Totaal aantal Berichten: 10268
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Met gewoon stationair draaien duurt het inderdaad lang.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Jantje1948, bedankt voor je reactie. waar ik achter probeer te komen is, of de temperatuursensor nog goed is. Dus als de ventilator bij 7-8 blokjes aanslaat, is dat normaal? (de gemiddelde bedrijfstemperatuur is ook +/- 7 blokjes).
Een andere vraag is: Er zit nu 5W-40 in; zou 5W-30 een grote verbetering geven, wat stotteren betreft?
Alvast bedankt voor een reactie. Groet, Manus
Volgens de Citroen DB mag er in de EW10A motor alleen 5W40, geen 5W30.
Dat zou te maken kunnen hebben met de hoge motor temperatuur, instand gehouden door de gestuurde 105 graden thermostaat die er af fabriek inzit.
Vraag: zit die er bij jou nog in, of is die vervangen door een niet gestuurd exemplaar?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Ik heb de auto nu 5 jaar en de thermostaat niet vervangen. Maar ja die 9 jaar daar voor… Nog een vraag. De nokkenasvervroegingsklep is vervangen, maar geeft bij het uitlezen nog steeds een storing. Kan ik zelf eenvoudig zien of ie functioneert? Bij koud starten hoor je het vervroegingstandwiel wel even ratelen, maar dit gaat redelijk snel over.
Maar ja, daarna loopt ie niet mooi regelmatig. Kan een nieuwe elektroklep makkelijk stuk gaan? Ik wil in ieder geval de olie en het filter versneld verversen. Ik hoop weer op nog een paar nuttige tips.
Groet, Manus
Totaal aantal Berichten: 10268
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Het ratelen bij de koude start kunnen ook klepstoters zijn.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Als er op de thermostaat nog een aansluiting zit met daarin een stekkertje, heb je nog de 105 graden uitvoering.
Is het er eentje zonder die stekker, is het een 89 graden versie. Daarbij wordt de motor iets minder warm/heet.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Bedankt voor de antwoorden/ Jantje1948, ik dacht dat kleppen meer tikten. Dit is meer en ratelend/schrapend geluid (als een diesel).J.W. ik heb gekeken, maar waar zit de thermostaat precies? Als je er voor staat aan de rechterkant van de motor zie ik 2 slangen onder elkaar op het blok zitten. Daar? Er zat geen stekker bij. Iets verder naar achter zat er haaks een groene stekker.
Totaal aantal Berichten: 10268
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Je moet misschien eerst het luchtfilter weghalen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Oke, nog maar eens gekeken en ik kom bij de zelfde slangen uit. Geen stekker op de thermostaat, maar ook geen loshangend stekkertje. Het ziet er vrij origineel uit, maar is dan blijkbaar in een grijs verleden toch ooit vervangen. Maar ja, of dat nou, ineens, een onregelmatige (koude) loop kan veroorzaken…
Toevallig loopt er op het C5Forum op dit moment ook een vraag over deze thermostaat
Daar kun je op een foto de stekker zien die er oorspronkelijk op zat, en waar nu een weerstand in gezet is die storingen moet voorkómen.
Is die bij jou echt nergens te vinden?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Grappig; Ik ga er vanuit dat JWC5 een alter ego van jou is, JW? Daar geef je zelf al het antwoord op de vraag wat voor thermostaat er in mijn auto zit: Een EW10A in een PH3 heeft een 89 graden thermostaat. Dan ook maar 5W30 er in?
Groet, Manus
Dat ben ik, inderdaad
Ik had me niet gerealiseerd dat jij een PH3 hebt, daar zit dus standaard de 89 graden versie in.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Toch maar weer wat proberen. Omdat de klep voor de nokkenas verstelling storing geeft, wil ik deze, weer , vervangen.
Moet deze klep ook ingeleerd worden? JW? Of anderen?
Alvast bedankt, Manus
Die van de ES9A in mijn C5 hoefde ik niet in te leren, ik heb ze in de loop van de tien jaar dat ik die auto had een paar keer vervangen.
Daar werken ze met een PWM sturing en een terugkoppeling van de nokkenaspositiesensor.
Dat is bij deze motor ook het geval?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor