Vorige week tijdens het rijden af en toe geen vermogen meer.
Even later volledige uitval van de motor. Foutmeldingen ESP/ASR, moterstoring, versnellingsbak(automaat), standverwarming
Terug gestart, even een witte rookwolk, moter draait normaal maar max 1500 toeren, bijverwarming werkt normaal, versnellingsbak schakelt zeer ruw.
Wie kan er helpen.
Het betreft een 2.0 hdi 120 kw automaat van 2011
Totaal aantal Berichten: 7790
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Welkom op ons mooie forum!
Ik heb je topic even naar het juiste forumdeel verplaatst, succes met de zoektocht.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Wat zeker ook zal helpen is vermelden welke motor er in deze C8 ligt.
Is dat een diesel, of een benzine? En welke?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Het betreft hier een 2.0 hdi 120kw van 2011
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Zijn de storingen uitgelezen met diagbox/lexia? Als je dat doet komt er een foutcode en een beschrijving tevoorschijn bij elke storing.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dat is het beste advies dat ook ik je geven kan.
Intussen kun je even een snelle check doen: zitten de lucht slangen van je turbo naar de intercooler en vervolgens die naar de inlaat goed vast en/of is er niet ergens eentje gescheurd?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gezien de grote diversiteit in de storingen zou ik ook de accu laten doormeten. Hoe oud is die?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Hij wil wel starten, ik denk daarmee niet als eerste aan de accu.
Dat de bak slecht schakelt is een bekend verschijnsel als de motor niet goed loopt.
Dat komt door de misinformatie die er vanuit de motorsturing naar de elektronica van de bak gaat.
Hetzelfde heb ik meegemaakt bij mijn C5-V6, toen ik een bobinestoring had.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Accu is goed, alternator ook.
Heb de fouten uitgelezen maar krijg geen foutcodes, enkel beschrijvingen
Waarmee heb je uitgelezen?
En welke meldingen krijg je?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
MOTOR 1 Detectie van doorlopen op motorolie.
CAN netwerk intersystemen. Eén van de parameters in een door de elektronische eenheid versnellingsbakverzonden dataframe is ongeldig.
Voorgloeirelais. Openen van het relais terwijl niet door de electronische eenheid is gevraagd.
Additive adding. The quantity of additive injected into the particle emission filter has exceeded the maximum threshold. The partuculate emission filter must be changed.
Extra verwarming 1 Elektrische storingen: onderbroken circuit met plus of kortsluiting met massa.
Dat is wel een beetje een raadplaatje. Ik zou toch maar eens een uitlezing doen met een apparaat dat eerst codes geeft en dan de bijbehorende foutmelding. Daarnaast zijn er “speciale foutmeldingen” d.w.z. codes die bij PSA net iets anders betekenen als bij een ander merk.
Nu even over die fouten:
- Motor 1: Geen idee: Als een diesel loopt op motorolie dan is dat geen goede zaak, kan simpelweg een probleem met de carterontluchting zijn, maar kan ook veel erger zijn: Je moet echt de foutcode hiervan kennen.
- Dat verklaard waarom je bak slecht schakelt: Maar dat is vaak niet de oorzaak.
- Ook hier: Welke foutcode: Voorgloeien gebeurt bijvoorbeeld tegenwoordig ook na de start om de emissie eisen te halen.
- Dit zou betekenen dat je FAP vol is. Maar dat zou al eerder tot fouten geleid moeten hebben, zoals matig lopen en een motorlampje dat aan gaat. Je meldde al dat de motor af en toe slecht liep, al langer misschien.
Daar helpt maar een ding aan: Vervangen. ( Hoewel er mensen zijn die beweren dat ze een FAP kunnen reinigen). Voordat je dat doet toch maar echt uitlezen ?
- Extra verwarming: Ik neem aan dat je een standkachel hebt: Geen idee waarom die problemen geeft, maar kan best een gevolg zijn van het uitvallen van de motor. Dan verschijnt er vaak een reeks foutmeldingen, de vraag is altijd: Welke was de eerste.
Hoe oud is je accu, weet je of die nog goed is ? Hoeveel kilometers heeft je auto gelopen?
To err is human, not to err is divine.
Motor heeft pas enkele kilometers ervoor dat vermogensverlies gehad.
Niet eerder foutmeldingen gekregen.
Accu is nog heel goed. Pas verleden jaar vervangen door een degelijke agm batterij ivm startproblemen in de winter met de standkachel die programmeerbaar is en 20 min voor vertrek aanslaat.
Auto heeft momenteel 265.000 km en nooit problemen gehad, heeft de meeste kilometers op autosnelweg gedaan.
Data zijn uitgelezen met een iCarsoft.
Dan zou je de fouten kunnen resetten en kijken welke het eerste terug komt.
Je motor staat in de “limp-home” mode, d.w.z. hij heeft een ernstige fout en heeft zich “teruggeschroefd” om problemen te voorkomen, maar geeft je genoeg vermogen om een parkeerplaats te bereiken.
iCarsoft maakt heel simpele scanners en uitgebreide systemen, maar ik dacht dat zelfs de simpelste je foutcodes geeft.
Ik zou er eens een goed diagnose apparaat aan laten hangen, met iemand die dan begrijpt wat hij voor meldingen krijgt. Bijvoorbeeld een PSA specialist, dus iemand met verstand van Citroen , of Peugeot, want dat werkt ook.
To err is human, not to err is divine.
Naar Citroen verdeler geweest, foutmeldingen gewist, na proefrit terug foutmelding roetfilter.
Deze werd vervangen en ondertussen al een 500 km gereden en alles terug normaal.
Bedankt iedereen voor het helpen meedenken.