zou zijn kan dat van alles zijn..

Auto oppakken met een 2-kolomsbrug: Nooit onder de longerons. De kriksteunen zelf zijn geschikt, maar de CX is neuszwaar dus die wil wel een kantelen.. Je kan kan dan een extra stempel onder het voorste subframe plaatsen, bijvoorbeeld onder de wielophanging (niet in het midden!). Je kan de voorste oppakarmen ook iets verder naar voren plaatsen onder het subframe, maar eigenlijk moet je daarvoor een een plaatje zien waar wel en waar niet.

Houten balken is nergens voor nodig, de meeste garagebedrijven hebben rubberen blokken voor het oppikken. Als het bedrijf waar je heen gaat niet weet hoe ze een CX moeten oppakken, dan zou ik ergens anders heen gaan.

Oh: je hoeft niet voor elke vraag een ander topic aan te maken. De meeste mensen hier maken een topic aan over hun auto, en stellen dan in dat specifieke topic al hun vragen. Iets met overzicht Smile

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Peter-Paul
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 07-03-2021

Gepost: 10 juli 2021 09:45 PM
  [ # 2 ]


De foto krijg ik niet gecomprimeerd dus ik probeer het nog eens met woorden te beschrijven: het rechterwiel heeft als ik het wiel er af haal en dan de remschijf pak en op en neer beweeg heeft hij een heel klein beetje speling, het zit achter dat harmonica rubber wat naar de stuurinrichting gaat en bij het linkerwiel is niks aan de hand. Dan denk ik dat het niet in de tandheugel zit want dan zou de andere kant ook speling hebben.
En die bolgewrichten dichterbij het wiel zijn als nieuw.
Nou weet ik niet of mijn theorie klopt. En zo ja wat zit er dan achter dat rubber wat speling kan hebben? Oftewel hoe zit de tandheugel eigenlijk vast aan de stang die naar het wiel gaat en hoe kan daar nou speling ontstaan.
En kan ik dat rubber naar achteren schuiven om die plek te bereiken of gaat het dan kapot en hoe zit dat rubber om de stang bevestigd want ik zie geloof ik geen klem of zo.

Profiel  
 
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 288
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 10 juli 2021 10:37 PM
  [ # 3 ]

Onder dat harmonica rubber zit ook nog een kogelgewricht. Dat is een z.g.n. axiaalkogel. Die heeft waarschijnlijk speling.

Er zijn verschillende soorten en maten axiaalkogels voor CXen. Er is verschil tussen diravi en niet-diravi en bij diravi zijn er ook weer verschillende maten geweest.
De korte axiaalkogel van CXen met diravi is nog via auto- onderdelen webshops te koop, de langere axiaalkogel is schaars.

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
Peter-Paul
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 07-03-2021

Gepost: 11 juli 2021 06:20 AM
  [ # 4 ]

Ja dankje zwrtw en kan ik er vanaf de buitenkant bij door het harmonicarubber naar achteren toe over die axiaalkogel heen te duwen? Dan zou het een eenvoudig klusje zijn.

In het keuringsrapport stond dat er een scheurtje in dat harmonicarubber zat maar ik heb ze heel goed gecontroleerd en ze zijn vrij nieuw ( auto is lang van een superliefhebber geweest dus goed onderhouden) en ik kon geen lekje of scheurtje of krasje vinden. Die keuringsmannen doen soms maar wat volgens mij, misschien ook omdat ze deze auto’s niet kennen en ik ook nog niet. Nou ja blij dat ze goed zijn.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43285
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 11 juli 2021 07:55 AM
  [ # 5 ]

Daarom is het ook belangrijk dat je zo’n auto laat keuren en herstellen bij een specialist die het model goed kent.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 288
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 11 juli 2021 08:01 AM
  [ # 6 ]

Ja, dat harmonica rubber kan je eraf schuiven. Als je aan de rechterkant wil werken kan je het stuurwiel maximaal naar links sturen (en dan in het stuurslot laten vallen zodat ‘ie blijft staan) zodat je er beter bij kan. Om de axiaalkogel los te maken van de tandheugel/zuigerstang moet je een borg-blikje terug vouwen. Ik heb ooit een steeksleutel verbouwd om de axiaalkogel los te maken. Met een gewone steeksleutel kom je er niet goed bij. 

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
Peter-Paul
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 07-03-2021

Gepost: 11 juli 2021 09:39 AM
  [ # 7 ]

Te gek dankjewel zwrt, nu even een lekker zondagstourtje gaan maken.

Profiel  
 
Peter-Paul
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 07-03-2021

Gepost: 18 juli 2021 07:18 PM
  [ # 8 ]

Weten jullie wat voor olie ik het beste kan nemen voor in mijn automaat bak ( cx pallas 2.4 IE automaat 1981 ). Het peil is iets te laag niet ernstig maar ik wil problemen voor zijn. Ik las hier op het forum, dat ik hem kan bijvullen via het gaatje van de peilstok.
Ik ben er inmiddels wel achter dat er olie uitkomt ergens tussen motorblok en versnellingsbak maar of het nou motorolie of bakolie kan ik nog niet vaststellen.

Ondertussen is hij wel een keer van een bokje afgegleden, blokken voor en achter de achterwielen, twee bokjes onder de voor wiel ophanging maar toen ik de auto in de hoogste stand zette en de ophanging dus schuin onder de auto ging staan gleed een bokje naar de binnenzijde van de wagen en klapte dus om, de auto bleef liggen op het omgevallen bokje. Geen schade maar ik besef dat je zo dood kunt gaan dus ik moet voortaan echt op een brug gaan werken, en/of een andere plek voor die bokjes bedenken. Met de schrik vrijgekomen. Dit alles gebeurde omdat ik de rubber balgen rondom de stuurmachine wilde controleren op scheurtjes.

groet van Peter-Paul

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 18 juli 2021 07:42 PM
  [ # 9 ]

Automaat bak weet ik niet zeker maar een cx heeft een c- matic dus gewone bak. Dan castrol syntrAx 75w90.
Een lekkage tussen motor en bak is sowieso niet goed.  Onderzoek dat!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43285
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 18 juli 2021 08:17 PM
  [ # 10 ]

Cx 2400i automaat gaat atf in . C-matic moet bak olie en fluïde T in. Volgens mij heeft de Ts een 2400ie met normale 3 traps automaat, geen C matic

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 18 juli 2021 08:27 PM
  [ # 11 ]

ATF DUS. niks spannends.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 19 juli 2021 01:39 PM
  [ # 12 ]
Peter-Paul schreef:

twee bokjes onder de voorwielophanging

Onder de onderste draagarm dus, dat is inderdaad een levensgevaarlijke actie.

Afsteunen onder het voorsubframe, op de plek waar de onderste draagarm daar aan vast zit.
Of onder de voorste kriksteun.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4892
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 19 juli 2021 07:06 PM
  [ # 13 ]

In het WPH (maar ook Haynes) staat volgens mij keurig aangegeven waar je de auto wel en niet kan oppakken.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 20 juli 2021 06:07 AM
  [ # 14 ]

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 24 juli 2021 06:54 PM
  [ # 15 ]

Dextron 2 gebruiken we hier voor de automaat

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
 
1 van de 8
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook