Ook ik ben in de markt voor het aanschaffen van een DS3 na verkoop van mijn C5 Tourer 1.6 HDIF (2330dkm)
Omdat ik stop met werk en dus veel minder zal rijden is de C5 te duur en te groot
nu kan ik tussen twee auto’s kiezen (op dit moment )
een 1.2 VTI so Chic en een 1.6 VTI so Chic
Alleen twijfel ik of de 3 pitter (1.2VTI) wel een goede keuze is als er ook een 1.6 VTI 4 pitter is
uiteraard is deze keuze ook beperkt gedreven mbt de wegenbelasting (zit 2 gewichtsklassen tussen dacht ik )
de auto zal gebruikt worden voor niet al te lange stukken (snelweg) en als stadsauto
voor langere stukken gebruik ik de T4 Camper
wie kan mij helpen met de keuze?
voordelen t.o.v. nadelen van de 3 pitter ?
Totaal aantal Berichten: 9408
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Beide motoren zijn niet vergelijkbaar, komen ook uit verschillende series.
De 1.2 is er 1 uit de Puretech-serie, de 1.6 is een Prince-motor.
Beide motoren hebben hun nukken, het hele forum staat hier bol van.
De 1.6 is een notoire oliezuiper, spreek uit ervaring.
Ze zijn ook erg gevoelig voor het gebruik van de juiste motorolie, bij de 1.2 kan dat leiden dat het afbrokkelen van de natte distributieriem met als uiteindelijk gevolg een verstopte olie-aanzuigzeef.
Als ik voor deze keuze stond zou ik voor de 1.2 gaan in de 130 pk-versie, levert dan zelfs meer vermogen dan de 1.6 en heeft, door de turbo, een fijnere koppelkromme.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Als leesvoer voor de 1.6, zie https://sites.google.com/view/bjgdiagnostics/prince-motoren/ep3-ep6-vti
Naast o.a. het verhaal van René en vele andere verhalen voor mij aanleiding geweest om uiteindelijk deze serie motoren over te slaan, en a.s. vrijdag een C4 met 130 pk Puretech op te halen. Dealer onderhouden ook nog met relatief laag risico t.ov. verkeerde olie.
Maar er zijn er ook vast die heel positief zijn over de VTI. Lees/vraag en vorm vooral je eigen mening wat je belangrijk vindt!
Ik denk dat de TS een stadauto zoekt met een beetje allure en gezien de motorkeuze die hij voorlegt de prestaties minder belangrijk vindt.
De 1.6 VTI’s zijn gebouwd tot 2016, vanaf 2015 vindt je de 1.2 in de DS3.
Als je je het kunt betalen zou ik een “late” DS3 nemen, en dus met een 1.2 VTI ( zonder turbo) of een 110 turbo.
De1.6 VTI is qua problemen zeker niet vergelijkbaar met de THP’s, maar de ketting heeft niet het eeuwig leven en ook het thermostaathuis gaat een keer lekken. Die ketting kun je vervangen zonder de motor uit te bouwen en een thermostaathuis vervangen is een halve dag wek voor een goede garage.
Bij de 1.2 VTI kan de natte distributieriem problemen geven, dat zou rond 2017 opgelost zijn.
Hoeveel kilometers ga je er mee rijden? Ga er maar vanuit dat je bij beide motoren rond de 200.000 kilometer extra kosten kunt krijgen ( mijn persoonlijke inschatting !), dus als je start met 100.000 tot 120.000 km dan kun je jaren vooruitkeek ik aan.
Als je hem bij een garage koopt: Vraag dan of ze de ketting of de riem vervangen voor de verkoop. ?
To err is human, not to err is divine.
Zoals gezegt wordt het een auto voor dichtbij of familie bezoek iets verder weg
er is al een 2e auto aanwezig (Twingo) en een camper voor vakantie of langere ritjes
gebruik (ben in pre Vut) zal tussen 5000 en 10000 km/j liggen schat ik in
de auto’s welke ik op het oog heb zijn
1) 1,2 VTI 98dkm bj 2014 vr pr 8200 Euro
2) 1,6 VTI 148dkm bj 2011 vr pr 7750 euro
maar dat zijn de eerste exemplaren die dichterbij te koop aangeboden zijn en onze eerste kennismaking met DS na altijd Citroen gehad te hebben als hoofd auto
dus beide zijn zeker niet degene waar we vol voor gaan maar qua motorisch wel een goede keuze mee willen maken
Totaal aantal Berichten: 9408
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Optie 2 zou ik dus al skippen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1800
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Welke 1.2 betreft dat ?? de 82 of 110 ??
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
1,2 VTI chic 82 PK bj 2014
Het is toch apart in ce autowereld
Kom net bij de 1.2 vti vandaan erg mooie auto
Gesproken over de nate distributie en deze heer gaf juist aan geen 100 pk te willen hebben ivm de issues die jullie aan de 82 pk toebedichten
Grappig maar eigenlijk toch niet.
Ga me eens goed inlezen verder in het forum en bij andere kijken
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 27-09-2010
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Ik heb ooit ergens een bericht gelezen dat alleen de 1.2 vti 82pk geen last heeft van de problemen met de distributiesnaar.
Bij mijn Cactus uit 2014 met deze motor klopt dat in ieder geval, de distributiesnaar ziet er nog prima uit.
In het PSA document ORGANISATIEWIJZER : WIJZIGING VAN HET ONDERHOUDSINTERVAL VAN DE EBMOTOREN EN STELSELMATIGE PREVENTIEVE CONTROLE VAN DE DISTRIBUTIERIEM wordt gesproken over beide motoren:
1. Inleiding
Deze mededeling is bedoeld om de Erkend Reparateurs (RA) te informeren over de wijziging :
—Van het onderhoudsschema van de atmosferische EB-motoren en de EB-turbomotoren
—Met betrekking tot de invoering van de stelselmatige controle van de distributieriem bij de turbomotoren
Hierbij wordt nogmaals gewezen op de noodzaak om de voorschriften met betrekking tot het gebruik van brandstoffen, additieven en motoroliën strikt na te leven. Het olie verversen dient bij deze motoren strikt volgens het voorgeschreven onderhoudsschema plaats te vinden, waarbij ze moeten worden voorzien van een motorolie die aan de PSA-normen voldoet.
In het vervolg van dat document gaat het om beide motoren, waarbij er extra aandacht besteed wordt aan de turbo uitvoering, vanwege de zwaardere belasting van deze motor.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
dank voor alle reacties
we zijn nog niet tot een aankoop overgegaan maar hebben in 3 1.2 VTI’s gereden en dat valt zeker niet tegen
redelijk snel en fraai van binnen en buiten
1 daarvan was een Cabrio maar wat een design fout zit m.i. daar in (het gat van de kofferbak is gewoon onbuikbaar )
uiteraard is het een fun auto maar dat gaat hem hier niet worden
ben nog in de markt voor een 1,2 Chic (2014 98DKM ) en een So cheic (2014 101Dkm)
beide zwart 1 met wit dak de anderen met donker grijs dak (qua styling heeft deze onze voorkeur )
Wordt vervolgd
En het is toch een mooie 1.2 VTI Business geworden uit 2014 met een lage km stand van 51Dkm geworden
kleur zwart met een mooie witte top en spiegels