Na de berichten van JanSr en Citroensmgz ben ik eens in de bougies gedoken. Wat mij opvalt, is dat verschillende merken verschillende warmtegraden voor dezelfde auto voorschrijven. Ik mag toch hopen dat de warmtegraad bij alle fabrikanten de zelfde betekenis heeft. Hoe kan het dan dat Bosch warmtegraad 8 voorschrijft en NGK warmtegraad 5; Voor dezelfde motor!?
JanSr, ik heb de NGK laserline besteld, hopelijk geven die verbetering. Gr., Manus
Ja mag die nummers niet zo vergelijken:
Bij NGK is hoger nummer een koudere bougie, bij Bosch hoger nummer warmere bougies. Dus 8 van Bosch is ongeveer 5 van NGK.
Dat klopt niet helemaal want, die ranges zijn per fabrikant verschillend.
Ik zou geen LPG bougies in een niet-LPG auto stoppen: LPG verbrand heter, dus die bougies zijn gemaakt om beter tegen de hogere hitte van de LPG verbranding te kunnen. Dat wil niet zeggen dat ze ook automatisch een andere warmtegraad hebben. Warmtegraad heeft alleen te maken met de interne lengte van de “neus” want die bepaald voor een groot gedeelte de temperatuur van de “tip”.
Die laserlines hebben een Iridium punt op de centrale elektrode en een platinum plaatje op de massa elektrode.
Het kan wel goed werken, dus ik hoor graag wat je ervaring is.
To err is human, not to err is divine.
Pfff… Lekker handig als iedere fabrikant zijn eigen warmtegraadaanduiding aanhoudt! De nieuwe bougies komen woensdag. Ik laat het weten. Groet, Manus
De bougies zitten er in. Helaas nog steeds onregelmatig lopen na koude start. JanSr, ik zag bij de c5club dat je problemen had om bij koude start de ventilator ingeschakeld te krijgen (inleren). Ik dacht, dat ga ik ook eens bekijken: de ventilator is binnen een paar seconden gekoppeld! Wat heeft dit weer te betekenen; kapotte thermostaat, sensor? En zou dit de problemen kunnen verklaren? We blijven zoeken… Iemand een ingeving? M.v.g. , Manus
Totaal aantal Berichten: 10268
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Waar staat de temperatuurmeter op het moment dat de fan aangaat?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
...en heb je de airco wel uit staan, staat het systeem niet op automatisch?
Als de A/C aanstaat, gaat de fan bijna onmiddellijk draaien om de condensor te koelen.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Oké, niet aan gedacht JW. De airco stond inderdaad op auto… Aldoende leert men. Het inleren is dan ook niet gelukt,
neem ik aan? Bedankt voor reacties.
Dan is een inleertraject inderdaad niet voltooid…...
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 3438
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Er zit iets geheimzinnigs in dat ding van mij, overigens van 2003, dus al weer een Modell ouder dan de jouwe.
Gisteren weer geïnitialiseerd volgens het boekje.
Voor je initialiseert, moeten alle storingen gewist zijn.
Liep vanaf koud weer “volgens het boekje”.
Vandaag Soest - Amsterdam.
Bij Naarden begon het gedonder weer: Storing uitlaatgas en even later weer op drie poten lopen.
Met wat klapperen met het gas is het even weg, komt daarna weer terug. Stopt ook wel eens na ca 20 sec. Geen kaas van te maken.
Vanaf A’dam weer naar huis: Gaat goed tot je over het A’dam-Rijnkanaal bent. Zeg maar als het ding op bedrijfstemperatuur is.
Vooral in het toerenbereik tussen 2200 en 2700. Maar ook wel eens bij stationair.
Vanaf koude start nu probleemloos. Waarom geen idee.
Net drie maanden zonder enige storing gereden. Geen enkel idee waarom.
Op C5Forum kan je het hele drama lezen: viewtopic.php?f=5&t=22525&start=315
Alleen die bougies gaven verbetering. Geen enkele € van de bijna 1.000 die ik er aan uitgaf gaf enig resultaat.
Maak je borst dus maar nat.
Ik begin hard over inruilen te denken.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 10268
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Het kan nog erger. Lees het C5 drama van Penny Lane maar eens….
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 3438
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ja, maar dat was een wrak. Mijn auto is onberispelijk onderhouden bij GJO. Ziet er nog steeds uit als nieuw bij 215 k
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
JanSr schreef:Mijn auto is onberispelijk onderhouden bij GJO. Ziet er nog steeds uit als nieuw bij 215 k
en toch loopt ie k*t… het zegt dus allemaal niets. De een heeft met een “wrak” gezeik, de ander met een topauto.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Even nieuw leven in het probleem blazen. Inmiddels van alles geprobeerd, meerdere mensen naar laten kijken, maar nog niet veel opgeschoten. De nokkenasregeling/vervroeging is vervangen, maar geeft toch storing aan ?! Wat het inleren betreft: Er is gevraagd wat de temperatuur is bij het aanslaan van de ventilator. De auto werkt niet met getallen maar met “blokjes” die oplichten. Er moeten 8 blokjes oplichten voor de ventilator aanslaat. Is dit normaal? Of is ie dan eigenlijk al te warm? Ik hoor het graag.
M.v.g. , Manus
Totaal aantal Berichten: 10268
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Voor inleren moet hij opwarmen tot de fan aanslaat.
Ik zou gewoon naast de auto gaan staan en zelf waarnemen dat hij aanslaat. Dan de auto in en het vervolgtraject. Je ziet dan ook vanzelf het aantal blokjes.
Bij mijn C4 is bij normaal rijden meestal de helft van het aantal blokjes.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Zo heb ik het ook gedaan. Alleen duurde het wel erg lang (bijna een uur) en daarom vroeg ik mij af of de temperatuursensor goed was en of de temperatuur te hoog oploopt?
Groet,Manus