Hallo liefhebbers.
Ik ben de eigenaar van een gele CX break 2500 Tri uit 1985. Wellicht een bekende hier. Kenteken is 68-RVH-6 en heeft ooit aan een garbagerun meegedaan. Oorspronkelijk is de wagen Gris Perle, maar hij is ook bruin metallic geweest en moet rond 2010 geïmporteerd zijn.
Mijn probleem is het volgende:
Bij een koude motor koppelt en schakelt de wagen prima. Naarmate de motor warm wordt dan schakelt de wagen steeds moeilijker. Het lijkt wel of de koppelingskabel van elastiek is.
Met koude motor pakt de koppeling vrij hoog/laat, naarmate de motor warmer wordt dan pakt de koppeling steeds eerder. Het lijkt er dus op dat bij warme motor de koppeling niet meer vrij komt waardoor het schakelen moeilijk wordt.
Als ik de koppeling vergelijk met die van mijn prestige (zelfde motor/bak en koppelingskabel) dan koppelt de break een stuk zwaarder en het koppelingspedaal staat ook hoger dan die van de prestige.
Er zit ook een rammel in de bak als ik rond de 2000 toeren rijdt.
Ik heb dus het vermoeden dat er iets op het punt van begeven staat, maar wat? De koppeling? de bak? of de kabel?
Optisch ziet het er allemaal keurig uit. Geen rafelende kabel bijvoorbeeld en de beugel waar de kabel inhangt is ook mooi recht. Ik heb de bakolie ververst (blijft op peil) maar dat haalde niet veel uit. Ik heb de koppelingskabel wat strakker gezet, dat hielp even. Nog strakker zetten?
Wie weet raad?
De hevel waar de koppelingskabel aan vast zit onder aan de bak wil nog wel eens scheuren. Ook de ‘vork’ die het druklager beweegt wil nog eens krom gaan. Dat laatste is wat lastig te inspecteren. Het bellhouse heeft een paar openingen waardoor je een endoscope naar binnen zou kunnen duwen. Een manier van inspectie zonder dat de hele boel uit elkaar hoeft.
Goede bakolie is belangrijk. Castrol syntrax wordt hier door meerdere mensen als fijne bakolie ervaren. Als het koud wel schakelt maar warm niet, is dan wellicht het peil te laag, of gebruik je een te dunne olie?
Is de rammel in de bak alleen afhankelijk van het aantal toeren, of ook welk verzet?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43295
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als het iets strakker zetten van de kabel even geholpen heeft dan vrees ik dat de drukgroep gewoon op is. De klacht die je beschreef lijkt daar echt het meest op. Dat betekent wel dat je de hele handel uit elkaar moet gaan halen want een koppelingetje vervangen bij een Cx is wel een rotwerkje.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Zolang je alleen de koppeling vervangt en niet meteen het hele blok gaat reviseren is het wellicht te overzien
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 10322
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Normaal gesproken gaat door slijtage van de plaat het pedaal steeds hoger staan en zou je de kabel dus losser moeten zetten.
Maar misschien heeft een vorige eigenaar dat wat overdreven….
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dank voor de reacties allen!
Tja, daar was ik al een beetje bang voor. Drukgroep. Mooi winterklusje.
Misschien een mooi moment om over te stappen naar een turbomotor. Of niet. Ach, ik weet het niet. Verder rijdt de wagen prima en er is verder nog genoeg werk aan. Keuzes, keuzes..
Ik heb een aantal jaren geleden een heel verhaal gelezen op dit prachtige forum over zo’n ombouw. Hoe zoek ik het beste zodat ik dit topic terugvind?
Totaal aantal Berichten: 6490
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Ik heb ooit min of meer hetzelfde gehad, uiteindelijk bleek de drukgroep nog prima maar de koppelingsvork krom door slechte montage (Franse beun de haas). Maakt voor de kosten of moeite overigens niet zo veel uit want om dat te constateren moet even goed de hele handel eruit.
Overstappen van 2500 benzine naar 2500 benzine met turbo? Heb het ook overwogen toen mijn break van turbodiesel naar benzine ging. Uiteindelijk niet gedaan. Er zijn vast zinniger dingen om aan te pakken aan een CX, zeker als de motor op zichzelf nog prima is…Al staat het vast leuk, al die turbo-logo’s op zo’n apparaat.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Totaal aantal Berichten: 25603
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
nederlandse beunen kunnen dat ook hoor Mulder…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 6490
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Zonder twijfel.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Ik heb mijn plan gemaakt. Turbo ombouw is van de baan, het verstand heeft gewonnen, zeg maar. De 2500 injectiemotor loopt perfect en ik ben daar tevreden mee.
Komende winter gaat de motor eruit voor een grote inspectie. Nieuwe koppeling en eventuele gaffel / bak revisie. Wordt weer een mooi projectje!
Daarna komt het grootste dilemma. Welke kleur krijgt de auto uiteindelijk? Origineel Gris perlé of bruin metallic zoals de deuren en achterklep? Of geel zoals de wagen nu is maar dan glad gespoten? Het moet matchen met het grijze interieur. Keuzes, keuzes…
Alsjeblieft niet Gris Perlé. Dat is echt met stip de meest saaie en suffe kleur ooit op een CX..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 25603
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Grijs is saai! mijn break was grijs. Heette niet voor niets de “stealy dan” .......
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 9424
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ik zou zwart doen met 2 grijze driehoekige vlaggetjes op de voorbumper.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986