Hallo allemaal,
Na lang (lang!) Geleden een hele rits Citroëns* gereden te hebben vraag ik me steeds vaker af of een ID/DS wat voor me zou zijn. Wat is er aan de hand? Het volgende:
Het huidige wagenpark bestaat uit twee moderne auto’s voor “transport”, en daarnaast een klassieke Alfa Romeo (een GT junior) en een oude fiat 500. Die 500 is ooit aangeschaft als geintje en ondertussen volledig deel geworden van de familie. De alfa zit zoveel bloed, zweet en tranen in dat ze nooit meer weggaat.
En toch mist er iets. Iets Frans, iets comfortabels, iets….
Met het verstrijken van de jaren en het vergrijzen van mijn haren is het misschien wel eens tijd voor een D-type. Enige probleem: tot mijn spijt moet ik toegeven er nog nooit in (mee) gereden te hebben, en er zelfs nog nooit in heb gezeten. Hoe dat kan? Geen idee.
Daarom de volgende vraag: is er een forumlid in de buurt van de gemeente Altena die het leuk vindt om een keer samen wat banden te schoppen van zijn/haar D-type en mijn alfa of fiat? Met een bakkie koffie, een praatje en misschien ook een stukje sturen?
Wie weet vind ik het helemaal niks, of heb ik mijn volgende liefde gevonden!
* Een Ax 10e, 5 stuks BXvan Cannes tot GTI, een Xantia activa, xm turbo CT, en als klap op de vuurpijl een als partner vermomde Berlingo multispace.
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011
- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Leuk dat je interesse hebt in een DS of ID en nog mooier dat je in 1 van de Noordelijke provincies woont.
In Noord Nederland is de DS club vrij actief met verschillende activiteiten waaronder een maandelijks sleuteldag. Op deze dag gaat het niet alleen om sleutelen maar vooral voor het uitwisselen van ervaringen en tips.
Deze dagen zijn in Leek, de koffie en hulp staan er klaar.
De volgende sleuteldag is op 5 oktober.
Adres is Sleutelclub Leek, Molenwieck 13 Leek.
Kortom, als je echt iets meer weer weten dan is Leek the place to be
If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966
virtualitie schreef:Leuk dat je interesse hebt in een DS of ID en nog mooier dat je in 1 van de Noordelijke provincies woont.
Correct if I’m wrong, maar Altena is toch de Biesbosch (Nieuwendijk, Almkerk etc.) dat is een dikke 200km naar Leek
Totaal aantal Berichten: 10348
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Klopt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011
- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Dan heb ik de verkeerde Altena voor me:
Altena is een dorp in de gemeente Noordenveld, in de Nederlandse provincie Drenthe. Het wordt soms ook wel geduid als buurtschap of gehucht.
Dat is dus niet gemeente Altena
Altena is met een oppervlakte van 226,62 km² de grootste gemeente qua oppervlak van de provincie Noord-Brabant….
Jammer.
Hoe dan ook, bij interesse in de technische kant is iedereen welkom met of zonder DS in Leek bij de sleuteldag.
If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966
Klopt, Altena in het zonnige zuiden inderdaad.
Is er in het zuiden een equivalent van de sleuteldag? Lijkt me een ideaal moment om kennis te maken met de D-types.
Uit interesse; is er voor 10k-ish nog iets rijdbaars te koop wat geen enorme ramp is? Plaatwerk wat opgeknapt moet worden is niet zo’n probleem, maar een enorme chassis restauratie zit ik niet nog een keer op te wachten (zie ook https://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php?f=8&t=68344)
M.a.w. wat is de marktwaarde van een redelijke ds (of id) tegenwoordig?
Totaal aantal Berichten: 25614
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
voor 10 k moet je wel iets leuks kunnen scoren.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik heb sinds een paar weken weer een DS, na een vrij korte zoektocht, het is denk ik belangrijk dat je weet wat je wilt,welk type, moet hij in perfecte staat zijn, wil je er juist het nodige aan doen en dan vooral wat je er vooruit wil geven, scheelt wel dat je zelf ,aan de Alfa te zien, aardig wat sleutel ervaring hebt.Het hydrauliek gebeuren zal dan eventueel nog even wennen zijn.
Kijk ook eens bij de DS-TT filmpjes zodat je een beeld krijgt waar je tegenaan kan lopen.
Ik heb zelf een DS Pallas, halfautomaat uit 1967 als het je wat lijkt dan kunnen we wel eens afspreken, ik kom zelf uit Rotterdam dus niet te ver weg. Ik hoor het wel van je.
“voor 10 k moet je wel iets leuks kunnen scoren”
Wat versta je onder leuk, mijn ervaring is dat je voor 10K een DS met het nodige werk(nu of in de directe toekomst) kan kopen.
Deze https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/oldtimers/m1706840598-schitterende-citroen-dsuper-1974-recent-gerestaureerd.html?previousPage=VIP&correlationId=5ef567ef-6cda-4b66-9b39-f971eccce498 heb ik gezien en gereden , als dit jou budget is (bod van €19000 was ok)dan zou ik je aanraden om eens te gaan kijken. Weinig tot geen werk aan.
Kijk, daar heb ik wat aan. Dankjewel.
Ik denk dat ik een rijdend project zou willen. Auto’s zonder werk zijn meestal niet echt mijn ding. Hydrauliek ben ik niet bang voor, want ik heb twee jokers; een opleiding HTS autotechniek en een gepensioneerde Citroën monteur als vader. Dat komt dus wel goed
Totaal aantal Berichten: 25614
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
kijk! en dan moet je makkelijk voor onder de 10k een goede DS kunnen scoren! zet je jokers in!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>