sinds kort krijg ik de melding parkeerlicht defect.zet ik dan het licht even aan en uit is de melding weg.
ook als ik niets doe gaat de melding na ongeveer 15 seconden weg.
sinds kort krijg ik ook de melding mistlicht kapot.en verdwijnt ook gewoon na 15 seconden.
iemand een idee waar dit aan kan liggen.
Ja, slechte verbindingen in de achterlamphuizen. Al je de verlichting aanzet loopt er even een redelijke stroom, dan lijkt het OK. Omdat ook de mistachterlicht dat doet verdenk ik de massa verbinding. Als je handig bent: Stekers loshalen, contacten schoonmaken en weer in elkaar zetten, helpt vaak.
To err is human, not to err is divine.
bedankt voor je reactie.zal ik dat eens los halen kijken waar die masa zit.
Meestal is de massa verbinding (geelgroen dacht ik) min of meer gesmolten en zul je dit contact van de stekker moeten overbruggen…
Een draadje bij leggen met een klein kabeloogje en vastschroeven op de massabanen waar zich de lampen bevinden (wel eerst voorboren met een klein boortje); Op de auto zelf het massa draadje doorknippen op ongeveer 1 cm van de aansluitstekker en het uiteinde voorzien van een geïsoleerde klemmetje..
kan ik niet de originele aarde laten zitten, en er gewoon een massa bijleggen.
of geeft dit meldingen.
Met een “stroomdiefje” bedoel je?
Persoonlijk vind ik dat niet zo goed, want dat geeft soms slecht contact vanbinnen…
dus volgens jou . de originele aarde weg halen en dan een nieuwe van het frame van de lamphouder naar een massa punt van de auto.
De originele aarde afknippen op ongeveer 1 cm van de stekker voor de lamphouder en daar een geïsoleerd kabelschoentje aanzetten.
En de nieuwe draad op het frame van de lamphouder. Wel goed kijken dat je de massabaan neemt op een breder punt!
Wij lossen dat altijd zo op. Een schroefje van een nummerplaat is eigenlijk voldoende zodat het kabeloogje vastzit op de massabaan (wel voor boren met 3 mm ofzo). En wss zul je ook een extra gaatje moeten boren in de lamphouder ergens in het midden om het draadje doorheen te laten gaan.
Je kunt het draadje ook solderen op de massabaan, maar denk dat dat niet zo goed lukt…
Je hebt 3 geïsoleerde kabelschoenen nodig:
*oogje rood of blauw
*female rond rood op doorgeknipte massa
*male rond rood op nieuw stukje draad
dus als ik het goed begrijp, moet ik de stekker overbruggen.ik bedoel dus het kabeltje van de aarde aan de kant van de auto afknippen en deze verbinden met de nieuwe aansluiting op de lamphouder.
dus de stekker niet meer gebruiken.
Inderdaad, MAAR de stekker moet je wel terug aansluiten om de lampen te doen werken!! Anders heb je geen + meer voor alle lampen en werkt er niks meer..
Dus het enige dat je doet is de verbrandde massapin overbruggen.
En dit doe je best ineens linksachter EN rechtsachter, dan heb je geen problemen meer.
En ook eens de lampen nakijken, vooral de oranje pinkers durven doorheen de jaren de oranje verf te verliezen (wat normaal is) waardoor je uiteindelijk met witte pinkers zit… Gewoon 2 nieuwe assymetrische oranje lampen erin 12V 21W (6216A0) en opgelost!
En niet vergeten de derde stop in de kofferklep te controleren of die nog werkt… Lampreferentie 6216E0
Nergens iets te vinden om een foto te posten hier…
top.bedankt voor alle uitleg het is nu duidelijk.
ik hoop dat het hiermee opgelost is.
nou even een update.
ik heb dus 2x een nieuwe aardedraad gelegd zoals hierboven werd uitgelegd.
ik heb hiervoor een dunnere kabel van een oude alarminstalatie voor gebruikt,{ik denk de helft dunner}ik hoop dat dit later geen problemen geeft maar voor nu werkt het.
het enigste wat mij opviel is dat de lampenhouder niet meer zo goed vast komt te zitten in de lamp zelf,en dan bedoel ik dat sommige van die klipjes afgebroken zijn. denk dat er daardoor de kans ontstaat dat er water in de koplamp loopt dus zal ik hier iets op moeten verzinnen om deze weer dicht te krijgen.
misschien met tirewraps of kit maar dat moet ik nog uitzoeken of dit lukt. in ieder geval iedereen bedankt voor de hulp ik denk dat het inderdaad de aarde was dat het probleem veroorzaakte.
Goed dat het gelukt is!! Weet niet of dit later problemen zal geven als je de helft dunner gaat van draaddikte, ik neem altijd ongeveer dezelfde draaddikte.
Die klipjes durven idd wel eens afbreken door broosheid etc.