Tsja, ik moet er ook aan geloven. De motor slaat direct af na starten en soms ook als ik de koppeling intrap en rustig uitrol (zoals bij naderen van een stoplicht). Een welbekend euvel, als ik de verhalen op het forum zo lees.
De motor blijft wel stationair draaien als ik ‘doorstart’ door startmotor een extra slag of 2 te laten maken. Echter, als ik het gas maar een heel klein beetje intrap zakt het toerental onder de 800 en stikt de motor bijna of slaat die weer af. Gas ver intrappen levert geen probleem op. Het lijkt erop dat het euvel minder snel optreedt als ik de motor iets zwaarder belast, bijvoorbeeld als ik de airco aanzet.
Verder valt me op dat toerental bij gas los maar langzaam terugvalt naar stationair. Of is dat normaal bij een Xantia? Het is voor mij te lang geleden dat ik mijn Break nog reed om me dat goed te herinneren. Verder zijn er geen rare schommelingen in toerental merkbaar.
Voor het hele gedoe met afslaande motor heb ik af en toe motorstoringslampje zien branden. Aan de motor was echter (tot nu toe) niets te merken. Uit laten lezen bij garage: alleen melding van een ‘te arm mengsel’. Kreeg het advies om eens een tijdje EURO 98 te tanken, mogelijk wat vocht in de tank door lang stilstaan i.c.m. EURO 95.
Enfin, ik kom op basis van de verhalen op het forum tot het volgende lijstje van mogelijke boosdoeners:
- Vuile / niet goed functionerende stappenmotor
- Vuil in gasklephuis
- Gasklep te conservatief afgesteld
- Slechte bougies
- Kapotte MAP sensor
- Kapotte luchttemperatuursensor
- Kapotte gasklepsensor
- Storing in de bobine
- Niet goed aangesloten slangenboel waardoor de motor ergens valse lucht aanzuigt
Wilde graag weten hoe e.e.a. nu precies werkt en onderling met elkaar samenhangt. Beetje ingelezen online dus. Ik vond de website van MVWautotechniek.nl erg informatief. Voor wie geïnteresseerd is een paar linkjes:
- Werking van een stappenmotor: https://www.mvwautotechniek.nl/stappenmotor/
- Werking van een gasklephuis: https://www.mvwautotechniek.nl/gasklep/
- Werking van een MAP sensor: https://www.mvwautotechniek.nl/map-sensor/
Aangezien een Xantia een stappenmotor heeft, neem ik aan dat deze ook werkt als een by-pass klep in het gasklephuis voor het regelen van het stationaire toerental? Of zit bij weer net even anders bij een Xantia?
De meest waarschijnlijke lijken me de eerste twee, aangezien het probleem alleen optreedt bij stationair draaiende motor. Volgende week gaat de auto hiervoor naar de citroën specialist. Ik hoop dat ik het zonder al te vaak afslaan haal. :-0
Xantia 1.8 16V exclusive, Peugeot 2.0 307 SW
Autohistorie: BX 14 RE, 2CV Spécial, BX 1.6 TGI, BX 1.9 TZI, Xantia 1.8 16V Break, Peugeot 206 1.9D
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Demonteer je stappenmotor eens en maak hem schoon
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
En zeker even aansluitingen van slangen en pakkingen in het inlaatcircuit controleren.
Lijkt toch ook op valse lucht vanwege het arme mengsel
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Dank voor de tips. Ik ga er vrijdag naar (laten) kijken.
Xantia 1.8 16V exclusive, Peugeot 2.0 307 SW
Autohistorie: BX 14 RE, 2CV Spécial, BX 1.6 TGI, BX 1.9 TZI, Xantia 1.8 16V Break, Peugeot 206 1.9D
Vrijdag de Xantia naar Citroën Specialist Struyk in Bergschenhoek gebracht. Na analyse van het probleem is een nieuw stappenmotortje gemonteerd. Dit lijkt het gewenste effect te hebben. De motor loopt stationair nu netjes zo rond de 800 à 900 toeren zonder af te slaan. Koude motor hoor ik wel een beetje pruttelen en schudden, maar zolang die niet afslaat lijkt me dat geen probleem. Ook zakt het toerental sneller en gelijkmatiger terug na intrappen van de koppeling. Nette prijs: 75 euro voor het motortje, exclusief montage uiteraard.
Gelijk de jaarlijkse APK laten doen. Daar bleek het CO-gehalte in de uitlaatgassen 4,5 procent, terwijl dat maar 0,5 procent mag zijn. Tweede meting met warme katalysator leverde hetzelfde resultaat op. Een nieuwe (2e hands) katalysator loste het probleem op. We kunnen dus weer een jaartje vooruit!
Ben benieuwd of het motorstoringslampje nu voorlopig uit blijft. Wordt vervolgd… of liever niet, eigenlijk
Xantia 1.8 16V exclusive, Peugeot 2.0 307 SW
Autohistorie: BX 14 RE, 2CV Spécial, BX 1.6 TGI, BX 1.9 TZI, Xantia 1.8 16V Break, Peugeot 206 1.9D