Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik zou toch die temperatuur van de lampunit eens meten met gebruik van een duplolamp, halogeenlamp en led.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ik heb een ander setje H4 LED gekocht. Ik zal eens meten. opgegeven werd 40 tot 80 graden C….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
waterman schreef:Met nieuwe koplampen, die een echt goede reflector hebben, en de verlichting met relais geschakeld, heb je prima dimlicht met een correct lichtbeeld. Nou hoeft zo’n auto vaak niet meer naar de apk, maar weten jullie wel hoe vreselijk irritant een tegenligger met een verkeerd lichtbeeld is? Dat kun je eigenlijk niet maken…
Eens met een verkeerd en irritant lichtbeeld, dat wil je niet
Ik heb het idee in mijn lampen (zie voor merk en type de link in een voorgaande post) dat door de constructie de onderste helft van het dimlicht “gevangen” wordt in het matzwart omhulsel. In een H4 is het een spiegeltje bij dim. Dan wordt het licht nog geprojecteerd naar de koplampspiegel en vervolgens naar buiten.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
JW schreef:V
Sinds kort zijn er LED lampen op de markt van Philips (Ultinon Pro LED) en Osram (LED Night Breaker), die een heel kleine lichtbron hebben, op precies dezelfde plaats als de oorspronkelijke lamp.
Ze hebben al een goedkeuring voor een aantal auto’s, daarin zijn ze getest.
Die lampen van Philips hebben wel een Duitse goedkeuring voor enkele modellen maar (nog?) geen Europese goedkeuring. Ze mogen in NL dus niet op de openbare weg gebruikt worden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Geen enkele lamp, buiten de origineel in de auto gemonteerde, heeft (Europese) goedkeuring.
Voor bepaalde auto’s kunnen ze wel achteraf gehomologeerd worden, maar dat is een kostbaar proces, en een fabrikant gaat dat niet zomaar doen.
In ons land wordt daar niet echt naar gekeken. Als je bij de APK een goed lichtbeeld hebt, is er geen probleem.
Dat werkte al zo bij de Xenon ombouwsets, en ook bij LED’s is dat zo.
Een van onze leden heeft LED’s ingebouwd in zijn C5, en heeft er expliciet naar laten kijken bij een goed bekend staande garage. Daar kwam hij fluitend doorheen
Bij onze Zuiderburen ligt dat anders. Daar is men veel formeler.
Dat zie je daar ook bij de banden en wielen onder een auto, iets afwijkende maten kunnen zomaar afkeur opleveren.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
JW schreef:Geen enkele lamp, buiten de origineel in de auto gemonteerde, heeft (Europese) goedkeuring.
Voor bepaalde auto’s kunnen ze wel achteraf gehomologeerd worden, maar dat is een kostbaar proces, en een fabrikant gaat dat niet zomaar doen.
JW, ieder lamp, ook after market, heeft een E-keur. Kijk maat eens op de voet van een vervangingslampje in een lampenset. Staat een E keur met een nummer op, vaak E2. Wat ik bedoelde: de Philips LED lamp die je noemde heeft al wel een ABE goedkeuring, waarmee hij door de Tuv toegelaten kan worden gebruik in Duitsland. Met een E keur mag ie ook hier legaal worden toegepast. Dat geen hond er naar kijkt is een heel ander verhaal natuurlijk
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Wellicht verwarring….
Toen ik het over lamp had, bedoelde ik de koplamp. Op het glas daarvan staat welke lamp erin hoort, en dus waarmee hij gehomologeerd is.
Een andere mag daar dan niet in.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
mijn chinese xenon, met een vlak (amerikaans) lichtbeeld werd ook APK goedgekeurd..
Wil er iemand een doos met xenon H4 en H1 spul hebben inclusief ballasten? 3000K.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik accepteer gewoon een lagere lichtopbrengst. Net zoals weinig vermogen, een lage rugleuning, geen hoofdsteun, geen gordels etc…..
Misschien eens zo’n kekke gele nachtzichtbril kopen van de reclame
Ik accepteer ook laag vermogen, een hoge peutprijs en meer van zulks. Ik zie zelf voldoende bij H4, maar het gaat mij er voornamelijk om dat ik ook zichtbaar ben voor anderen. Derhalve vind ik het wisselen naar ledverlichting achter nog belangrijker.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik vind de achterverlichting bij een DS eigenlijk best wel goed. Gele koplampen vind ik ook goed zichtbaar.
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Egbert schreef:bij inbouw in een Cibie koplamp ( die met die zwarte “bajonet”) is dat een LED lamp met koellichaam en ventilator achterop niet te monteren is. Daarom heb ik deze gekozen met de ventilator/koellichaam aan de voorkant.
Begrijp ik nu dat er ventilators zitten op de koellichamen van de lampen? Lijkt mij erg storingsgevoelig.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 622
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Ze zijn er met passieve koellichamen en met ventilators. Ik heb voor mijn XM een Chinese kloon met passieve koeling gekocht. Nadeel is dat ze aan de achterkant uitsteken, dus de originele kap die erop zit past dan niet.
De exemplaren van Engbert hebben het voordeel dat het koellichaam voor de bajonet zit. Nadeel is denk ik wel dat de warmte de koplamp ingaat. Weet niet of dat niet te warm wordt. (gloeilamp produceert natuurlijk ook warmte)
Jaap
De Philips Ultinon Pro ledlampen hebben een passief koellichaam achterop de lamp die je kan losschroeven voor montage. De kabel gaat ook door het koellichaam. Voor Marchel H4 koplamp fittings is dat ideaal.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Jaaps schreef:
... De exemplaren van Egbert hebben het voordeel dat het koellichaam voor de bajonet zit. Nadeel is denk ik wel dat de warmte de koplamp ingaat. Weet niet of dat niet te warm wordt. (gloeilamp produceert natuurlijk ook warmte)
Jaap
Voor de koplamp / reflector /behuizing is die warmte geen probleem, de gloeilamp produceert allicht meer. Maar mogelijk is het voor de LED wel een dingetje: als het koellichaam de warmte niet voldoende aan de omgeving kan afstaan wordt de LED-chip (te) heet. Dat heeft een sterk negatieve invloed op de levensduur.
Overigens rijd ik al een jaar of vijf met H4-HID Bi-Xenon, 3000K geel, tot volle tevredenheid: een enorme bult licht, geen klachten van tegenliggers en geen probleem bij de APK.
- Oscar -
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé