Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Tja, hier ook niet echt grote problemen met HA2. In mijn beleving begint het voorkomen van problemen met het schoonhouden van het systeem, regelmatig filters reinigen en LHM verversen en het tijdig vullen van de bollen. En het eerste wat je eigenlijk moet doen is de veercomputer open schroeven, de diodes erin en als de VN05 mosfets kapot zijn die vervangen.
Ja, de stuurhoeksensor geeft altijd alarm waardoor het sportlampje niet gaat branden bij het starten van de motor. Tja, je kunt het resetten met de Lexia maar meestal is dat ook van korte duur en springt de storing er weer in. Ik voel trouwens geen verschil tussen rijden met storing of zonder storing van de stuurhoeksensor. Het schoonmaken van de sensor heeft bij mij ook weinig baat gehad, hij blijft terug komen.
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 27-08-2021
- Xantia 2.0i VSX
@JanSR
Dank voor het artikel! Die had ik nog niet gevonden; ik heb al wel de nodige forumtopics over de storingen met Hydractive hier en op het forum van de XM-club doorgelezen.
En ik moet zeggen dat veel bij de storingen van HA2 me niet echt beangstigde. Maar goed, een andere hobby van me is vintage HiFi, dus elektronica is me niet volledig onbekend. OVer HA1 heb ik dan juist weer heel weinig gelezen in forumtopics. Zijn daar geen oplossingen voor gevonden? Of is het daar een minder groot issue dan bij HA2?
@Ed P
Alles staat of valt met fatsoenlijk onderhoud. Wat jij beschrijft moet op basis van wat ik gelezen heb de meeste problemen met HA2 wel oplossen. De stuurhoeksensor heb ik tijdens het lezen ook een paar keer voorbij zien komen als voortdurende storingveroorzaker. Ik zou zelf nog wel benieuwd zijn of dat op te lossen is en wat ervoor zorgt dat dat ding zo vaak en veel in storing vliegt.
Of de XM uit de advertentie HA heeft, weet ik nog niet. Verkoper is spaarzaam met info over de mail. Maar ik ga er binnenkort eens kijken en dan zullen we hopelijk ineens veel meer weten.
Totaal aantal Berichten: 1357
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Vintage HiFi, dat is leuk. De meest geavanceerde vorm die ik daar van ken is Philips MFB. Geweldige techniek met een geweldig geluid. Ik heb nog een paar passieve boxen van Philips maar er zit tegenwoordig geen din plugje meer op versterkers. Alles is USB, optical of onbedraad. Daar sta ik nou met mijn speakers.
Dat is ook precies het issue met geavanceerde auto’s. Mijn stelling: Definitie van electronica is niet digitaal. Definitie van Digitaal is niet electronica.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Op dit forum zitten nog meer audio liefhebbers.
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/239005/
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Stars_Falling_93 schreef:@JanSR
Dank voor het artikel! Die had ik nog niet gevonden; ik heb al wel de nodige forumtopics over de storingen met Hydractive hier en op het forum van de XM-club doorgelezen.En ik moet zeggen dat veel bij de storingen van HA2 me niet echt beangstigde. Maar goed, een andere hobby van me is vintage HiFi, dus elektronica is me niet volledig onbekend. OVer HA1 heb ik dan juist weer heel weinig gelezen in forumtopics. Zijn daar geen oplossingen voor gevonden? Of is het daar een minder groot issue dan bij HA2?.
HA1 is elektronisch simpeler dan HA2, met minder finesses. Een storing in HA1 betekent altijd harde vering.
HA 2 gaat vrij mild om met storingen, meestal merk je er niets van, behalve dat lampje.
Ergens is een lijstje te vinden met “zachte” en “harde” storingen. Stuurhoeksensor is “zacht”.
Die stuurhoeksensormelding is naar mijn overtuiging een softwarefout, waardoor die steeds terugkomt. Met vervuiling van de sensor niets te maken. Niet iedereen gelooft mij op dit punt.
Die stuurhoeksensor heb ik bij al mijn 6 XM’s steeds zien terugkomen, evenals bij de Xantia en drie C5’en en de C6.
Diodes in de veercomputer is inderdaad een must.
Wat ik nog vergat: Spoelen met Hydrocincage heeft nauwelijks effect, zo is mijn ervaring. De hydractiefkleppen demonteren en reinigen is effectiever, maar best een klus.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 27-08-2021
- Xantia 2.0i VSX
Jeroen Simons schreef:Vintage HiFi, dat is leuk. De meest geavanceerde vorm die ik daar van ken is Philips MFB. Geweldige techniek met een geweldig geluid. Ik heb nog een paar passieve boxen van Philips maar er zit tegenwoordig geen din plugje meer op versterkers. Alles is USB, optical of onbedraad. Daar sta ik nou met mijn speakers.
Dat is ook precies het issue met geavanceerde auto’s. Mijn stelling: Definitie van electronica is niet digitaal. Definitie van Digitaal is niet electronica.
Dat is ook toevallig. MFB is precies wat ik heb staan. Twee sets (gereviseerde) luidsprekers met andere Philips-apparatuur uit ongeveer dezelfde tijd. Bijna zoals in de folder dus. Voor het volume van de boxen is het geluid inderdaad niet te evenaren. Elke keer als ze aanstaan geniet ik met volle teugen.
DIN-pluggen zijn eind jaren ‘70, begin jaren ‘80 verdwenen ten gunste van tulpstekkers. Of in het geval van luidsprekers bananenpluggen en een variëteit van aansluitingen voor kale draden. Ik heb een beetje hetzelfde als jij; het moderne spul mag dan wel heel geavanceerd zijn. Als je de helft daarvan nooit nodig hebt en de andere helft weinig voegt het ineens niet zoveel meer toe. En in het geval van oude HiFi zit het kwalitatief vaak een stuk beter in elkaar geschroefd voor een gunstigere prijs dan nieuw spul.
@Ed P
Zulk soort topics buiten het eigenlijke onderwerp van een forum zijn vaak heel leuk. Wellicht doe ik daar ook nog een duit in het zakje.
En zo komen we dan weer terug bij hydropneumaten.
@JanSr
Helder! Dank voor je uitleg. Ik las ergens al dat HA2 twee sets regels heeft in de software, zowel voor hard als voor zacht. HA1 is dus duidelijk wat minder verfijnd. HA2 lijkt me iets fijner om te hebben vanwege de omgang met storingen, maar ja, als ze bij HA1 makkelijker op te lossen zijn is dat misschien wel weer fijner.
Jouw theorie van de stuurhoeksensor vind ik wel een interessante. De meest genoemde oorzaak die ik tegen ben gekomen, is vervuiling. Maar dat leek me al een beetje sterk, omdat de storing zo vaak terugkomt. Over het spoelen heb ik inderdaad wisselende ervaringen gelezen. Kleppen reinigen klinkt als de betere oplossing, maar klinkt al als veel werk. Dus dan snap ik wel dat mensen het met spoelen proberen.
En tot slot, aankomende zondag ga ik bij de XM uit mijn openingspost kijken. Ten minste, als het me lukt om een auto te fiksen. Het is ergens in het buitengebied, dus OV is geen optie.
Totaal aantal Berichten: 1357
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Leuk dat je gaat kijken, maak er een mooie dag van. Jantje1948 gaf op jouw opening een goeie tip, vergeet die niet zou ik zeggen. Want: liefde is het mooiste wat er is maar liefde maakt ook blind
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Dat is het mooie aan liefde.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Han S schreef:JanSr schreef:Lucky you!
Misschien had jij pech.
Het is maar wat je pech noemt. De eerste was een V6 uit begin ‘90, een van de eerste in NL.
Ik heb er 125k in gereden, waarvan zeker 30% met storing, dus hard. CitroenNL wist er geen raad mee.
Na een lekke koppakking ingeleverd.
Pas na introductie Type II weer ingestapt. 5 XM’s Type II verder niet één gereden zonder storing. De eerste twee vanaf nieuw.
Maar: je went er aan. Ook aan het verhelpen van die storingen.
Heerlijke auto’s om in te rijden, als alles het doet.
Lees je maar vast in over het raammechanisme. En het over het display links onder het stuur. En over het rijtje relais voor de accu.
Daar staan hier vele pagina’s over te lezen.
Verder prima auto. Uitlaten niet bij Citroen kopen, maar meteen RVS eronder. Crooke Tuning in Bunschoten doet dat prima.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Citroën heeft volgens mij geen uitlaten meer in de aanbieding. De originele uitlaten van Citroën gaan best lang mee trouwens.
En vergeet de relais voor de HD pomp niet, van de verlichting, die gaan ook een keer vervelend doen.
Ach, dit zijn allemaal best oplosbare probleempjes en ze lopen niet in de papieren als je zelf wat doet.
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 27-08-2021
- Xantia 2.0i VSX
Kleine tegenslag, of nou ja kleine. Alles was afgesproken en geregeld voor het bezoek van Chris en mij aankomende zondag. En toen werd er iemand verliefd op de auto. Alleen niet ik, maar de verkoper. Toen die de XM alvast uit de stalling haalde voor ons bezoek deed de goede staat hem besluiten om haar zelf in zijn verzameling op te nemen.
Ik ben dus weer terug bij af en moet een paar dingen in overweging gaan nemen. Andere XM’s van de eerste serie die in Nederland te koop staan hebben allemaal zaken waardoor ze toch afvallen voor mij (V6, automaat, witte lak). In het buitenland staan wel wat mooie exemplaren, maar ik heb nul ervaring met importeren en ben daar een beetje huiverig voor.
Nu zie ik voor mezelf een paar mogelijkheden:
- concessies doen waar het eerste serie XM’s betreft (dus een V6, automaat of witte overwegen)
- import van een eerste serie overwegen
- tweede serie XM overwegen
- of een Xantia overwegen
Ik merk dat mijn geduld een beetje op begint te raken. Ik wil gewoon heel graag een auto hebben en mijn hobby daadwerkelijk gestalte geven. Daardoor neig ik toch richting een tweede serie of een Xantia. Een Xantia werd een paar keer gesuggereerd in het Autoweek-topic dat me uiteindelijk richting Citroën stuurde. De l’Est in Vlaardingen heeft twee mooie Xantia’s staan, zag ik. Ik ben wel in de verleiding om daar eens te gaan kijken. En bij deze advertentie op MP dacht ik: hmm, zo’n tweede serie kan ook wel mooi zijn.
In ieder geval iedereen bedankt voor alle aangeboden hulp en adviezen! Ik ga eens over bovenstaande opties nadenken.
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat is wel een behoorlijk sneue actie van die verkoper. Inmiddels zijn we zowat een maand verder en dan je keutel intrekken is niet echt sjiek….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Kwestie van smaak.
Ik heb de voorkeur voor een Type I heb ik nooit begrepen. Waarschijnlijk heeft dat te maken met de eindeloze reeks storingen, die ik met die auto had.
Ik vind het interieur van een type II ook minder lelijk, maar dat is een kwestie van smaak.
Wat het lekkerste rijdt is uiteraard een V6 automaat met Diravi. Die ZPJ is wel wat lui, maar rijdt ongekend zijdezacht.
Wat daar weer tegen spreekt is de lekkage, die de Diravi ontwikkelt na zo’n 250k km.
Import?
Op zich niet echt lastig. Ik heb eens een DS (rijdend) geïmporteerd uit Frankrijk. Op een aanhanger is het nog gemakkelijker.
Over import is hier al aardig wat geschreven.
Bij Import uit D loop je het risico op een lekke koppakking, maar dikwijls zitten er wel weer veel extra’s op.
Misschien een goede zaak om voor jezelf goed op een rij te zetten wat precies die keuzecriteria zijn en waarom.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Tja, ik rijd nu dik 10 jaar in een 2.5TD, 2 stuks heb ik gehad, allebei Break, allebei blauw, allebei type 2, sommigen vrienden hebben niet eens door dat ik heb gewisseld van auto. De huidige heb ik nu dik 6 jaar, ze is door een vorige eigenaar uit Duitsland geïmporteerd, gekocht met 212000 op de teller, nu wijst het klokje 345000 aan. Ik vind deze eigenlijk wel heel fijn rijden qua trekkracht en koppel en meer dan snel genoeg voor het huidige verkeer. Nee, geen scheurijzer, ja, duur in de wegenbelasting maar daar staat tegenover dat ik geen afschrijving heb, bij de aankoop in 1 keer afgeschreven. Ik zou hem niet willen inwisselen voor een V6.
En de blauwe van MP is inderdaad een mooie.
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 27-08-2021
- Xantia 2.0i VSX
@waterman
Ik ben er ook niet echt gelukkig mee. Vooral omdat ik me besefte dat ik de auto waarschijnlijk wel had willen kopen als ze zo mooi is dat de verkoper haar uiteindelijk zelf wil houden. Terwijl de auto op MP stond veranderde de vraagprijs regelmatig, waardoor ik hier niet enorm van stond te kijken. Verkoper wist blijkbaar niet goed wat ‘ie er mee moest. Om een baalmiddag te voorkomen, ben ik maar een eind gaan fietsen om de frustratie er uit te trappen.
@JanSr
De voorkeur voor type 1 is in de eerste plaats natuurlijk smaak. Daarnaast denk ik dat veel mensen dat interieur beter vinden passen bij het het strakke, rechtgelijnde uiterlijk van de XM. Dat is het in ieder geval voor mij. Type 2 is toch een beetje een Xantia-interieur dat in een XM geschroefd is en een groot contrast vormt met de buitenkant.
Automaten vind ik helemaal niet fijn rijden. Ook weer zo’n kwestie van smaak. Ergens in Drenthe staat een type 1 XM te koop die qua uitrusting heel mooi is en er ook goed uitziet. Maar, automaat. Anders had ik daar al op de stoep gestaan. V6 wil ik vooral niet, omdat de motorruimte heel vol zit. Ik heb vooral theoretische kennis van autotechniek, geen praktijkervaring en om dan te beginnen met een motorruimte die helemaal vol ligt met een V6 lijkt me een minder goed idee.
Hoezo levert import vanuit Duitsland een hogere kans op een lekke koppakking? De Duitse Tüv is hartstikke streng voor zover ik weet. Import blijf ik toch een beetje spannend vinden. Maar eens het een en ander over lezen, misschien verdwijnt dat dan.
@Ed P
Dat klinkt als transport dat keurig voldoet. De overbuurman van mijn ouders reed ook heel lang XM breaks. En tja, dat vermogen. Je mag hier max. 130, je hoeft geen bergpassen over en meestal is het zo druk dat lekker doorrijden er überhaupt niet in zit. Dus veel vermogen heb je in NL wat mij betreft helemaal niet nodig. Tenzij je wat te compenseren hebt.
Diesels vallen voor mij wel af. Ik woon in Utrecht-stad waar ze een milieuzone voor diesels hebben (bouwjaar 2001 of Euro 4 volgens mij) die niet al te ver van mijn huis begint. Diesels van veertig plus zijn automatisch vrijgesteld als oldtimer, maar zo’n oude diesel rijden vind ik vanuit milieu-oogpunt niet echt verantwoord.
Conclusie tot nu toe. Ik beschouw het maar als een leermomentje in hoe moeilijk je het jezelf wil maken en hoeveel eisen je kan stellen in de zoektocht naar een auto die niet meer in grote aantallen wordt aangeboden. Ook wat geleerd over de communicatie met verkopers. Gevolg: extra goed nagedacht waarom ik geen V6 of automaat wil en dat blijft zo. De deur voor een type 2 staat een beetje open en voor een Xantia misschien nog wel wat verder. Mijn gedachten vlogen ook alweer richting Volvo 740 en Rover P6, want ik ben totaal niet eenkenning en mijn interesse in auto’s vliegt alle kanten uit. Maar voorlopig houd ik het even bij Citroën en iets ruimere zoekcriteria.