1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Startmotor Traction Avant
GDW
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 11-07-2021

- Traction Avant CV11 BL
Gepost: 15 augustus 2021 08:37 PM

Ik ben gewend dat er een flinke solenoïde aan de startmotor zit die de bendix uitstuurt, deze mis ik bij de startmotor van de TA.  Ik zie wel een rode knop met klein gaatje die ingedrukt kan worden.

Hoe werkt deze TA startmotor? En wat is de functie van dit rode knopje?

Groet,
Andre

Afbeelding Bijlagen
20210810_203308_(3).jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Dyane_ac078
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 298
Geregistreerd: 18-02-2005

- C4 (2004-heden) E C4
- Dyane 6
- Traction Avant 11BL
- GS/GSA GS 1220 club
Gepost: 16 augustus 2021 06:45 AM
  [ # 1 ]

Heb deze nog ook nog niet gezien.
Het knopje met gaatje lijkt alsof daar een staalkabel doorheen kan die je naar het dashboard kan leiden.
Er aan trekken zet het spul in beweging?

Mijn opa zei altijd “80 door de bocht jongen, anders kun je net zo goed op de fiets gaan”

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10241
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 16 augustus 2021 08:58 AM
  [ # 2 ]

De startmotor van een TA heeft geen solenoide.
Door aan de startkabel te trekken wordt mechanisch contact gemaakt tussen de startmotor en de dikke pluskabel.
Het rode knopje? Ik zou het niet weten.Mijn TA was van 1938.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
GDW
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 11-07-2021

- Traction Avant CV11 BL
Gepost: 16 augustus 2021 06:40 PM
  [ # 3 ]

De startkabel is dan waarschijnlijk de schakelaar op het dashboard gemerkt met de letter D.  Ik verwacht dat deze startkabel dan de rode knop op mijn foto bedient.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25563
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 17 augustus 2021 08:40 AM
  [ # 4 ]

Yep. D van Demarrage.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2276
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 17 augustus 2021 11:41 AM
  [ # 5 ]
GDW schreef:

De startkabel is dan waarschijnlijk de schakelaar op het dashboard gemerkt met de letter D.  Ik verwacht dat deze startkabel dan de rode knop op mijn foto bedient.

Dat is dan geen schakelaar, maar een trekknop waaraan een kabel zit.
Zó had ik dat ook in m’n eerste Eenden zitten. Door daaraan te trekken werd een hevel op de startmotor bediend waarmee inwendig in de startmotor de bendix opgeschoven, en vervolgens dat contact gemaakt werd.

Maar die hevel zie ik niet zitten op dat plaatje van de TA startmotor.
Hoe werkt dat daarbij dan?

Groet,
JW

 

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25563
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 17 augustus 2021 11:48 AM
  [ # 6 ]

de eerste DS starters hadden dit ook. Alleen een dikke plus. door de stroom aan te schakelen gaat de bendix over een worm naar buiten.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43264
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 17 augustus 2021 01:39 PM
  [ # 7 ]
JW schreef:

Maar die hevel zie ik niet zitten op dat plaatje van de TA startmotor.
Hoe werkt dat daarbij dan?

Groet,
JW

 

JW, de traction heeft een los startrelais dat wordt bediend door een schakelaar die in de motorruimte zit. Deze schakelaar werkt met een trekkabeltje.

 

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2276
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 17 augustus 2021 04:40 PM
  [ # 8 ]

Aha, werkt dat zó.
Nou ja, waarom ook niet, André hield wel van aparte oplossingen Laughing

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
engbokho
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 976
Geregistreerd: 09-03-2005

Gepost: 17 augustus 2021 07:03 PM
  [ # 9 ]

Sorry Waterman, maar dat klopt niet.
De Traction startmotoren hebben bovenop de startmotor (een zeer inbrand gevoelige) startschakelaar zitten die met een kabel wordt bediend.

Heel vaak wordt die schakelaar eraf gesloopt en idd vervangen door een los relais. (Dat je dan evt zou kunnen bedienen door een trekschakelaar.)

Hieronder een plaatje van de verschillende startschakelaars via http://traction.valdesarre.fr/

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43264
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 17 augustus 2021 07:46 PM
  [ # 10 ]

De door jou beschreven opstelling ben ik zelf nog niet tegengekomen, wel het losse relais tegen het schutbord. Dank voor je aanvullingen!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10241
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 18 augustus 2021 09:19 AM
  [ # 11 ]

Zal wel van het bouwjaar afhangen. De mijne, uit 38, heeft een kabel die een hevel bedient op de startmotor. Daarmee wordt de + verbonden met de startmotor. Inderdaad, gevoelig voor inbranden. Ik heb er vaak een tik met een hamer op moeten geven. Opgelost door een massaslot te monteren. (dan kon ik in alle rust die tik geven)

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
traks
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 507
Geregistreerd: 30-08-2009

- Traction Avant 11BN 1954
- C4 (2004-heden) C4 puretech 130 S&S EAT8 Shine
- ID/DS ID19 Confort 1963
Gepost: 21 augustus 2021 08:58 PM
  [ # 12 ]
engbokho schreef:

Sorry Waterman, maar dat klopt niet.
De Traction startmotoren hebben bovenop de startmotor (een zeer inbrand gevoelige) startschakelaar zitten die met een kabel wordt bediend.

Heel vaak wordt die schakelaar eraf gesloopt en idd vervangen door een los relais. (Dat je dan evt zou kunnen bedienen door een trekschakelaar.)

Hieronder een plaatje van de verschillende startschakelaars via http://traction.valdesarre.fr/

Dit zijn allen bedieningen van oude types startmotoren voor de Traction. De latere exemplaren hebben een minder storingsgevoelige oplossing zoals op de eerste foto van de vraagsteller. Startrelais zijn nooit vanuit de fabriek geleverd.

Profiel  
 
Gepost: 22 augustus 2021 06:27 AM
  [ # 13 ]

De schakelaar zoals op de eerste foto ken ik niet, maar ziet er inderdaad uit als iets dat met een kabel bedient hoort te worden. Ik ken alleen de versies met een heveltje dat een bakelieten excentriekje beweegt. Dat bakelieten dingetje bleef maar breken en dus heb ik er uiteindelijk voor gekozen om te werken met een los startrelais en een trekschakelaartje dat op zijn beurt weer bediend wordt door de originele kabel vanuit het dashboard. Zoals eerder gezegd, af fabriek zijn er nooit startrelais geleverd.

Profiel  
 
GDW
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 11-07-2021

- Traction Avant CV11 BL
Gepost: 22 augustus 2021 08:53 AM
  [ # 14 ]

Nog een paar vragen over de startmotor:

-Wie weet hoeveel Ampere deze trekt. Bij het testen kan ik max 50 A leveren, maar dan zakt de spanning tot 1,5 V. en zit er weinig leven in deze startmotor.
-Mijn dynamo, ruitenwissermotor en koplampen zijn 12 V.  Maar de startmotor 6 V.  Kan deze op 12 V werken, zijn er mensen die daar ervaring mee hebben.
-Op mijn startmotor staat 6 V—- E6 ingegraveerd, wel slecht leesbaar.  Wat betekend deze E6.
-Ik begrijp dat het startrelais feitelijk de trekschakelaar aan de startmotor bediend. Waarom zou je op deze wijze een startrelais gaan plaatsen? Ik begrijp nog niet welk voordeel dit heeft.

Groet,
Andre

Profiel  
 
engbokho
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 976
Geregistreerd: 09-03-2005

Gepost: 22 augustus 2021 09:27 AM
  [ # 15 ]

Als je een relais plaats dan sloop je de schakelaar van de startmotor af en plaats je de + kabel die van het relais af komt direct op de + van de startmotor.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook