Ik loop al ren tijd met de gedachte om een xm aan te schaffen gewoon omdat het het mooie modellen vind. Rij al een tijdje in een bx rond en een csara picasso maar neig toch steeds meer naar een xm en dan afscheid te nemen van deze twee modellen.
Nu zie ik veel 2.0 modellen voorbij komen ook in diesel uitvoeringen.
Mijn gevoel zegt dat dat slurpbakken zijn waar je op leegloopt.
Als dat niet zo is hoor is dat graag.
Zijn er ook modellen van 1.6?
En zijn de eerdere modellen motorisch minder betrouwbaar dan de latere types.
Wellicht weet iemand een goede te staan die tekoop staat dan hoor ik dat graag.als ik kijk op mp of autoscout is hett aanbod erg minimaal nou zieje zo ook niet heel veel meer rijden.
Hoop dat ik hier wat verder kom
Gr bas
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een XM is er als benzine vanaf 2.0 motor, afhankelijk van het bouwjaar en type met vermogens vanaf 110 pk tot 150 pk. Kleinere motoren zijn er niet.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
https://www.gaspedaal.nl/citroen/xm?srt=df-a
hier staan er wat meer
waterman schreef:Een XM is er als benzine vanaf 2.0 motor, afhankelijk van het bouwjaar en type met vermogens vanaf 110 pk tot 150 pk. Kleinere motoren zijn er niet.
Tot 191 PK, toch?
C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Niet voor de tweeliter toch?
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
De v6-modellen hadden inderdaad 167 tot 200pk.
Persoonlijk begrijp ik niet waarom je een XM met 1.6 zou willen. In de kleinere Xantia zat die wel, maar die is niet geweldig verkocht. Het verschil in verbruik tussen een Xantia 1.6 en 1.8 is verwaarloosbaar, maar de 1.8 is wel vlotter. De atmosferische tweeliter heeft ook niet echt een schokkend verbruik, maar daarbij hangt het er iets meer van af wie je het vraagt. Ik heb alles van 1 op 9 tot 1 op 13 gemiddeld voorbij zien komen. Een XM tweeliter zal ook zoiets verbruiken.
Overigens verbruikt een laat type v6 ook niet heel veel (tussen de 1:10 en 1:12 als je niet al te wild doet), maar die zijn vaak in aanschaf nogal duur.
Daartussenin heb je dan nog de Turbo CT. Da’s een tweeliter turbo met 141(?) of 150pk. Die verbruikt iets meer dan een 2.0 16v en bij mij zelfs iets meer dan zo’n late v6, maar echt schokkend vond ik het nog steeds niet. Bij mij was het verbruik vrijwel altijd beter dan 1:10.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Reken voor een late V6 gewoon maar op alles tussen de 1 op 8 en 1 op 10 want 1 op 12 gaf zelfs de fabriek niet op en heb ik zelfs met nieuwe xm’s nooit weten te halen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Dan heb je een zware rechter voet denk ik, want ik zit altijd beter dan 1 op 11.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Ik heb zeven jaar met een XM TCT, dus 2 liter met turbo gereden en er nooit problemen mee gehad van betekenis. Heerlijke auto en zeer geschikt voor de lange afstand.
Maar ik heb begrepen dat de onderdelen tegenwoordig moeilijk te vinden zijn.
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Feije schreef:Dan heb je een zware rechter voet denk ik, want ik zit altijd beter dan 1 op 11.
Nee. Ik had dan waarschijnlijk gewoon een normale rijstijl. Ik vind het altijd grappig om te lezen als mensen met een fantoomverbruik op de proppen komen. 1 op 14 met een SM, 1 op 22 met een Bx. Ik las zelfs wel eens iets over een ds waar men 1 op 12 mee reed. Volslagen irreële waarden in gemiddeld gebruik en vooral misleidend voor mensen die van plan zijn een auto te kopen want die rekenen altijd op de gunstigste cijfers.
De mooiste grap was een BX die ik ooit eens kocht. Volgens de eigenaar een waar zuinigheidswonder, de Bax reed gemiddeld 1 op 18. Na een week rondrijden kwam ik er achter dat de kilometerteller niet klopte en het ding standaard 15% meer kilometers aangaf dan daadwerkelijk gereden..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Oke das info waar ik wat mee kan geen idee dat er geen kleinere uitvoeringen bestonden.
Het aanbod met een nog redelijke km stand is wel beperkt zie ik. Ik ga het in de gaten houden bedankt voor de reacties
waterman schreef:Feije schreef:Dan heb je een zware rechter voet denk ik, want ik zit altijd beter dan 1 op 11.
Nee. Ik had dan waarschijnlijk gewoon een normale rijstijl. Ik vind het altijd grappig om te lezen als mensen met een fantoomverbruik op de proppen komen. 1 op 14 met een SM, 1 op 22 met een Bx. Ik las zelfs wel eens iets over een ds waar men 1 op 12 mee reed. Volslagen irreële waarden in gemiddeld gebruik en vooral misleidend voor mensen die van plan zijn een auto te kopen want die rekenen altijd op de gunstigste cijfers.
De mooiste grap was een BX die ik ooit eens kocht. Volgens de eigenaar een waar zuinigheidswonder, de Bax reed gemiddeld 1 op 18. Na een week rondrijden kwam ik er achter dat de kilometerteller niet klopte en het ding standaard 15% meer kilometers aangaf dan daadwerkelijk gereden..
Die is wel leuk ja.
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat betrouwbaarheid en kosten betreft: mijn fijnste, goedkoopste en meest onderhoudsvrije XM was een 97’ er 2.0i -16v, zonder hydractiv onderstel. Dat ding reed echt heel lekker en daar kon je 1 op 12 mee rijden op de snelweg.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1357
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Naast allerlei technische uitgangspunten en afwijkingen van het ideale, hangt het werkelijke praktijkverbruik ook af van andere factoren. Zoals: of je een stabiele rechtervoet hebt of een bibberige. De buitentemperatuur (brandstof zet uit in volume als het warmer is). De ritlengten en de motortemperatuur. De energie in de brandstof (E-10). Tegen- of meewind. Het verkeer dat rond je rijdt. Accessoires en rijhulpjes. Bagage- en inzittendengewicht. Vrede of ruzie met de navigator (met moeders de vrouw of vaders de man of anders). Maar het werkelijke verbruik hangt vooral (!) af van de vorm, de omvang en het gewicht van het ego van de bestuurder……...
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
basbx schreef:Oke das info waar ik wat mee kan geen idee dat er geen kleinere uitvoeringen bestonden.
Het aanbod met een nog redelijke km stand is wel beperkt zie ik. Ik ga het in de gaten houden bedankt voor de reacties
De mijne had 270.000 km gelopen, liep als een nieuwe en gebruikte geen olie.
Oldtimer/Youngtimer te koop. Onderdelen te koop/gevraagd!
Martin Lind · tgS1ponsoiruced ·
Ter overname aangeboden:
Citroën Xm 2.0 injection Sensation.
Bouwjaar 1992
Km stand 170.000
Prachtige auto !
Sensation uitvoering ( eerste aktiemodel van de Xm )
Jaren geleden ingeruild van de eerste eigenaar door een Citroën dealer nabij Lyon welke hem in zijn privé verzameling opnam.
Reed er in de 11 jaren dat hij hem had slechts zo’n 4.000 km bij.
Verkoop op Frans kenteken
Absoluut roestvrije prachtstaat
Staat te koop op facebook. Vraagprijs 4950.