2 van de 8
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
schokken in de motor bij hogere snelheden
Peter-Paul
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 07-03-2021

Gepost: 16 augustus 2021 07:03 AM
  [ # 16 ]

Ik probeer bij de voorwiellagers van mijn cx 2400 IE pallas uit 1981 te komen maar ik zie niet hoe ik de remklauw er af kan halen want dat lijkt een geheel te zijn met het lagerblok. Ik heb in het forum gezien dat je stuurstang en draagarm los moet maken en de remschijf er af moet halen en de aandrijfas er uit trekken om aan de achterkant bij de inbusboutjes van het lager te komen. Maar als ik de remklauw er niet af krijg kan ik de remschijf toch niet verwijderen en dan kan ik de aandrijfas er niet uit halen. Of moet ik de remblokken er af halen en dan de remschijf er zo’n beetje uit wriemelen?

Deze klus doe ik omdat de voorwiellagers al een tijdje piepen, ik hoop ze nog met smeren te kunnen redden maar zo niet zijn ze voor deze auto nog te krijgen? Heb al gezocht op internet maar het lijkt er op of net voor dit bouwjaar de lagers niet beschikbaar zijn.

De in een van de vorige berichten genoemde speling op de stuurstang rechts is verholpen door er een nieuwe axiaalkogel in te zetten , goed gelukt(wel 4 uur bezig geweest) en bedankt nog voor het advies.
Ik ging daarna met de auto naar de bandenman om de voorwielen weer parallel te zetten want met die nieuwe axiaalkogel was er toch wat veranderd ondanks al mijn meten en streepjes zetten om precies dezelfde uitlijning te krijgen. De bandenman wilde alles opnieuw gaan afstellen maar dat wilde ik niet omdat alleen het wiel rechts voor veranderd was en niet meer goed stond. Ik heb het nu zelf gedaan door iedere keer te stellen en dan een stukje te rijden, na 5 keer stellen stond hij precies goed, niet meer trekken naar links of rechts. Maar is dit wel een erkende methode?

Nog een andere vraag. Ik heb een vraagbaak voor de cx van 1974-1990 van P.H.Olving met alle afstelgegevens daar staan heel vergaande dingen in als speling van je krukas meten e.d. maar simpele dingen als een lager verwijderen staat er weer niet in. Ook zit er geen onderdelenlijst met nummers bij. Welke vraagbaak is er voor de cx waar dit wel in zit?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 16 augustus 2021 07:07 AM
  [ # 17 ]
Peter-Paul schreef:

Maar als ik de remklauw er niet af krijg kan ik de remschijf toch niet verwijderen en dan kan ik de aandrijfas er niet uit halen. Of moet ik de remblokken er af halen en dan de remschijf er zo’n beetje uit wriemelen?

De remklauw is inderdaad 1 geheel met het fuseeblok, maar het klauwgedeelte is deelbaar d.m.v. bouten.
Dus eerst remblokken demonteren, dan klauw delen, dan remschijf demonteren.
Voor het demonteren van de aandrijfas hoeft de remschijf er overigens niet af.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Peter-Paul
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 07-03-2021

Gepost: 16 augustus 2021 07:15 AM
  [ # 18 ]

Wauw wat een snelle reactie Rene. Maar als ik de aandrijfas achter uit dat fuseeblok wil trekken moet de remschijf er toch af? Of kan ik die grote moer in het midden verwijderen en dan dat fuseeblok er af trekken. En dan valt de remschijf er gewoon af? Dat is best simpel.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 16 augustus 2021 07:26 AM
  [ # 19 ]

Om bij het lager te komen het volgende doen:
. aandrijfasmoer loshalen, let op, is dop 35 mm en zit met 350-400 Nm vast
. spoorstang los van fuseeblok
. onderste fuseekogel los.
Dan kan je de voorpoot zover opzij trekken en deels draaien dat de aandrijfas eruit kan.
Hierna kan je het complete fuseeblok met de binnenzijde naar buiten draaien, zodat je bij de bouten van de opsluitring van het lager kan.

Remschijf valt er niet af, zit met een klein boutje vast op de naaf.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4892
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 16 augustus 2021 07:42 AM
  [ # 20 ]

Als je het lager wil verwijderen moet zowel de as, als de schijf eraf.
voor het alleen trekken van de as hoeft je schijf er niet af, voor het alleen verwijderen van je schijf hoeft de as er niet uit.
Je hebt een auto uit ‘81, kan je eens foto posten? Indien alles correct en origineel, heb je een breedspoor onderstel met smalspoor wielschermen.
Daarbij horen breedspoor lagers, die zijn nog prima te krijgen bij de club, cx basis, tres beau of andere specialisten.

Let op bij het splitsen van de fuseeblok/remklauw. Er zitten oliekanalen in die afgedicht worden met een rubbertjes. Raak die niet kwijt! En zorg er dus voor dat je systeem drukloos is!

Haynes heeft bij veel werkzaamheden afbeeldingen, die kunnen inzicht geven. Onderdeelnummers staan in de onderdeelboeken. Digitiaal te verkrijgen bij eerder genoemde adressen, of wellicht met wat zoeken te vinden op het internet.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 16 augustus 2021 07:47 AM
  [ # 21 ]

@ Peter-Paul, uit jouw vraagstelling maak ik op dat je nog niet ervaren bent in het sleutelen aan een CX.

Daarom mijn advies, doe dit in samenwerking met iemand die dat wel is of laat het door een CX-specialist doen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Peter-Paul
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 07-03-2021

Gepost: 16 augustus 2021 02:12 PM
  [ # 22 ]

Even wat foto’s en ik heb de spoorbreedte gemeten van midden band tot midden band dat is 151 cm. De wagen is van maart 1981. Kan een van jullie hier conclusies uit trekken over de lagers die er in moeten want op de onderdelen sites van reguliere leveranciers zeggen ze dat ze de voorwiellagers voor dit model niet hebben.
En ja ik ben een beginner met de cx en ik zit ook te twijfelen of ik hem voor een paar dingen niet naar de garage wil brengen. Ik geniet zo van de wagen dat het me dat wel waard is.

Afbeelding Bijlagen
IMG_20210816_142821_(Aangepast).jpgIMG_20210816_142923_(Aangepast).jpgP1030102_(Aangepast).JPG
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 16 augustus 2021 02:18 PM
  [ # 23 ]
Peter-Paul schreef:

En ja ik ben een beginner met de CX en ik zit ook te twijfelen of ik hem voor een paar dingen niet naar de garage wil brengen.

Naast kennis/ervaring moet je ook nog over het juiste gereedschap beschikken.
Dop 35 is niet heel courant en mijn exemplaar heb ik ook nog laten verjongen omdat hij anders niet in het gat past waar de aandrijfasmoer zit.
Ook heb je een lange stevige pijp nodig, die je over een wringstang heen zet, om ‘m los te kunnen trekken.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4892
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 16 augustus 2021 03:08 PM
  [ # 24 ]

Nou ja, iedereen moet ergens beginnen. De wielmoer zit inderdaad wel lekker vast: 350 tot 400 Nm volgens het boekje. Ik heb een dop 35 van BGS (= goedkoop) en die past zonder gedoe.

Ik weet zo niet precies hoe het zit: auto’s van modeljaar ‘81 (da’s vanaf september ‘80) hebben een breedspoor onderstel, met smalspoor schermen. Jouw auto heeft al breedspoor schermen. Maar voor breedspoorlagers wordt pas vermeld vanaf feb ‘82. Zijn er dan breedspoor onderstellen gemaakt met smalspoor lagers? Ik zou hiervoor in de technische bulletins moeten duiken, weet het zo niet uit m’n hoofd.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43285
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 16 augustus 2021 03:35 PM
  [ # 25 ]

Ik zou een beginnend sleutelaar met klem willen afraden om zelf aan onderdelen van de remmen te gaan sleutelen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9351
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 16 augustus 2021 07:29 PM
  [ # 26 ]
Nielsje schreef:

Nou ja, iedereen moet ergens beginnen. Zijn er dan breedspoor onderstellen gemaakt met smalspoor lagers? Ik zou hiervoor in de technische bulletins moeten duiken, weet het zo niet uit m’n hoofd.

Indd de lagers zijn in de overgangs jaren door elkaar gebruikt.
Dit geld ook voor de draagarmen onder sommige hebben een groot gat voor de onderste fuse
Voor de onderste draagarmen zijn er drie types gebruikt door elkaar.
Overgangs jaren zijn KL.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Peter-Paul
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 07-03-2021

Gepost: 16 augustus 2021 11:13 PM
  [ # 27 ]

Dag bezorgde clubgenoten, als eerste dank voor jullie zorg en het is wel een beetje terecht. Echter heb ik 12 jaar oude mercedessen gehad w114 280c die met staande koplampen, en daar op de stoep aan gesleuteld , kleppen stellen, ophanging, remmen e.d., lastigste klus was de krukasoliekeerring voor vervangen.
Werkend aan de cx besefte ik al snel dat dit andere koek is dus ik ben mij nu aan het beraden over hoe hier mee om te gaan.Zelf doen, laten doen, hoe ver gaan met de kosten enz.
Bij Le Garage in Wassenaar heb ik hem laten nakijken voor de aankoop en die zeiden dat ik er gewoon drie jaar van moest genieten en dan gaat de roest doorbreken, hij staat buiten, en komen er allerlei kosten. Het blijkt nu dat allerlei kosten nu al beginnen. Ik twijfel of ik hem moet verkopen nu hij nog zo goed is qua plaatwerk en interieur en hem door te geven aan een “echte” kenner/liefhebber maar ik heb altijd een keer een cx willen hebben en ik ben echt wel helemaal verliefd op deze wagen. Ik bedoel: automaat, 2400, inspuiting, Pallas, nog de oude klokken in het dashboard, kortom echt genieten en qua uiterlijk kan ik mijn ogen er niet van afhouden. Dus jullie zien, een duivels dilemma.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 17 augustus 2021 05:59 AM
  [ # 28 ]
Peter-Paul schreef:

Zelf doen, laten doen?

Leren doen? Wink

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 288
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 18 augustus 2021 06:58 PM
  [ # 29 ]

Eens met René,
Lekker zelf doen. Neem de tijd daarvoor en bereid je goed voor met werkplaats handboeken en m.b.v. het forum en club. Veiligheids-relevante dingen die je zelf (nog) niet aandurft kan je laten doen.
Holle delen vol blubberen met vette bende voorkomt dat het roest-spook al te snel toeslaat. Maar geniet vooral van de CX! Veel plezier!

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
Peter-Paul
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 07-03-2021

Gepost: 25 maart 2022 07:49 AM
  [ # 30 ]

Mijn cx 2400 pallas automaat had vorig jaar een piepje in het linker voorwiel, wanneer je langzaam rijdt met het raampje open hoor je een vogelpiepje op de maat van de draaiing van het wiel. Het is de hele winter weg geweest maar nu is het weer begonnen dus ik denk dat het door het warmere weer komt. Vorig jaar heb ik al gekeken of ik een nieuw lager kon kopen maar dat bleek nog niet zo eenvoudig en toen was het piepje alweer weg.
Als het het lager is wil ik grotere problemen voor zijn en dat vernieuwen maar het zouden ook de remblokken of remschijf kunnen zijn die ergens aanloopt? Met het wiel van de grond kan ik het geluid niet horen.
Gewoon mee doorrijden vind ik link omdat dan misschien het lager helemaal kapot gaat en die zijn duur en zeldzaam.
Iemand dit ook gehad?

Verder ben ik nog steeds aan het knoeien met de v-snaren. Allemaal nieuwe met vertanding er op gelegd helaas blijft die voor de hogedrukpomp ( gates 6207MC AVx10x675La) slippen en piepen. Nou kreeg ik net een een telefoontje van Garage80 dat zij die gladde versie misschien wel kunnen krijgen maar dat de vertandde versie eigenlijk beter is zeker voor die kleine wieltjes van de hogedrukpomp. Hij vermoedde eerder een probleem met het niet goed aansluiten van de v-snaar. Dus breedte en diepte en hoek van het profiel die niet helemaal goed aan liggen. Iemand ideeën en/of oplossingen hiervoor?

Profiel  
 
 
2 van de 8
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook