Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 19-06-2009
- ID/DS 21 Pallas BVH
- Overig Rover SD1 3500 Vandenplas
- Overig Jaguar XJS-C 5.3 V12 cabrio
Hoi
Nu we voor de 4de keer met onze C4 Grand picasso door de wegenwacht geholpen moesten worden door storing aan de vering heb ik eigenlijk al de conclusie getrokken dat er gewone vering in komt. Op dit en ander forum heb ik gezien hoe dit te doen.
Ik heb alleen nog wat vragen over details…
- de mechanische verandering is redelijk simpel, iemand enig idee hoe je de luchtvering uitzet in Lexia/ Diagbox (deze heb ik inmiddels)?
- Onze C4GP heeft Xenon verlichting met automatische hoogte regeling. Het lijkt erop dat deze gebruik maakt van dezelfde wagenhoogtesensor (3X woordwaarde) als de luchtvering. Iemand enig idee of dit wel goed gaat als ik de luchtvering computer de-activeer? Moet ik nog iets meer doen?
Groet
Evert
Bij de foto
2014: Balgen lek
2015: 1 balg valt uit de auto (seriues gesprek met dealer)
2017: balgen weeer lek (functioneel boos en serieus gesprek met dealer)
2012: iets met sensoren, balgen nu ook aan hun einde (dealer is inmiddles failliet)
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 19-06-2009
- ID/DS 21 Pallas BVH
- Overig Rover SD1 3500 Vandenplas
- Overig Jaguar XJS-C 5.3 V12 cabrio
Even een update, “for whom it might concern”
Ik begrijp nu (van een bedrijf in engeland dat conversie setjes levert) dat als de luchtvering uitgezet wodt om waarschuwing voor storing te voorkomen de hoogtregeling van de koplampen niet meer zal werken. Dat is natuurlijk geen oplossing.
Zit ik dus toch nog vast aan deze luchtvering-van-bedroevende-kwaliteit…
Iemand ervaring met goedkope balgen, bv van amazon?
Evert
Zijn er C4GP’s geleverd met Xenon zonder de luchtvering ? Dan moet het ook zonder kunnen.
Legaal: Als je omschakelt van 35 naar 28 watt Xenon’s vervalt de verplichting tot hoogteregeling. Die “minder krachtige” xenons zouden niet verblinden. De hoeveelheid licht die je mist is minimaal, ik denk dat je moeite hebt om dat te zien, en het zal zeker minder zijn dan het verschil door veroudering van je spiegels en je koplampglazen van plastic.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 212
Geregistreerd: 31-12-2011
- (Grand) C4 Picasso 2.0 16v exclusive AL4 (LPG-G3)
Ik ben ook geïnteresseerd of dit mogelijk is en je de hoogte verstelling van je xenon verlichting niet verliest/
Verder ben ik ook geïnteresseerd of er mensen ervaring hebben met goedkoepere balgen van ali of amazone?
Mijne werken nog perfect, maar ik zal ze moeten vervangen op een dag. Ik wil dit zelf doen (moet de computer dan gereset worden????).
Ik heb al meerdere YouTube filpmpjes gevonden over het vervangen van de balgen (lijkt super simpel) en ook over het vervangen van de balgen door veren;)
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 19-06-2009
- ID/DS 21 Pallas BVH
- Overig Rover SD1 3500 Vandenplas
- Overig Jaguar XJS-C 5.3 V12 cabrio
Je verliest de hoogteregeling van Xenon alleen als je de luchtvering uitschakeld.
Als je dit niet doet krijg je ieder keer een piep, een service lampje en een storing.
Er zijn wel C4GPs met xenon en gewone veren. Dan is er maar een rijhoogte sensor aan de achterkant, maar de bedrading is dan blijkbaar anders…
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 19-06-2009
- ID/DS 21 Pallas BVH
- Overig Rover SD1 3500 Vandenplas
- Overig Jaguar XJS-C 5.3 V12 cabrio
De computer hoeft niet ge-reset te worden lijkt het. Is wel handig als je al een storing hebt (anders duurt het wa langer to de comuputer het weer probeert)
Om de balgen te vervangen is het wel handig om Diagbox/ Lexia te hebben. Dan kun je de bollen druklooas maken en worden ze netjes, in stappen gevuld. Voor zover ik weet hoe het systeem werkt kun je ook de lucht er op een andere manier uitlaten, de balgen vervangen en de auto weer op zijn wielen zetten. Dan pompt ie zelf wel weer op.
Ik geef het overigens nog niet op.. Ik wil eens in de werplaatshandboeken / electische schemas kijken hoe dit nu zit met hoogteregeling en gewone vering. (heb ik nog niet, wordt aan gewerkt). Ik verwacht dat ere misschien wel een iets ander bedrading is
Het engelse bedrijfje dat een ombouw kit leveert heeft geen workaround kunnen vinden. Geeft me niet echt hoop
Totaal aantal Berichten: 212
Geregistreerd: 31-12-2011
- (Grand) C4 Picasso 2.0 16v exclusive AL4 (LPG-G3)
Hou ons op de hoogte! Zeer geïnteresseerd hier;)
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 13-05-2007
- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Ik heb luchtbalgen voor 75 gekocht, via AlieExpress, zijn perfect en heb geen gezeur met lekken of uitdroging, de wagen word ook goed belast dus sterk zijn ze ook.
C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).
De hoogtesensor op de achteras van mijn C4 Coupe uit 2005 is een potentiometer die aan de achterophanging zit, en met een kniegewrichtje verbonden is met de carrosserie, midden onder de auto. Kan me niet voorstellen dat dat bij een C4GP heel anders in elkaar zit?
Overigens, voor automatische hoogteregeling van de koplampen, zit er een sensor op de achteras én op de vooras. Nogmaals, ik verwacht niet dat dat op een C4GP uit 2007 heel erg anders werkt dan op een Coupe uit 2005.
Trouwens, ook met niet werkende automatische hoogteregeling kom je gewoon door de APK. Ik snap dat je het werkend wilt houden, maar het hoeft niet. De koplampen zijn namelijk nog handmatig te verstellen met inbus boutjes op de lamp zelf. Zolang het verstel mechanisme maar werkt is het goedkeur, de manier waarop is dan niet relevant.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 212
Geregistreerd: 31-12-2011
- (Grand) C4 Picasso 2.0 16v exclusive AL4 (LPG-G3)
Rene Hoekstra schreef:Ik heb luchtbalgen voor 75 gekocht, via AlieExpress, zijn perfect en heb geen gezeur met lekken of uitdroging, de wagen word ook goed belast dus sterk zijn ze ook.
owww, heel interessant! Ik ben ook aan kijken op ali. Kun je mss een linkje delen welke je hebt gekocht?
Heb je specifiek je vin nummer moeten controleren?
En heb je ze er zelf onder gezet? Ik bedoel; luchtvering uitzetten (door de knop in de kofferbak), opkrikken, lucht eruit laten (door de balgen lek te prikken), luchtslangen ontkoppelen, oude balgen eruit, nieuwe erin, luchtslangen aansluiten, op de grond zetten en auto starten?
Of moet er een computer aan gehangen worden om het systeem te resetten ofzo?
Totaal aantal Berichten: 10322
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
https://bartebben.nl/map/auto-onderdelen/citroen-c4-picasso-veerbalgen-luchtvering-.html
Misschien een idee?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 19-06-2009
- ID/DS 21 Pallas BVH
- Overig Rover SD1 3500 Vandenplas
- Overig Jaguar XJS-C 5.3 V12 cabrio
@Rene Hoekstra, Da’s goede input. Hoe lang gaan ze al mee? Op amazon kun je een setje voor ~80 euro kopen Daar staan veel recencies, niet allemaal positief (zelfs geplofte balgen…) Ook is het in die reciencies niet deudelijk hoe lang ze mee gaan. Op mr auto kun je ze voor iets meer kopen, merk “Bolk”.Misschien iets meer vertrouwen in dan merkloze imitaties.
Allemaal voor plan B dus. Op zich niet zo erg om eens in de 3 jaar of zo de balgen (preventief) te vervangen. Kost minder dan een volle tank. Als dt het enige was. Balgen die eraf donderen, systeem dat de lucht eruit laat omdat de sensoren het niet helemaal eens zijn. 4 x wegenwacht helpt ook niet bij het vertrouwen van mijn familie.
Nog een vraagje voor als de hoogteregeling van xenon niet gaat lukken. Krijg je daar dan weer een storing/ waaarschuwing van en moet je die dan ook uitzetten (met lexia) ? En draaien ze dan nog wel mee met sturen? (vind ik wel een leuke optie en verwijzing naar mijn echte citroen ?
Sensor is inderdaad waarschijnlijk identiek. Het lijkt erop dat verschil is dat de sensor informatie bij een C4GP met luchtvering via de luchtvering-computer naar de xenon hoogteregeling gaat. Ik ga naar de bedradingsschmeas kijken of dit te omzeilen is.
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 19-06-2009
- ID/DS 21 Pallas BVH
- Overig Rover SD1 3500 Vandenplas
- Overig Jaguar XJS-C 5.3 V12 cabrio
@fastfred
over de APK: ik weet niet of dat dit ook voor Xenon geldt…
CitroEef schreef:Op mr auto kun je ze voor iets meer kopen, merk “Bolk”.Misschien iets meer vertrouwen in dan merkloze imitaties.
Bölk is het B-merk van Mr Auto. Ik heb er slechte ervaringen mee en ik ben niet de enige.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 13-05-2007
- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Ik heb deze gekocht https://nl.aliexpress.com/item/32566347160.html?spm=a2g0s.8937460.0.0.64c32e0eh3UHaV
Gaan nu een aantal jaar mee, de veren blijven goed, ook nog geen droogte scheuren opgemerkt, ik had ze met drie dagen in huis, kortom een goed alternatief.
Ik wil ze preventief vervangen om de 4 jaar, kost inderdaad net zoveel als een volle tank,
Ik heb er ook aan zitten te denken om ze te vervangen voor normale vering, maar daar was ik snel vanaf gestapt, de wagen heeft deze optie en wil dat behouden, de automatische hoogte regeling is top zeker als je zwaarbeladen bent, altijd de juiste hoogte voor goed comfort.
@Wittereus, ik heb ze er zelf ondergezet, zoals jij beschrijft kan het inderdaad, ik dacht dat daar ook een filmpje van was op YouTube zoals jij beschrijft, ik heb het met de Lexia/Diagbox gedaan, heb toen ook de hoogtesensoren vervangen en opnieuw ingeleerd, als je alleen de luchtbalgen vervangt hoef je het systeem niet te resetten.
Hoeft niet besteld te worden via vin, wel via typenummer, dat heb ik opgezocht in de “CitDoc’s” (digitale werkplaatshandboek, daar kan ik alles in opzoeken, ook de werkomschrijving.) die ik tot mijn beschikking heb.
@CitroEef, let wel op het canbus systeem, als je daar wat uit haalt of in zet dan gaat dit systeem in de war en ben je de klos.
C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 19-06-2009
- ID/DS 21 Pallas BVH
- Overig Rover SD1 3500 Vandenplas
- Overig Jaguar XJS-C 5.3 V12 cabrio
Een update, Nu ik in de electrische schemas met en zonder luchtvering voor de koplamp hoogteregeling vergeken heb.
De info van de wagenhoogtesensor gaat inderdaad via de module van de luchtvering. Er zijn nog een paar andere (kleine) verschillen in de aansluiting van de module van de koplamp hoogteregeling.
In principe is het dus mogelijk om wat verbindingen te veranderen naar de situatie van zonder luchtvering.
In praktijk betekent dit wel dat er wat
1) pinnetje om-geplugd moeten worden in de in de connector van de Koplamp naar de vering-computer. Deze kun je dan aan de vering computer los mken en gebruiken omde hoogte-sensor te verbinden met de koplam module
2) Aan de koplamp modue moeten nog een paar andere aansluitingen veranderen, mischien wat extra draadjes…
Ik weet niet of dit een haalbaar iets is. Op dit moment werkt de luchtvering redelijk, dus er is nu niet zoveel haast. Als ik wat tijd heb zal ik eens naar de bedrading van de modules kijken om een “haalbaarheidsanalyze” te doen .
Soms gaat het nog mis trouwens: tijdens het pompen is een duidelijk gesis te horen en zakt de auto weer in. Dit gebeurt lijkt het alleen als de wagen erg laag staat (bv zwaar beladen) Dit gebeurde ook de bij laatse wegenwacht actie in frnakrijk. Geen idee wat dit nou is, lijkt of de klep voor de uitlaat open staat tijdens het pompen. Of kan het zijn dat de balgen heel erg lekken , als ze belast worden? Iemand?
Evert