Mijn broer overweegt een Peugeot 407 coupé te kopen uit 2006 met een v6 motor met 150.000 km op de teller. Dat type motor is hier goed bekend dus vandaar de vraag. Nu heeft de wagen een aandachtspunt, na 20 minuten warmrijden komt er nog steeds wat witte rook uit de uitlaat. Zou dit kunnen wijzen op een lekke koppakking? Ik begreep dat deze motoren hier gevoelig voor zijn. Zijn er manieren om vast te stellen wat de oorzaak is?
De ES9 serie motoren is zeker niet bekend om kapotte koppakkingen.
Ik heb er 10 jaar eentje gehad, een ES9A in mijn C5, en in die tijd zo’n beetje alles gevolgd wat er over die motoren gepubliceerd en gemeld werd. Maar kapotte koppakkingen zaten daar niet bij als aandachtspunt.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 2114
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Ik heb dezelfde ervaring met Xms met deze motor. Iets oudere versie weliswaar. Geweldig fijne motor! Bij de Xm had ik ook dat er heel erg lang witte damp uit de uitlaat bleef komen. Het uitlaat systeem bij de Xm was erg fors van formaat waardoor het erg lang duurt voordat alle vocht die zich in korte ritten verzamelt te verdampen. Ik zou me niet direct zorgen maken…..
Mijn Jag heeft het ook. Dubbele uitlaat, vier katalysatoren, grote pijpdiameters, lange auto; kortom het uitlaatsysteem heeft heel veel volume waar zich veel meer condens kan vormen dan in het uitlaatje van de Ibiza. Komt bij dat het heel lang duurt voordat het geheel aan uitlaatdelen goed warm is zodat het lang duurt voor alle condens verdwenen is.
Let maar eens op bij auto’s met dikke motoren zie je bij vochtig weer eigenlijk altijd witte rook.
Wim,
Disciplus Simplex
Lijkt mee te vallen dus, zal mijn broer blij mee zijn.