Vanwege horrorfoto’s van uitgebrande oldtimers -met welke oorzaak dan ook- denk ik erover om een schuimblusser in mijn GSA te monteren. Iemand ervaring met blussen? Welke inhoud heb je nodig? (bij een electrische oorzaak moet uiteraard ook de accu worden los gekoppeld)
Andere optie is een “BlazeCut"monteren boven de gasfabriek. Gebeurt veel in luchtgekoelde VW’s. Ruimte aan de voorkant voor het reservewiel is beperkt. Luchtfilter zit strak tegen de motorkap. Zo’n BlazeCut barst open bij 120grC. Het gas zou -net als schuim- weinig schade aanrichten. Goed plan of niet ?
Hans
De belangrijkste oorzaken van brand:
- Oude brandstofslangen. Koop gewoon echt goede en kijk ze toch elke 5 jaar goed na.
- Overlopende carburateurs: Vlotternaalden zijn niet duur.
- Olielekkage op de uitlaat.
- “Iets” dat tegen de uitlaat komt.
Ik heb al vaak genoeg gehoord: Ik ruik benzine onder de motorkap.. en dan niks doen. Een goede carburateur ruikt niet naar benzine, tenzij je je neus er tegen houdt.
Zo’n BlazeCut werkt met een gas dat uittreedt: Dat neemt dan de plaats van de zuurstof in zodat het vuur uitgaat. Maar als de benzine blijft stromen helpt dat echt niet. Je moet ook een goede gesloten motorruimte hebben, anders verdwijnt je gas te snel.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ook komen elektrische branden veel voor! Maak/koop een accu schakelaar die alle stroom van accu afkoppelt en de motor uit zet. Maak die met een trekkabel bedienbaar vanuit je stoel.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dit is m geworden:
OgnioChron Brandblusser 2 liter Schuim - A-B-F - GWG-2x ABF/MP - Rijkstypekeur - Hoge blusrating -Pools fabrikaat.
Wel een lomp groot ding eigenlijk. Carburateur, slangen etc zijn allemaal goed, en ik tank E5, maar ik heb ooit een uitgefikte SM gezien in Utrecht. Vreselijk. Door alle oldtimer brand berichten social media komt dat schrikbeeld bij mij opeens terug in de actieve herinnering zo lijkt het. Paar keer klikken op een facebook berichtje met de gebruikelijke anti-E10 opmerkingen en je eigen brandfobie bubble is een feit. Ik zal nog eens zoeken naar een accustroomverbreker. Die komt er binnenkort ook nog wel op denk ik Kracht van Social media ;(
Hans
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Een compacte handblusser is te vinden bij FFS. https://fss-nederland.nl/ . Voor wie geen automatische blusser zoekt maar brand risico wel serieus neemt.
Ik heb er een aangeschaft en hoop hem nooit nodig te hebben. Maar mocht dit toch het geval zijn dan laat ik jullie mijn ervaring weten als de rust is wedergekeerd.
Ik heb in mijn (elektrisch redelijk overzichtelijke) snoek een zware ‘just in case’ zekering aangebracht in de + kring bij de accu pool. De startmotor is hier natuurlijk van uitgezonderd. Ik reken in mijn GSA en AMI op de meer moderne zekeringenset.
Ik denk dat je verder gewoon onderhoud en controle moet doen en bijvoorbeeld je benzine slang af en toe in de motorruimte moet controleren en vernieuwen bij twijfel (hoge druk gedeelte) .
Als je continue in je auto zit te luisteren of het niet knispert, rookt of ruikt, dan rij je ook niet met plezier.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn