De koplampen van een DS geven bij donker en slecht weer wat weinig licht. Door LED lampen te plaatsen verhoog je de lichtopbrengst enorm.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
dag Egbert; Ik wil je bij deze bedanken voor de leuke begrijpelijke instructie video. Je vermelding dat het lichtbeeld afwijkend kan zijn, dat herken ik zeker, ik heb 2 philips sets ingebouwd in xantia 2 koplampen, die liggen overigens nog op de werkbank, maar inderdaad het lichtbeeld is niet 100%. Overigens vermeld de verpakking bij philips dat de lampen niet goedgekeurd zijn voor gebruik op de openbare weg.
Bij navraag bij philips kreeg ik als antwoord dat ze alleen in de racerij gebruikt mogen worden ,en dat daar het lichtbeeld niet belangrijk is! ? Dit mag door elkeen opgevat worden zoals wenselijk. de hoeveelheid licht is wel opvallend, maar niet méér dan mijn huidige xenon 4300k
Wat wel een absoluut prettig verschil is; de instant volle lichtbundel bij led, bij xenon is het ““op temperatuur komen”” soms onwenselijk, en daarin is led echt een verbetering.
In een xantia zitten H1 voor dim en ook voor grootlicht. Het inbouwen in de xantia was best wat werk, absoluut geen plug and play.
leuke video ! groet .
airfryer=luchtbakker.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Dat lichtbeeld is inderdaad soms een probleem. Maar dat was bij het vervangen van duplo door H4 met duplovoet ook vaak het geval.
@Egbert: waar ik benieuwd naar ben is het verschil in lichtopbrengst. Zou je dat kunnen tonen? Zoals met 1 gewone lamp en met een led lamp schijnen?
Ik heb dubbele lampen in mijn ID, geel glas met H7 pitten in zwarte fittingen en onderin een H7 voor het groot licht. Tweede neus. Grootlicht is prima maar met dimlicht is het ronduit gevaarlijk om ‘s nachts in onbekend gebied te rijden, zeker als de lucht vochtig is en er geen voorganger is als spoorzoeker.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
H1 bedoel ik. Niet H7. De lamp is Marchal. https://www.retroptic-auto.com/en/ds-id/4516-headlight-h1-h1-amplilux-sev-marchal-61281603.html
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Met nieuwe koplampen, die een echt goede reflector hebben, en de verlichting met relais geschakeld, heb je prima dimlicht met een correct lichtbeeld. Nou hoeft zo’n auto vaak niet meer naar de apk, maar weten jullie wel hoe vreselijk irritant een tegenligger met een verkeerd lichtbeeld is? Dat kun je eigenlijk niet maken…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Jeroen Simons schreef:
@Egbert: waar ik benieuwd naar ben is het verschil in lichtopbrengst.
Het terugbouwen aan 1 kant om een vgl foto te maken heb ik niet zo’n zin in.
Ik heb al heel wat geprobeerd:
Aanvankelijk natuurlijk de oude duplo, daarna hoog vermogen H4, daarna Xenon en nu dus LED.
Elke van deze 4 stappen gaf een duidelijke verbetering van de lichtopbrengst.
Overigens vind ik het lichtbeeld met de LED die in nu heb beter dan met Xenon die ik hiervoor had.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Een lid van cx club heeft ook een tijdje gezocht naar de juiste ledlampen voor in z’n CX, die wél goed licht geven, in de juiste kleur geel én een correct lichtbeeld geven. Was een aardige zoektocht. Ik zal eens navragen waar hij ze nou vandaan haalt.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
en hoe zit het met de hitte? LED word m.i. enorm heet…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Joris,
dit valt mij tegen van een elektronica man.
De LED lampen hebben elk een vermogen van 40 watt. Dat is minder dan de Halogeen lampen van 55 Watt die jij in jou DS had zitten. Daarnaast is het rendement van LED vele malen hoger ( 50%) dan dat van een halogeen lamp ( 15%) , dus dat betekent dat de warmte afgifte veel minder is dan de H4 lampen die jij in jou DS had zitten.
Warmte afgifte 40 watt LED lamp= 20 watt
Warmte afgifte 55 watt Halogeen lamp = 47 watt
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Wel hebben leds een wat kritischer temperatuurbereik waarbinnen lichtopbrengst en kleur goed zijn. Daarom zit er vaak wat extra koeling op.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Veel, met name Chinese LED lampen geven een slecht lichtbeeld omdat de plaats en grootte van de lichtbron niet identiek is aan die van de oorspronkelijke lamp.
Gevolg: lichtstrooiing, geen scherp afgetekende bundel, en daarmee verblinding van de tegenligger. En ook verblinding van jezelf als je door regen en mist rijdt.
Sinds kort zijn er LED lampen op de markt van Philips (Ultinon Pro LED) en Osram (LED Night Breaker), die een heel kleine lichtbron hebben, op precies dezelfde plaats als de oorspronkelijke lamp.
Ze hebben al een goedkeuring voor een aantal auto’s, daarin zijn ze getest.
In AMS 24/2021 zijn ze ook beoordeeld: uitmuntend
De Chinese LED’s (Car LED Bulbs via Ebay) scoorden daar 0 punten
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Egbert schreef:Joris,
dit valt mij tegen van een elektronica man.
De LED lampen hebben elk een vermogen van 40 watt. Dat is minder dan de Halogeen lampen van 55 Watt die jij in jou DS had zitten. Daarnaast is het rendement van LED vele malen hoger ( 50%) dan dat van een halogeen lamp ( 15%) , dus dat betekent dat de warmte afgifte veel minder is dan de H4 lampen die jij in jou DS had zitten.
Warmte afgifte 40 watt LED lamp= 20 watt
Warmte afgifte 55 watt Halogeen lamp = 47 watt
Tsja, met deze informatie is het niet moeilijk meer…
40W is mooi weinig. Welke raad je aan voor H4 in geel (3000K of lager)?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
@ Joris: De 3000K die ik heb geven een mooie gele kleur.
@ JW: Grootste probleem bij inbouw in een Cibie koplamp ( die met die zwarte “bajonet”) is dat een LED lamp met koellichaam en ventilator achterop niet te monteren is. Daarom heb ik deze gekozen met de ventilator/koellichaam aan de voorkant.
De Philips Ultinon Pro LED heeft het koellichaam aan de achterkant zitten, die krijg je niet zonder echt grote aanpassingen gemonteerd in de Cibié koplamp. Bij de Marchall koplamp zal het weel makkelijk gaan.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
De bedoeling van mijn posting was met name om op het probleem van onjuiste plaatsing van het LED lichtvlak te wijzen. Daar hebben veel van dit soort lampen last van, de ene meer dan de andere.
Dat is met deze Osram en Philips LED lampen opgelost.
Maar helaas, niet altijd toepasbaar, zoals je schrijft…..
Groet,
JW
PS Deze Philips en OSRAM LED lampen gebruiken maar ca 18W, in H4 en H7 uitvoering.
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Mooi! De genoemde Philips lamp zal in de CX een eitje zijn om te monteren.
Misschien me zelf maar eens cadeau doen als de kar weer in elkaar zit.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
in de SM ook. Alleen een 3000K philips LED vinden is niet simpel. Osram ook niet. 6000K is ruim voor handen. In 3000K alleen chinese Ali shit…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>