Ik ben nieuw op dit forum, volgende weekend wordt ik de gelukkige eigenaar van een Traction Avant welke in September 1954 op kenteken is gezet.
Volgens de RDW is het een Traction Avant Sport, maar ik zie niets over uitvoering B, BL BN of iets wat hier op lijkt. Het enige houvast dat de RDW geeft is de wielbasis, 291 cm.
Kun je aan de wielbasis het type B of BL herkennen? Ik weet dat lengte en breedte verschillen bij de BL en B.
Ik verwacht dat ik de komende tijd nog vaker met vragen over deze auto op dit forum aanwezig ben.
Groet,
Andre
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 02-04-2006
- Traction Avant 11BL
- HY Camper
De BL is de kleinere versie van de B. De Sport is wat betreft de maten gelijk aan de BL. Ik heb een BL uit 1954 en het is mij ook niet duidelijk wat verder de verschillen tussen een Sport en een BL zouden zijn….
Kenmerkend voor de Sport is dat hij iets lichter in gewicht is, iets kleiner en dat het reservewiel achterop de kofferklep zit.
Volgens https://www.erclassics.nl/citroen-traction-1950-c5615/
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 02-04-2006
- Traction Avant 11BL
- HY Camper
Ik denk niet dat een Sport uit 1954 het reservewiel op de kofferklep heeft zitten. Maar dat horen we vermoedelijk nog wel. En ja, de Sport is lichter dan de 11B, maar heeft volgens mij dus hetzelfde gewicht als de BL.Dus wat het verschil tussen een Sport en een BL uit 1954 is mij nog niet duidelijk.
Een BL is de officiele (Franse) benaming van wat in de “volksmond” een sportje wordt genoemd.
https://www.traction-avant.nl/index.php/auto-mainmenu-26/modellen-mainmenu-33/type-11-mainmenu-35
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Wat hierboven gezegd wordt, het ‘sportje’ is een benaming die alleen in Nederland gebruikt wordt. Wat de herkomst er van is, geen idee, maar een Sportje en een BL (B Légère) zijn dus hetzelfde. De RDW nam in het verleden bij import vaak gewoon de benaming over die degene die het ding aanbood ter keuring gebruikte. Daarom vind je in de database van de RDW de meest uiteenlopende benamingen. Uiteindelijk heb je qua carrosserievormen de volgende mogelijkheden: De 11B (ook wel BN van B Normale), de 11BL (in principe de carrosserie van de oorspronkelijke 7, 12 cm smaller en 20 cm korter dan de B), de 11 Commerciale en Familiale (even breed als een B, maar nog langer en voorzien van een extra ruit in de C-stijl, waarbij de Commerciale voorzien is van een volledig te openen achterkant) en dan natuurlijk de Cabriolet en Coupe-versies (waarbij zeker de eerste ook weer nog in een brede en smalle versie bestaan). Vanaf modeljaar 53 (dus medio 52) kreeg de TA het zogenaamde koffertje op alle nog geleverde modellen (de cabrio en coupe zijn na de oorlog niet meer geleverd). Deze modellen zijn te herkennen aan de rechte bumpers, de ruitenwissers die nu onder de voorruit zitten, wijzigingen in het interieur en natuurlijk de gewijzigde achterzijde. Voor de benaming en afmetingen van de modellen maakte dit niets uit.
Bedankt voor alle reacties. Ik heb ondertussen ook de typeplaat met chassisnummer gevonden. Mijn TA is inderdaad een BL.
Groet,
Andre
Totaal aantal Berichten: 507
Geregistreerd: 30-08-2009
- Traction Avant 11BN 1954
- C4 (2004-heden) C4 puretech 130 S&S EAT8 Shine
- ID/DS ID19 Confort 1963
GDW schreef:
Bedankt voor alle reacties. Ik heb ondertussen ook de typeplaat met chassisnummer gevonden. Mijn TA is inderdaad een BL.
Groet,
Andre
Wat is het chassisnummer?