1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Foutmelding in 2.0 16V
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3438
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 26 augustus 2021 06:24 AM

Lexia meldt mij:

Permanente storing.
Referentiesensor cilinder 1 Samenhang of elektrische storing
(onderbreking, kortsluiting naar plus of naar massa)

De auto rijdt prima, behoudens een tikje bij de koude start.
Ik kan deze “permanente storing” gewoon wissen, maar na enge tijd is hij weer terug.

De nokkenas positiesensor is al gewisseld.

Het gaat om een C5 2.0 16V automaat uit 2003.

Iemand enig idee?

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10268
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 26 augustus 2021 08:44 AM
  [ # 1 ]

“(onderbreking, kortsluiting naar plus of naar massa)”
Bedrading en stekkers al gecontroleerd?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3438
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 26 augustus 2021 10:12 AM
  [ # 2 ]

Dat is het punt: Niets mis mee, voor zover je dat kan zien.
Deze auto ziet er perfect onderhouden uit.
Een optie zou kunnen zijn: alle draadbomen rond de motor eruit, punt voor punt doormeten en weer terugplaatsen.

Zelf geloof ik niet er enig tastbaar mankement in gevonden zal worden.

Ik begin te denken aan vervanging voor een Ph 2, want investeren in een 18 jr oude auto lijkt niet verstandig.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
petervanzanten
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 01-07-2007

- C5 2,0-16v automaat Exclusive Break G3
- Xantia 1,8-16v automaat berline
Gepost: 26 augustus 2021 10:52 AM
  [ # 3 ]

Grote kans dat het in de benzine injector zit.
Heb zoiets een keer bij de hand gehad.Was volgens de lexia niks mee aan de hand.

nu:xantia berline 1.8-16v automaat"99 hobby auto

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3438
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 26 augustus 2021 10:57 AM
  [ # 4 ]

Dan ga ik dat nog maar even proberen. Ik heb er nog één liggen.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10268
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 26 augustus 2021 12:06 PM
  [ # 5 ]

Ik zie even niet wat een injector met een nokkenassensor te maken heeft.
Heb je al gekeken of er vocht gekomen is in de BSM of BSI net achter de accu? Daar zitten bij mijn weten 3 grote stekkers .

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3438
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 26 augustus 2021 12:07 PM
  [ # 6 ]

Zien er perfect en droog uit, of ze er nooit af zijn geweest

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 11 september 2021 07:42 PM
  [ # 7 ]
JanSr schreef:

...investeren in een 18 jr oude auto lijkt niet verstandig.

Leg uit..?
Als de auto goed is en goed bevalt, is investeren dan niet gewoon ‘onderhouden’..?

 

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3438
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 12 september 2021 11:00 AM
  [ # 8 ]

” is investeren dan niet gewoon ‘onderhouden’..?”

What’s in a name?

De vorige eigenaar had al last van “Storing Uitlaatgas”, soms met en soms zonder het motormanagement lampje.
Soms ging dat ook gewoon weer uit. De auto reed onberispelijk.
Tot ik enkele maanden geleden nieuwe storingen kreeg en voelde: alsof één of twee cilinders niet meededen.
Meteen maar een nieuwe bobine geplaatst, vanwege de slechte reputatie van die dingen.
Op dat moment werkte mijn Lexia niet.
Een OBD2 adapter liet mij een tweede storing zien:

P0202
Raw code: 0202
ECU: 10
OBDII: Injector 2 - circuit malfunction

De storingen zijn te wissen, maar komen steeds terug.
GJO heeft op basis van die melding een nieuwe verstuiver geplaatst op pos. 2
Dat hielp niet.
Na wat suggesties nog de nokkenas sensor vervangen en de temperatuursonde in het thermostaathuis. Dat laatste hielp ongeveer een maand.

Uiteindelijk een diepte-diagnose laten doen. Uitkomst: zero. Rondgereden met de storing, die nergens meetbare sporen naliet.
Wie het weet mag het zeggen. Een doodgewone 2.0 16V.
Na ca € 500 nog steeds geen enkel resultaat.

Vandaar dat ik nadenk over verpatsen of inruilen.Jammer, want verder is de auto in uitstekende staat.
Ik heb trouwens liever een break

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
petervanzanten
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 01-07-2007

- C5 2,0-16v automaat Exclusive Break G3
- Xantia 1,8-16v automaat berline
Gepost: 12 september 2021 08:15 PM
  [ # 9 ]

Ik denk nog steeds dat het in een injector zit.Heb je ze al een keer gewisseld?
Als er één is die zijn werk niet goed doet,krijg je uitlaatgas storing.

Heb het zelf bij de hand gehad, als die op temperatuur is ging één of twee injectoren raar doen
en volgens de Lexia niks mee aan de hand.

Zal wel weer uitgelachen worden,maar ik weet nu wel beter.

nu:xantia berline 1.8-16v automaat"99 hobby auto

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3438
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 13 september 2021 09:05 AM
  [ # 10 ]

Nou, Peter, ik denk dat ik nu op het juiste spoor zit.

Vanmorgen verstuiver 1 en 2 verwisseld.
De foutmelding verhuist mee met de verstuiver!

Groot nieuws, maar onbegrijpelijk. Verstuiver 2 is namelijk vervangen door een originele nieuwe door GJO. Die zit nu op pos. 1.
Voordat die werd vervangen zat hij op pos. 2.

Benieuwd of het ook helpt. Weet ik na een paar dageen.

Verder: heeft iemand dit wel eens gedaan?

Benieuwd.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
petervanzanten
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 01-07-2007

- C5 2,0-16v automaat Exclusive Break G3
- Xantia 1,8-16v automaat berline
Gepost: 13 september 2021 07:29 PM
  [ # 11 ]

Had je voor het starten alle storingen gewist?
Zie nu twee storingen.
De laatste kan nog een oude zijn.Anders denk ik toch dat er iets met de stekker of bedrading aan de hand is.

Initialiseren moet je altijd doen bij deze componenten,gewoon aanwijzingen volgen.

nu:xantia berline 1.8-16v automaat"99 hobby auto

Profiel  
 
BX16TGI
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 761
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 13 september 2021 09:49 PM
  [ # 12 ]

Dat initialiseren ooit gedaan toen ik een nieuwe bobine en een nieuwe MAP sensor had geplaatst. Sloeg toen steeds af bij stationair lopen. Daarna liep ie weer goed stationair.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3438
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 14 september 2021 06:31 AM
  [ # 13 ]
petervanzanten schreef:

Had je voor het starten alle storingen gewist?
Zie nu twee storingen.
De laatste kan nog een oude zijn.Anders denk ik toch dat er iets met de stekker of bedrading aan de hand is.

Initialiseren moet je altijd doen bij deze componenten,gewoon aanwijzingen volgen.

Uiteraard. Eerst alles gewist. Toen rondje gereden. Met dit resultaat.

Zoals je ziet verhuist de storing NIET mee met de verstuiver.
Verstuivers wisselen is daarmee zinloos.

Omdat bij de diagnosemeeting is vastgesteld dat de bekabeling goed is, begin ik steeds meer te denken aan een (software of firmware) fout in de ECU.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3238
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 17 september 2021 08:23 AM
  [ # 14 ]
JanSr schreef:

Vanmorgen verstuiver 1 en 2 verwisseld.
De foutmelding verhuist mee met de verstuiver!

JanSr schreef:

Zoals je ziet verhuist de storing NIET mee met de verstuiver.
Verstuivers wisselen is daarmee zinloos.

Verhuist de storing nu wel of niet mee met de verstuiver? huh

 

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3438
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 17 september 2021 09:31 AM
  [ # 15 ]

Verhuist NIET mee. Zit dus NIET in die verstuiver.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook