Het is nb blijft een echte zweedse auto met zijn charme.
Wens je er veel rijplezier mee.
Totaal aantal Berichten: 11772
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ethanolproblemen… Typisch. Alcohol was toch de as van het kwaad?
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Wat betreft klassiekers is pekel de as van het kwaad. Het wordt morgen glad.
Totaal aantal Berichten: 43289
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Na wat rond te hebben gereden met de toevoeging in de tank heb ik alsnog de hele handel afgetapt, ik wilde toch eens weten hoe de tank van binnen is.
Er kwam keurig schone benzine uit, met nauwelijks vuil van betekenis. Na het aftappen heb ik ook de tankvlotter verwijderd, hierna kon ik met m’n digitale endoscoop de tank eens goed van binnen bekijken.
De tank is van binnen helemaal prima. Geen roest, geen vuil. Hierna heb ik de afgetapte benzine eens grondig gefilterd. En daarbij vond ik de vermoedelijke oorzaak van de verstopte aanvoerleiding:
Een stukje rubberachtige substantie, groot genoeg om de leiding grondig te verstoppen..
’
Verder geen vuiligheid, roest of andere narigheid gevonden.. Dus een nieuw bosch brandstoffilter gaan kopen bij de automaterialenzaak.
en dat netjes in de leiding die vanaf de tank naar de pomp gaat geplaatst.
Daarna benzine in de tank en rijden maar
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43289
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Oké.... dat “benzine er in en rijden maar” liep toch niet helemaal lekker. Dussss…
Om de koe eens goed bij de horens te vatten ben ik begonnen met het schoonmaken van de twee Stromberg CD175 carburateurs en die gelijk van nieuwe pakkingen te voorzien.
Dus het hele zaakje uit elkaar..
Vlottertje controleren:
En de boel schoonmaken en alles nieuw d’r in:
Vervolgens ook alle pakkingen op het spruitstuk vervangen:
Carburateurtjes er weer op en netjes afstellen met de synchroonmeters:
Dus, ik weer lekker sturen. 2 dagen prima, dag 3: BAM, midden op de A9 weer stil. WTF?? Deze beker met gif is dus nog steeds niet leeg??
Tien min wachten, starten lopen en geen gezeik meer. Het gekke was, hij kapte er mee nadat ik een stukkie aan het vlammen geweest was. Hitte dus. Dan kan dat een bobine zijn, maar ook vapour-lock kan de oorzaak zijn. Een bobine, geschikt voor een systeem met voorschakelweerstand had ik niet in huis. Gelukkig kon ik op zaterdag terecht in het magazijn van Oldenhage waar de correcte bosch bobine uit een mooi bakje kwam
Na montage gebeurde er iets vreemd. Ik had ineens een snelle volvo! Hmm… dus toch een brakke ouwe bobine? het ding reed / rijdt echt als een speer nu. Toch was ik zelf niet helemaal zeker van m’n zaak over het mogelijke vapour lock wat zou kunnen ontstaan. Ik ben dus eens gaan neuzen in de fabrieksdocumentatie en vond daar een wijziging: met ingang van ca 1970 is de benzineleiding vanaf de benzinepomp omgelegd en loopt deze niet langer over het pishete blok maar er langs. Dat moet ik ook!
De oude situatie:
En vervolgens hoe ik het gemaakt heb volgens de specs vanaf 1970:
Hierna ben ik gaan rijden en tot op heden doet dat ding het dus echt prima
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
West-Vlaanderen ligt best dicht bij Frankrijk blijkt maar weer
Maar dat is toch nieuwlichterij?
Totaal aantal Berichten: 43289
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
graddus schreef:West-Vlaanderen ligt best dicht bij Frankrijk blijkt maar weer
Je zou het haast gaan denken hè
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43289
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
We investeren nog even lekker door. De uitlaat is ook compleet verrot. Hoe is het mogelijk dat deze auto een verse keuring heeft voor 5 jaar….
Hoe dan ook: er ligt een compleet nieuw uitlaatsysteem klaar van Simons, een sportsysteem met van die mooie flow-throug dempers en 2,25 inch diameter.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Omdat die oldtimerkeuring in België geen fluit voorstelt natuurlijk. Maaruh, mooi pijpje hoor.
Totaal aantal Berichten: 43289
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Toch vreemd, als ik naar de keuringseisen kijk en de verhalen over de Belgische autokeuring hier soms lees. Deze kwam er doorheen met lekke uitlaat, 1 cm speling op de stuurkogel en afgetyfte draagarmbussen..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Dat gaat over de normale autokeuring. Die voor oldtimers is veel minder zwaar. Het enige probleem daar is dat ze enorm hebben lopen klootviolen met de geldigheidsduur, waardoor niemand meer wist waar ie aan toe was. De keurmeesters ook niet denk ik
Totaal aantal Berichten: 43289
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb de regels er nog eens bij gezocht, en dan nog ben ik van mening dat die bak van mij geen geldige keuring zou kunnen hebben..
https://assets.vlaanderen.be/image/upload/v1617204567/Instructie-oldtimerkeuring_tgartd.pdf
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
50 euro tussen de autopapieren doet wonderen naar het schijnt (ohoh hoe durf ik dat nou toch weer te zeggen).