Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Lang geleden dat ik iets gepost heb in dit forum!
Sinds een half jaar heb ik weer een CX, en wel een 2200 Pallas uit 1976 op LPG in de kleur Gris Vulcain en met een bruin leren interieur. Hoewel er best wel een hoop klussen gedaan moeten worden, heb ik er tot nu toe eigenlijk alleen maar mee gereden.
Het eerste dat ik nu wil doen is het volgende.
Omdat er wat motorolie langs de bougieschachten lekt, wil ik de afdichtingen daar vervangen. En omdat het kleppendeksel er dan toch af is, meteen de kleppen stellen. Een kleppendekselpakking en afdichtringen heb ik al gekocht.
Ik wil de bougies eruit halen om makkelijk de motor te kunnen tornen.
Dan nu de vraag: Hoe krijg ik de bougies eruit? Van mijn vorige CX, een 2500 GTI, kan ik me herinneren dat de bougies heel diep zitten, maar kon ik met een bougiedop op een verlengstuk ze eruit krijgen.
Maar nu bij deze 2200 zit de bougiekabel op een stalen staaf die weer op de bougie zit. Zie het bijgaande plaatje.
Dus ik trek de bougiekabel los, mar hoe krijg ik die staaf eruit? Is dat een kwestie van flink trekken? Of moet ik het geheel met een lange pijpsleutel losdraaien?
Totaal aantal Berichten: 10316
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Die staaf zit op de bougie geschroefd. Met een punttang er af draaien lijkt mij wel mogelijk.
En anders een pijpsleutel van de juiste maat.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ik gebruik een pijpsleutel. Die steekt dan net boven het kleppendeksel uit en je dan met een steek- of ringsleutel kan lossen. Er bestaat ook een specifieke (oude) facom sleutel hiervoor.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 25598
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
pijp 21.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Of 2 bougie doppen 21 in elkaar schuiven dan hoef dat staafje op de bougie ook niet los te draaien (werkt hetzelfde als een pijpsleutel).
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Peter,
mooie smalspoor, en in een mooie kleur !
Loopt ie goed op LPG ?
Is dat gelukt met de bougies?
toch maar een setje pijpsleutels er bij halen ?
zijn soms handig.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Ha Jim!
Ja, bekende kleur, nietwaar?
Hij loopt prima op LPG, alleen op dit moment even niet op benzine.
Te lang niet op benzine gereden, dus de benzine die in de tank zit is te oud. Ik moet het oude spul aftappen en nieuwe benzine erin. Dan krijg ik hem wel weer lopend op benzine.
Het is inderdaad gelukt om een bougie met een pijpsleutel eruit te draaien. Maar het kleppendeksel er nog niet af gehaald.
Totaal aantal Berichten: 43292
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als je met ouwe benzine kampt zou ik de hele tank er even onder vandaan halen en goed spoelen/schoonmaken. Dan kun je meteen alle slangen vervangen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Ja dat ben ik inderdaad van plan. Het ontluchtingsslangetje(?) is lek. Bij een bocht naar links ruik je een sterke benzinelucht. En de rubber slang naar de benzineleiding onder de auto zal ook wel vervangen mogen worden.
Alleen ook wel de trekhaak demonteren.
Totaal aantal Berichten: 43292
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Op zich stelt het niet heel veel voor. Goed hoog zetten en met een goeie krik de tank laten zakken of op de brug doen met een slaafje.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 9418
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
De tank is gewoon eerst af te tappen, aan de voorzijde zit een boutje.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Boutje heb ik gezien.
Ik heb het weekend van 14 en 15 aug. de brug in de sleutelclub besproken. Dan ga ik de tank aftappen en er onderuit halen.
Ben ook nog van plan om dan het koelsysteem (radiateur en slangen) en de dynamo en v-snaren te vervangen.
Nog iets met de benzine: de benzinemeter in het dashboard staat permanent op 0. Eerst eens kijken of het iets elektrisch is, onder de lunule. Anders ook meteen de vlotter vervangen.
Totaal aantal Berichten: 43292
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Meestal komt dat door een vastzittende vlotter.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ja en controleer meteen dan de massa aansluiting. Een tijdje terug had de Cx club nog nieuwe ‘moeren’ en rubberen ringen voor de tankaansluiting.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Wat bedoel je met die massa aansluiting Niels? Waar zitten die “moeren” en rubberen ringen?
Hier een plaatje van de vlotter. Heeft één aansluiting, dus de andere loopt via de massa?
Krankzinnig duur ding trouwens, voor wat het is…
Totaal aantal Berichten: 43292
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Kost dat ding? 250? 300? Tja, repro onderdelen in zulke kleine series zijn duur.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste