Peter-Paul schreef:
Bij Le Garage in Wassenaar heb ik hem laten nakijken voor de aankoop en die zeiden dat ik er gewoon drie jaar van moest genieten en dan gaat de roest doorbreken, hij staat buiten, en komen er allerlei kosten.
Is ie in de holle ruimten behandeld? Indien dat niet het geval is adviseer ik je dringend dit wel teoverwegen. Dit kan het roestproces sterk remmen en dan is de wagen op termijn ofwel nog wat waard ofwel je kunt er langer plezier van hebben.
Tav wiellagers bij CXen in het algemeen. Niet zelden is zo’n lager gewoon compleet droog. Nieuw vet kan het leven van zo’n wiellager dan met flinke duur verlengen. Als er duidelijk schade is is alleen vervangen nog een remedie.
De v-snaar van de hydrauliekpomp moet echt goed strak staan, anders gaat ie slippen.
Als de snaar versleten is zal ie ook gaan slippen omdat de “kleef” op de flanken van de riem dan onvoldoende is. Belangrijk is tevens dat de poelies in lijn zijn.
CX GTi Turbo 2 - All Black
Peter-Paul schreef:Mijn cx 2400 pallas automaat had vorig jaar een piepje in het linker voorwiel, wanneer je langzaam rijdt met het raampje open hoor je een vogelpiepje op de maat van de draaiing van het wiel. Het is de hele winter weg geweest maar nu is het weer begonnen dus ik denk dat het door het warmere weer komt. Vorig jaar heb ik al gekeken of ik een nieuw lager kon kopen maar dat bleek nog niet zo eenvoudig en toen was het piepje alweer weg.
Als het het lager is wil ik grotere problemen voor zijn en dat vernieuwen maar het zouden ook de remblokken of remschijf kunnen zijn die ergens aanloopt? Met het wiel van de grond kan ik het geluid niet horen.
Gewoon mee doorrijden vind ik link omdat dan misschien het lager helemaal kapot gaat en die zijn duur en zeldzaam.
Iemand dit ook gehad?
Dat piepje is zéér waarschijnlijk de afstelling van je handrem. Heb ik ook gehad. Is gewoon een kut systeem. Op te lossen met nieuwe blokjes en goed afstellen.
Verder ben ik nog steeds aan het knoeien met de v-snaren. Allemaal nieuwe met vertanding er op gelegd helaas blijft die voor de hogedrukpomp ( gates 6207MC AVx10x675La) slippen en piepen. Nou kreeg ik net een een telefoontje van Garage80 dat zij die gladde versie misschien wel kunnen krijgen maar dat de vertandde versie eigenlijk beter is zeker voor die kleine wieltjes van de hogedrukpomp. Hij vermoedde eerder een probleem met het niet goed aansluiten van de v-snaar. Dus breedte en diepte en hoek van het profiel die niet helemaal goed aan liggen. Iemand ideeën en/of oplossingen hiervoor?
10mm breed is wel standaard, en moet goed kunnen gaan. Wat je kan controleren: de uitlijning. Staan de poelies wel in een lijn? De hd steun (waar de pomp ook op zit) zit met drie draadeindes op de versnellingsbak. Deze steun kan je in z’n geheel uitlijnen om de hd-pomp met de poelie op de nokkenas uit te lijnen. Daar zijn speciale shims voor. Als je versnellingsbak goor is, dan is het lastig te zien of die dingen er uberhaupt tussen zitten.
Het op spanningzetten van de riem is wel belangrijk, ik daar een grote vork als hefboom:
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Evan schreef:Peter-Paul schreef:
Bij Le Garage in Wassenaar heb ik hem laten nakijken voor de aankoop en die zeiden dat ik er gewoon drie jaar van moest genieten en dan gaat de roest doorbreken, hij staat buiten, en komen er allerlei kosten.
Is ie in de holle ruimten behandeld? Indien dat niet het geval is adviseer ik je dringend dit wel teoverwegen. Dit kan het roestproces sterk remmen en dan is de wagen op termijn ofwel nog wat waard ofwel je kunt er langer plezier van hebben.
Tav wiellagers bij CXen in het algemeen. Niet zelden is zo’n lager gewoon compleet droog. Nieuw vet kan het leven van zo’n wiellager dan met flinke duur verlengen. Als er duidelijk schade is is alleen vervangen nog een remedie.
De v-snaar van de hydrauliekpomp moet echt goed strak staan, anders gaat ie slippen.
Als de snaar versleten is zal ie ook gaan slippen omdat de “kleef” op de flanken van de riem dan onvoldoende is. Belangrijk is tevens dat de poelies in lijn zijn.
- Eens: alles goed vol zetten met vet!
- wiellagers achter zijn heel goed uit elkaar te halen en vol te zetten met nieuw vet.
- wiellagers voor zijn lastiger, want die zitten op een astap. Toch is dat wel redelijk te doen met het lager nog gemonteerd na het verwijderen van een aandrijfas, dan kan je vanuit de binnenkant nog aardig wat vet in het lager persen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Nog even over het smeren van de voorwiellagers: bij het losdraaien en vastdraaien van die grote moer op de as hoe voorkom ik dat de as meedraait? Het is een automaat en ik ben bang dat de pin verbuigt die de krukas vastzet als hij in de parkeerstand van de pook staat.
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Door de aandrijfasmoeren los te draaien als de auto nog op de wielen staat.
Die moeren zitten met 350 - 400 Nm vast.
Of anders met een slagmoersleutel.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Ja logisch , die nachtdiensten daar wordt je niet slimmer van, bedankt.
Slagmoersleutel, dan moet je een beste hebben..
- Moer losdraaien zolang de auto nog op de grond staat, dit werkt alleen alleen als je wiel voldoende grip heeft.
- een grote schroevendraaier (of een ander stuk staal) in de remschijf stelen, en die tegen de remklauw laten lopen en zo alles blokkeren.
- het originele cx gereedschap om het wiel te blokkeren. Werkt erg goed.
Hier in gebruik op m’n Outback.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Een ander probleem wat misschien geen probleem is maar Franse charme. Al mijn stroomgebruikers knipperen, niet helemaal uit en aan maar een lichte knippering/trilling. Eerst dacht ik nog dat het alleen het dashbord was maar ik zie ook de koplampen hetzelfde doen. Bij gasgeven lijkt het minder of de frequentie wordt hoger waardoor het minder opvalt. De accupolen heb ik schoongemaakt en ingevet. Er is een digitaal spanningsmetertje extra ingebouwd en die geeft altijd rond de 14 (ampère denk ik?) aan. Op zich heb ik er geen last van maar omdat ik op het forum veel lees over preventief onderhoud leg ik het toch even aan jullie voor.
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Het knipperen wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een niet meer zo frisse spanningsregelaar op de dynamo.
Ampère is de eenheid van stroom, een spanningsmeter geeft in Volt aan, in dit geval 14 V.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Bij een revisiebedrijf in Roelofarendsveen gevraagd of zij de dynamo en spanningsregelaar van een citroen uit 1980 kunnen reviseren, het antwoord was dat ze daarvoor geen onderdelen meer kunnen krijgen en een revisie kan daarom niet. Een nieuwe kost bij hun 185 euro. Maar ik ben voor het eerst in de cx onderdelen winkel in Arkel geweest en daar zij iemand dat hij dat geknipper ook had en dat het verder geen probleem is. Ik ga in ieder geval alle massa aansluitingen schoonmaken.
En wat een te gekke onderdelenvoorraad hebben jullie bij de winkel, en de hoeveelheid kennis is indrukwekkend, jullie vinden het waarschijnlijk normaal maar bij deze auto is zoveel eigenaardigs en wisselend per model en bouwjaar dat dit soort kennis onbetaalbaar is. Het geeft mij de moed om door te gaan met deze auto want ik heb het al eerder gezegd : het is rijdend kunstwerk die cx. En met die automaat die er bij mij in zit is het gewoon een meditatie oefening om te rijden.
Een uurtje op de autobaan en mijn zoon zag drie vier keer mensen hun duim opsteken, en ik was in Wassenaar bij het tuincentrum toen een heel deftige meneer en zijn vrouw met een grote glimlach zeiden : “wat een formidabele auto heeft u meneer”. Waarna ze in een poepdure prachtige mercedes stapten.
Dank aan de mensen van de winkel in Arkel, ik weet de namen van de mensen nog niet maar ik ben zo goed geholpen en heel relaxed.
Ik zou niet meer naar dat bedrijf in Roelofarendsveen gaan.
AED in Delft heeft zowel m’n startmotor als m’n dynamo gereviseerd voor schappelijke prijzen en snel! (Ze Herkenden het meteen als cx). Niet zomaar voor een ‘nieuwe’ gaan. Ik durf er een krat bier om te wedden dat ie dan niet past.
Een Cx is geen moeilijke auto, wel bewerkelijk. Onderdelen kunnen schaars zijn, daarmee moet je mazzel en geduld hebben of een ruime portemonnee..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43285
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het “geknipper” los je op met een extra relais voor de spanningsregelaar, niet met revisie van het hele zwikkie.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Blijkbaar begin ik te wennen aan het heerlijke veerkarakter van mijn cx want ik ga nu wat kritisch worden. Op hobbelige wegen, dus kleine hobbeltje van klinkerweg of zo, voelt en vooral klinkt hij wat bonkerig. Is hier iets aan te doen. Op de veerbollen is met rode verf 5/12 geschilderd dus die zijn tien jaar oud. De voorbanden heb ik er nieuw op laten zetten Hankook 185/80/r14 op een druk van 1.9 (is volgens het boekje voor deze auto) en de achterbanden zijn Michelins (op een druk van 2.2) die er op zaten toen ik de auto kocht ik kon de maat even niet zien maar ze hebben zo’n ouderwets grof profiel dus dat zijn denk ik banden die origineel op deze auto horen.
Bij mijn bezoek aan het cx magazijn zei iemand dat dat bonkerige wel normaal is maar ook dat de veerbollen van 10 jaar oud wel aan vervanging toe zijn.
Een tweede vraag: waar kan ik het beste heen om de motor olielekvrij te laten maken(ik kan niet vinden waar het lek zit) en de distributieketting te laten controleren, gewoon voor de zekerheid.
Bonkerig gedrag bij bepaalde wegen / snelheden herken ik ook wel. Ik heb nooit uitgezocht waar dit precies door komt. Het kan speling zijn op bepaalde kogels, of gewoon de veerkarakteristiek van de auto die niet op dit soort wegen / snelheden is uitgelegd.
Veerbollen van 10 jaar oud hoeven niet versleten te zijn, mogelijk is je druk wat laag, maar dat kan je controleren.
Een motor olie lekvrij maken is een aardig klusje, weet waar je aan begint. Je motor lekt waarschijnlijk op:
- de aansluiting van het oliefilterhuis op het blok (2 o-ringen) (te maken zonder dat het blok uit de auto hoeft)
- oliedruksensor
- nokkenaskeerring
- krukaskeerring
- carter op blok afdichting
- carter deksel (te maken zonder dat het blok uit de auto hoeft)
- distributie deksel (te maken zonder dat het blok uit de auto hoeft)
- kleppendekselpakking (te maken zonder dat het blok uit de auto hoeft)
Waarschijnlijk zijn je krukaskeerring en nokkenaskeerring kneiterhard (want 40 jaar oud) en lekt het daar gewoon langs.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43285
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Peter-Paul schreef:
waar kan ik het beste heen om de motor olielekvrij te laten maken(ik kan niet vinden waar het lek zit) en de distributieketting te laten controleren, gewoon voor de zekerheid.
Een goede cx-specialist. NL kent er een aantal.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste