Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
‘Wellicht dat de eigenaren nu sparen voor een Mercedes’
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Blijft lachen hè Ze moesten eens weten..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1802
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Geweldig, slim gedaan! Ik moet zeggen dat de prijs me nog meevalt eigenlijk, nadat ik hoorde dat een aanzienlijk krappere box zonder water en verwarming in De Bilt al voor 80k weg is gegaan… Wat een gekkigheid. Mooi van profiteren nu!
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Op zoek naar meer vermogen en een betere gasrespons kreeg ik de tip om de dubbele gaskleppen te verwijderen uit het inlaatspruitstuk van de 164. Deze twee extra kleppen, in het inlaatspruitstuk vlak voor de carburateurs, hebben/hadden als doel om bij lage toerentallen het mengsel via een bypass te verdelen waarbij het mengsel ook nog verwarmd werd. In de praktijk remmen die kleppen de boel alleen maar af, dus weg er mee. Hier zie je hoe dat zat:
Ik heb de kleppen verwijderd en om de gaten dit te maken een stop gemaakt die taps loopt waardoor deze zich klem zet bij het aandraaien. Dus, tapse stop, M8 schroefdraad, van binnen naar buiten monteren, afdichting er tussen, moer en een druppel loctite.
En de klepjes:
En verdomd, het ding hangt echt veel beter aan het gas, trekt veel vloeiender op en klinkt veeeel beter!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Nou ja, en ze hadden er zo goed over nagedacht! Toch raar dat het dan eigenlijk alleen maar nadelen geeft.
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het idee was dat het systeem emissies zou verminderen. Kennelijk was het geen succes, Volvo stapte snel over op injectie.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Naast de aanpassing van het inlaatspruitstuk stond er nog een puntje op m’n lijstje: de tankvlotter.
De originele tankvlotter had het tijdens de Alpine Classique begeven en het was niet gelukt om een goede vervanger te scoren. Twee nieuwe tankvlotters, van verschillende fabrikanten laten komen: beiden gaven vol goed aan maar na 30 van de 60 liter te hebben opgestookt stond de meter op leeg en alles wat daar tussen zat sloeg nergens op. Bloed irritant! Uiteindelijk heb ik een goede gebruikte tankvlotter kunnen vinden, bij een mede 164 liefhebber in zuid Portugal. Voor een geeltje.
Vandaag kwam die vlotter binnen, en heb ik ‘m na m’n werk nog even ingebouwd. Eindelijk een goede, de meter geeft nu gewoon aan zoals voorheen. Weer een succesje dus.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het volgende klusje is een K-type nokkenas, dan gaan we richting de 170 PK.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Bestaan dat soort onderdelen voor die motoren? Nooit geweten dat er ook snelle 164’s waren.
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat is het leuke aan ouwe Volvo’s: je kunt de duvel en z’n ouwe moer kopen aan tuningsspul. Van nokkenassen tot zuigers, drijfstangen en turbokits. De B30A kun je opboren en “stroken” tot 3.3 liter, zonder turbo’s kom je tot 220 pk. Met turbo’s en zo tot 300 pk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het weekend heb gebruikt om de 164 van nieuwe wiellagers, remblokken en remschijven te voorzien. De schijven waren nogal krom, afremmen vanaf 100 km/h was echt vervelend aan het worden en omdat de wiellagers oud waren en nieuwe niet veel kosten heb ik die maar gelijk meegepakt.
Met de handel in de wiellagers is wat raars aan de hand: bij de diverse Volvo specialisten kost een setje voor 1 kant ongeveer 40 euro, huismerk. Ga je online shoppen dan koop je SKF, de oem montage, voor 21 euro per set. Omdat ik een bloedhekel heb aan slechte spullen ga ik natuurlijk geen 40 euro betalen voor imitatiemeuk bij de specialist maar koos ik voor SKF, ook als dat duurder zou worden. Nu heb ik én goeie spullen en voor weinig. Foto’s…
Nieuwe lagerschalen inpersen met de bankschroef
Monteren op de auto, schijf er op en de zaak nog een keer goed met vet vullen
aantrekken met 70 nm, daarna draai je de moer twee vlakke kanten los en klaar.
Voor de remblokken heb ik origineel Volvo gekozen. Die zijn 40 euro en worden aangeraden. Nu rustig inremmen, maar ik merk al dat er nul trilling in zit.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Weer goed bezig
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Lagers koop ik ook altijd SKF als het even kan (als ex werktuigbouwer). Riemen als het even kan van Gates. En online zijn die spullen heel goed te betalen. Vaak alleen wel even uitzoeken welke je precies moet hebben.
Zijn dat nog kegellagers die je monteerde?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Er zitten conische rollagers in de voorwielnaven Jan.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste