Omwikkelen Startmotor
GDW
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 11-07-2021

- Traction Avant CV11 BL
Gepost: 10 september 2021 06:03 PM

Wat is het verschil in de startmotorwikkeling die voor 6V gewikkeld is en voor 12v gewikkeld is.  Zit het in koperdikte?. Of de lengte van de wikkeling?  Of is het de isolatie dei verschilt? 

Zijn er mensen die een 6V startmotor van de TA hebben laten wikkelen voor 12V ?

Groet,
Andre

Profiel  
 
klever33
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 10 september 2021 07:58 PM
  [ # 1 ]

Ik heb eind jaren 60, begin jaren 70 een groot aantal 6V Ford Taunus modellen omgebouwd naar 12V. Reden van ombouw was het slechte/moeilijk aanslaan van de motor.
De startmotor 6v gelaten, een 12V paste niet.De wikkeling bij een 6V is dikker, of er meer of minder wikkelingen in het anker zitten tov 12V weet ik niet meer.Waren Bosch startmotoren.
Met de ombouw waren de startproblemen verleden tijd.
Wat ik mij herinner is: startsnelheid aanmerkelijk hoger. Nadeel: koppeling van de bendix sneller kapot tgv het hogere koppel.

 

Profiel  
 
engbokho
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 976
Geregistreerd: 09-03-2005

Gepost: 11 september 2021 09:41 AM
  [ # 2 ]

Je kan beter een 12v startmotor voor een ID/DS van het oude type monteren. Dat is plug and play.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10241
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 11 september 2021 12:13 PM
  [ # 3 ]

Ja. Als de motor gelijk aanslaat kun je een 6V motor op 12V laten werken.
Maar als je wat langer moet doorstarten is de startmotor snel overleden.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43264
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 11 september 2021 02:48 PM
  [ # 4 ]

De TS heeft in een eerder topic al uitgebreid advies gehad over dit onderwerp.

https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/240923/

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
GDW
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 11-07-2021

- Traction Avant CV11 BL
Gepost: 11 september 2021 06:17 PM
  [ # 5 ]

Mijn vorige topic over de startmotor is inderdaad uitgebreid behandeld en de antwoorden waren helder en duidelijk waarvoor dank. Een 6V startmotor op 12V laten werken is niet verstandig.  Een startmotor van ID/DS is een goed voorstel, helaas worden deze nauwelijks te koop aangeboden.

Vandaar nu mijn vraag waar het verschil in de wikkeling zit tussen 6V en 12V. Waterman zou het misschien weten want hij is niet arrogant, hij is de beste. Maar helaas, enkel een stekelige reply van Waterman.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43264
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 11 september 2021 06:20 PM
  [ # 6 ]

Iedere Ds specialist kan jou vlot aan een 12v startmotor helpen die op jouw motor en auto past. Daarnaast is het heel erg fijn als je het gewoon bij 1 topic houd.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
klever33
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 11 september 2021 08:39 PM
  [ # 7 ]

Een alternatief is een 9 Volt anker.Even navragen bij een electrospecialist.

Profiel  
 
klever33
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 11 september 2021 08:55 PM
  [ # 8 ]

Ik bedoel een 9V anker voor een 12V startmotor, maar het gaat hier om een 6V starter.
Dus niet.

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3236
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 12 september 2021 06:10 AM
  [ # 9 ]

Ik doe even een procesingreep voordat deze discussie verder loopt en alle kanten op gaat:
@GDW: Wat wil je nu eigenlijk met de startmotor?

Ik lees tot nu toe dat je vragen hebt met betrekking tot mogelijkheden, maar het is mij niet duidelijk waar je tegenaan loopt.
- Wil je de originele motor gebruiken in een 12V installatie?
- Wil je de startmotor geschikt maken voor 12 V?
- Of heb je een passende 12V startmotor nodig?

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
GDW
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 11-07-2021

- Traction Avant CV11 BL
Gepost: 12 september 2021 10:20 AM
  [ # 10 ]

Aangezien de hele e-installatie van mijn TA project 12V is, behalve de startmotor, was mijn eerste vraag of een 6V startmotor vaker voorkomt in een 12V installatie.  Daar heb ik ondertussen antwoord op,  ik wil naar 12 volt voor de hele e-installatie. 
Ik heb een VW 1303 Cabrio gerestaureerd en de motor gereviseerd. Hiervoor zijn startmotoren op bijna elke straathoek te koop, origineel en imitatie. Dit lijkt bij de TA iets anders te liggen. 

Op dit moment is de afweging een nieuwe 12V startmotor met solenoid toe te passen, of de bestaande te laten omwikkelen voor 12V en de oorspronkelijke startschakelaar te laten zitten. En dan kijk ik ook naar eventuele reparatie en onderdelenvoorziening in de toekomst.

Ik ben op zoek naar ervaringen en informatie over het omwikkelen naar 12V. Dan blijft uitwendig alles identiek aan de 6V uitvoering.  Maar ik vraag me af of dit handig en verstandig is, vandaar mijn zoektocht naar ervaringen.

Groet
Andre

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43264
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 12 september 2021 11:51 AM
  [ # 11 ]

De 12v startmotor van het eerste DS type heeft geen solenoïde en ziet er gelijk uit aan de 6v startmotor van de traction, mits zonder startschakelaar zoals we in dat andere topic op plaatjes konden zien.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
GDW
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 11-07-2021

- Traction Avant CV11 BL
Gepost: 10 oktober 2021 10:42 AM
  [ # 12 ]

een vraag aan waterman:

De eerste ID’s waren ook nog 6 V, in 1960 werd de overgang naar 12 V gemaakt.  Volgens jouw moet dan de startmotor die op marktplaats te koop staat geschikt is om op een 11D motor van de Traction Avant te monteren.  Heb ik dat goed begrepen?

https://link.marktplaats.nl/m1731364712

groet,
Andre

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43264
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 10 oktober 2021 01:34 PM
  [ # 13 ]

Je moet even tellen hoeveel tanden het tandwiel van je eigen startmotor heeft en meten hoever het naar buiten komt bij gebruik. Dan kun je vergelijken met dat ding van Mp. In principe is het bruikbaar.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10241
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 10 oktober 2021 04:09 PM
  [ # 14 ]

Ik zie in de advertentie dat deze startmotor toegepast is van 62 tot 68.
Ik zou dan even goed kijken want alleen de startmotor van de langeslagmotor is geschikt. En die werd tot 1965 gebruikt in de DS.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook