Beste Forumgenoten, ik heb een vraag. Ik heb de stoffelijke resten van een bruine (yes!) Visa Découvrable gekocht. Ik wil haar weer rijdend maken. Ik overweeg de gare 1124cc motor en de vierbak te vervangen voor een motor met meer vermogen (uit een Peugeot?) met een vijfbak. Is er iemand die mij kan vertellen welke motor met meer vermogen en vijfbak er in de Visa passen zonder al te veel zaag- en laswerk en aanpassingen , of mij verwijzen als hier al een topic over is? Bij voorbaat dank!
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Jouw huidige motor is een XW, als je meer vermogen wilt, de XY is 1360 cc.
https://fr.wikipedia.org/wiki/Moteur_X
http://www.autoweb-france.com/index.php?rub=22&cat=3
De XY met 5-bak lag o.a. in de eerste BX 14’s (niet de Basis), maar ook in 205-jes.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Hoi René, dank voor je reactie en past een XY motor met vijf bak zonder problemen in de Visa?
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
In een Visa 14 TRS ligt een XY met 4-bak, zie https://www.autoweek.nl/auto/1090/citroen-visa-14-trs/
Een blok met een 5-bak is qua ophang/steunpunten niet anders zover ik weet.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 25545
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik heb voor de ombouw van een peu 104 naar BX 14 blok wel het een en ander aan ruimte moeten maken. Ook schakelstangetjes werden anders…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Dat was bij het plaatsen van een BX-blok in een P104?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 43253
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Je kunt idd niet zo maar een BX14 motor in een visa/104/205/R14/C15 hangen. Been there…..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ik heb begin 90er jaren een XY uit een P205 in een BX14 gehangen.
Slechts het in- en uitlaatspruitstuk van het BX-blok moeten overzetten.
En de hydrauliekpomp incusief steun.
That’s it!
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Hallo Forumgenoten, ik heb inmiddels een XY motorblok uit een Visa 1.4 TRS gevonden (wel met 4-bak). Ik hoorde dat dat hetzelfde blokje is als uit een Visa GT. Weet één van jullie in welke auto’s een op dit TRS-blok passend inlaatspruitstuk met dubbele carburateur zat? Maakt het nog net iets leuker. En nog twee vragen: moet er dan ook een ander uitlaatspruitstuk met een andere uitlaat op? Zijn er nog complicaties te verwachten voor deze ombouw? Alvast bedankt voor jullie reacties.
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 30-04-2007
- Overig 350 NDP
- Berlingo 1.6 hdi multispace
- Overig 450 NYDP ( in onderdelen)
Visa GT heeft een dubbele carburateur en een 5 bak.
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Zie ook https://www.citroenvisaclub.nl/links/modellen/visa/
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1337
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Over twee carburateurs moet je nog maar eens even nadenken. Vroeger zopen die GT’s als een tempelier. De carburateurs waren lastig af te stellen. Alleen de echte specialisten konden dat. Veel van die GT’s werden daarom omgebouwd naar een enkele (register) carburateur. Gevolg: stuk zuiniger en slecht beperkte gevolgen voor de prestaties.
Maar als je het er voor over hebt zijn twee carburateurs meestal wel wat vinniger dan een (1), ook om te zien onder de kap
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Dubbele carburateurs moet je synchroon afstellen.
Ik zou gaan voor de 72 pk-versie met 5-bak en enkele carburateur uit de BX.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Ik zat eigenlijk te denken aan één dubbele carburateur.
Klopt het dat dat een Weber 35 IBSH is?
Ik vond een oude topic op dit forum waarbij ook gesproken worden over een ander uitlaatspruitstuk om 80 pk te krijgen.
Begrijp ik het goed dat het 66, 72 of 80 pk kan zijn? Afhankelijk van de setup?
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
De carburateur op de 72 pk-versie is inderdaad een tweetraps-registerexemplaar.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 43253
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
DS Breek schreef:
Begrijp ik het goed dat het 66, 72 of 80 pk kan zijn? Afhankelijk van de setup?
Klopt. Die setup is een combinatie van carburateur, ontsteking, nokkenas en bewerking van de cilinderkop.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste