3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
   
Acadiane
bibberkip
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 610
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 20 oktober 2022 05:08 PM
  [ # 31 ]

Zeer leuk, en succes met verder opknappen !

niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud

Profiel  
 
ChrisB
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 250
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 26 oktober 2022 11:24 AM
  [ # 32 ]

Dank!

Het leuke van lange reizen met oud spul is ook dat er vanzelf werk voor tijdens de winterrust ontstaat. Komende winter wil ik bezig met de onderstaande dingen:

- Hoog verbruik, 1 op 11. Nu zijn er verschillende geluiden, variërend van “normaal met een imperiaal” tot “veuls te hoog, 1 op 15 moet kunnen”. De waarheid zal waarschijnlijk ergens middenin liggen. Het plan dat ik daarvoor heb is dat ik na de winterstalling bij Burton op de rollenbank ga. Kost ongeveer €120,-, wat zich snel genoeg zal terugverdienen aan rijplezier en lager verbruik.

- Voorruit, het gelaagde exemplaar dat er nu in zit past niet lekker. Af fabriek worden A-types geleverd met een geharde ruit, ik zit met mijn bakkes liever achter een gelaagd exemplaar. Nu is de grap dat een gehard exemplaar prima past, maar een gelaagd exemplaar past eigenlijk net niet mooi. Die valt niet mooi “in” het frame, maar blijft er een beetje “op” liggen bij mijn Aca. Nu 8.000km verder zakt de gelaagde ruit er zelfs een beetje uit aan de onderzijde. Daar moet ik dus iets mee. Het is een volledig vlak exemplaar, nu zag op het internet ik dat er bedrijven zijn die maatwerk leveren. Ook iets waar ik na de winterstalling mee bezig wil.

- Schokdempers, de volgende merken zijn te koop Record, Monroe, Bilstein of Burton (TRW). Van de trip naar Slowakije ben ik teruggekomen met 2 lekke Monroes (zaten erop toen ik de Aca kocht). Nu vind ik Monroes veel te stug voor een A-type, dus die moesten sowieso vvv worden. Helaas waren die van Burton afgelopen zomer niet leverbaar, dus is het Record geworden. En die zijn slapperdeslap, allemachtig, wat een boot. Op recht slecht wegdek rijd dat heerlijk, maar bochtig slecht wegdek, harde zijwind of veel vrachtverkeer, had ik echt beide handen vol aan het op de weg houden. De Burtons schijnen het beste te zijn. Ik denk ik ik die eerst maar eens voor ga proberen.

- Stuur, Er zit een licht knakje in het stuur en een heel klein beetje speling. De oorzaak moet ik nog naar zoeken. De stuurkogels heb ik al gecontroleerd en zijn zgan. Toen ik de Aca kocht was de rijhoogte zeker 10 tot 15cm te laag, de rijhoogte heb ik voor vertrek naar Ibiza goed gezet. Een A-type die te laag ligt, daar gaat een A-type zwaar van sturen. Het is niet ondenkbaar dat dat tot onnodige slijtage heeft geleid aan het stuurhuis. Het stuurhuis is onderdeel van de voorasbuis. De speling op het stuurhuis is een klusje waar ik nog een plan op moet bedenken, wat is acceptabel, welke mogelijke oorzaken zijn er en wat is de beste/snelste/makkelijkste oplossing.

- Stuurstangen, de stelmoffen voor de sporing van een A-type vind ik ondingen. Rotten altijd vast en voordat ze versteld kunnen worden moeten ze met een beitel een beetje open gemept worden. Voor de spoorstangen, daar heeft Burton een mooie oplossing voor: https://www.burton2cvparts.com/nl/stuur ... et-rvs-2cv
(Na klussen aan de voorwielophanging natuurlijk weer even goed uitlijnen bij Folkert van der Meulen).

- Banden, er zitten nu Maxxis AP2 onder. Ik was lange tijd in de veronderstelling en beleving dat deze wel aardig waren. Daar ben ik nu op teruggekomen. Ik vind het onveilige klotebanden. Nu de rijhoogte en sporing goed staan heb ik gemerkt dat ik vooral op nat wegdek de grip angstaanjagend slecht vind. Het gebrek aan grip op nat breekt vooral op tijdens scherp bochtenwerk in de bergen. (Of lees, rotondes in NL of de remweg op nat wegdek). Ik ga denk ik toch het geld neertellen voor Michelins. (Daarbij denk ik ook dat de ronde schouders van de originele Michelins beter passen bij het slappe A-type onderstel.)

- Remmen, mijn Aca remt op zich prima, maar er moet wel wat harder op het pedaal gestampt worden dan dat nodig zou moeten zijn. Daarbij, bij warme remmen zit er ook een meute joelende zeehonden in de voorremmen. Dat is niet des A-types. Op fora wordt gefluisterd dat dat ligt aan dat de remblokken die nu verkocht worden te hard zijn. Remblokken van het merk ABS daarvan wordt geroepen dat ze het probleem oplossen. Nu is ABS een “groothandelaar”, dus dat zal denk ik “hit&miss;” zijn. Zelf denk ik eraan om de remklauwen (voorzijde) uit elkaar te halen en even opnieuw op te bouwen. Ook de achterremmen kunnen een goede beschouwing gebruiken. En dan als laatste ook de ABS remblokken natuurlijk proberen.

- Laswerk, de dorpel en deursponning boven aan bestuurderszijde hebben werk, er zit er nog wat herstelwerk aan beide voorspatborden en er zit 1 gaatje in het chassis. Klusje voor tijdens de winter.

- Antiroest, uiteraard gaat de Aca volgeblubberd worden met Mike Sanders vet (Zoals ik tot nu toe met al mijn ouwe brikken heb gedaan, goede ervaringen mee.)

Al met al genoeg om mij een wintertje zoet te houden. Er zal vast nog wel wat extra bij komen. Komende tijd heeft eerst het huis aandacht nodig. Daarna komt de rest wel weer.

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991
Acadiane

Nu
2cv Scharrelston (bouwpakket 1 op 1 schaal)

 

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 26 oktober 2022 01:10 PM
  [ # 33 ]

Dat van die Maxxis banden herken ik. Wat een ontiegelijke troep is dat! Schokdempers van Burton heb ik onder de eend van m’n buurman gezet. Wat een werelddingen, die auto rijdt echt top met die dempers. Dikke aanrader.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
bibberkip
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 610
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 03 november 2022 10:25 AM
  [ # 34 ]

Maar zijn er geen gewone michelins te koop? dan heb je een goede band. En hou ons op de hoogte met je belevenissen !

niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud

Profiel  
 
marcopr69
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 14-05-2016

- 2CV AZU
- Xantia 2.0 16v millesième break
Gepost: 03 november 2022 03:15 PM
  [ # 35 ]

Michelin 135/15
Prima band en wordt steeds betaalbaarder als je een beetje zoekt.
Waarom het wiel opnieuw uitvinden als de beste band al bestaat?

Profiel  
 
bibberkip
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 610
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 03 november 2022 03:36 PM
  [ # 36 ]

Tuurlijk, die zijn prima, en de ?? meerprijs ben je zo vergeten, als je het comfort gewend bent.

niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud

Profiel  
 
ChrisB
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 250
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 03 februari 2023 05:25 PM
  [ # 37 ]

Afgelopen december 4 Michelins besteld, er kwam een erg mooie aanbieding voorbij. Bij levering bleek het productie 2022 te zijn, perfect. Afgelopen week de Michelins erop gedraaid, balanceren bleek niet nodig en het rijd werkelijk perfect. Heel tevreden.

Inderdaad, ik rijd weer met de Aca. Ik heb ‘m toch maar uit het kwartarief gehaald, de mrb bij a-types is erg vriendelijk geprijsd. Bij pekel binnenblijven en als de sodemieter het laswerk afmaken en in- en uitwendig in het vet zetten, dan moet dat wel goedkomen.

Een paar posts hierboven schreef ik al iets over een ruit die niet lekker past. Om de historie even op te frissen, ik zit in de auto graag achter gelaagd glas. HR++ hoeft niet, alleen een laagje plestik er tussen aub.

Vorige winter heb ik het voorruitframe hersteld, dus de gelaagde ruit die erin zat werd vervangen door een gelaagd exemplaar van fabrikant BSG. Montage was na veel hangen en wurgen buigen of barsten, u mag raden… Noodgedwongen destijds de oude geharde ruit er weer in gezet, dat was PLOP en klaar.

Een paar maanden later een ervaren eendengarage gevraagd om er een gelaagd ruitje in te zetten, aannemende dat het mijn eigen onhandigheid was of misschien zelfs iets met de sponning na het laswerk. Sponning bleek goed, maar ook de eendengarage kreeg slechts met heel veel pijn en moeite de gelaagde ruit erin. Maar het zat bij lange na niet lekker en lekte ook, de ruit lag er meer op dan in. Dat was een nieuwe gelaagde ruit van Soliver Dupliver.

Daar heb ik vervolgens gewoon het seizoen mee uitgereden, waarna ik de afgelopen maanden wat uitzoek- en navraagwerk heb gedaan. Soliver en BSG had ik al geprobeerd, dus op jacht naar een ander merk. Dat werd Saint Gobain Sekurit.
Omwille van mijn bloeddruk de montage maar uitbesteed. Vandaag was het tijd voor operatie ruit, spannend… Kijk en verwonder uzelf:

Op de bovenstaande foto’s is duidelijk het maatverschil te zien. Het maatverschil is rondom…! De ruit die bovenop ligt (en dus past) is eentje van Saint Gobain Sekurit. De ruit eronder, die te groot is en niet past in mijn Acadiane, is van Soliver Dupliver. Beide zijn gelaagde ruiten. Ook ronding is anders, die begint eerder.

Bovendien is de dikte ook nog anders, zie onderstaande foto waar de ruiten net andersom liggen, de onderste ruit is Saint Gobain en die is 5mm. De ruit bovenop is Soliver Dupliver en die is maar liefst 8mm dik.

De Saint Gobain Sekurit ruit plopte er zomaar in, easeypeasy. Ze waren bij ook zo vriendelijk om de sponning even goed schoon te maken en flink in te vetten met het door mij meegebrachte Mike Sander Fett.

Operatie geslaagd:

De ruit ligt er nu mooi in i.p.v. op:

De ruit van fabrikant BGS had ik helaas niet ter beschikking om er goed naast te leggen en te vergelijken.

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991
Acadiane

Nu
2cv Scharrelston (bouwpakket 1 op 1 schaal)

 

Profiel  
 
JoF
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 606
Geregistreerd: 20-03-2005

Gepost: 05 februari 2023 05:09 PM
  [ # 38 ]

Mijn neef rijdt in een Acadiane die ik rond de eeuwwisseling gerestaureerd heb. Exemplaar uit 1981, dus al bijna 42 jaar in familiebezit. Bovenstaande informatie vind ik dus héél waardevol ! Duidelijk verhaal, dank je wel. Zal er aan denken als er ooit een nieuwe ruit gemonteerd moet worden. Succes met de restauratie.

Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 05 februari 2023 05:23 PM
  [ # 39 ]

Hoe moeilijk kan het voor een fabrikant zijn om de juiste maat te produceren. Helaas komen deze beunhazen er wel mee weg als het niet past.

VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5380
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 05 februari 2023 10:57 PM
  [ # 40 ]

Saint Gobain zit heel vaak standaard in onze Citroens
Ik denk dat zij de officiele maten nog in de database hebben…

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1283
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 06 februari 2023 11:54 AM
  [ # 41 ]

Fijn dat je je bevindingen hier deelt! Dat bespaard een hoop geld weggooien aan oplossingen die niet werken.

*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 07 februari 2023 08:09 PM
  [ # 42 ]

Nog even wat over de 2CV banden. De ontwikkeling in de bandenwereld staat natuurlijk niet stil. Je kunt er dus theoretisch vanuit gaan dat een huidige band beter presteert dan een ontwerp van 70+ jaar geleden. Maarrrrrrr…
Als je auto echter bijna om een band ontworpen is dan is vooruitgang mogelijk achteruitgang.
Vandaar dat de klassieke Michelins het beste presteren onder de Citroens uit de Michelin tijd (= mijn mening). Het rijdt fijn, het ziet er goed uit en Bibendum hoort er gewoon bij.

VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
 
3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook