Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het is niet voor niets zo dat er bij moderne auto’s met xenon- en ledlampen verplicht automatische hoogteregeling aanwezig moet zijn.
Afstellen van de lampen doe je statisch, maar tijdens het rijden kan een koplamp enorm verblinden als er geen actieve hoogteverstelling op zit. Dat is ongewenst.
Als de hoogteregeling van de lampen op een DS of SM goed werkt en de koplampen goed zijn afgesteld i.c.m. een goed lichtbeeld dan is er geen bezwaar tegen xenon of led.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
waterman schreef:Het is niet voor niets zo dat er bij moderne auto’s met xenon- en ledlampen verplicht automatische hoogteregeling aanwezig moet zijn
Is volgens mij al enige tijd niet meer zo.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ja, volgens mij ook.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Bij mijn weten worden nieuwe auto’s er nog altijd mee uitgerust. Het zit ook op mijn C5AC-Hy met LED koplampen.
Maar controle erop, NEE dus
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het is geen APK eis meer nee. Maar op nieuwe auto’s nog steeds een verplicht item.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
JW schreef:Bij mijn weten worden nieuwe auto’s er nog altijd mee uitgerust. Het zit ook op mijn C5AC-Hy met LED koplampen.
Maar controle erop, NEE dus
Ik kan het niet meer aanvullen, maar ik had er “helaas” bij moeten zetten toen ik “NEE dus” schreef.
In NL is er enige tijd sprake geweest van een verplichting om bij aftermarket Xenon setjes de eis te stellen dat er een (automatische) hoogteregeling op zou komen, maar dat is losgelaten.
Als ik naar onze Zuiderburen kijk, zijn die (ook) op dit punt heel wat strenger.
Terecht, wat mij betreft.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Helemaal met je eens JW. Daarom schreef ik ook een beetje dat inbouw van Xenon of LED in een ds of SM met goed werkende dynamische hoogteregeling op de lampen niet bezwaarlijk is als het goed gedaan wordt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
hallo JW; Toen ik in 2006 bij aanschaf van mijn (huidige) xantia naar xenon rondzocht, was er indertijd een eis, dat er hoogte regeling op de koplampen moest zitten, en die zit er natuurlijk op, immers de xantia heeft een hoogteregeling, die dan ook vanzelfsprekend voor de koplampen geldt, dus aan die regeling heb ik toen voldaan. Maar er stond ook een bouwjaar eis, van 2006 bij, maar dat weet ik niet heel precies meer, volgens mij moest de auto van vóór dat jaar zijn. Vergis ik me, dan corrigeert u me direct hoor ! Volgens mij was er ooit iets te doen met een koplamp sproei installatie, maar die gold niet voor mijn situatie, dus kon ik aan de eisen voldoen. ( in 2006) Overigens schreef dhr Waterman ergens , dat soms sprake is van verblindende verlichting, dat is inderdaad zo, en als je dan ingehaald wordt, dan zie je dat ze op straat amper licht hebben, en dan kun je invullen dat er slechte kwaliteit ingebouwd is, dan is alles verlicht, behalve op straat. In het begin reed ik met 6000k, toen knipperde bijna iedereen, zelfs met (te) lage lampafstelling, ik ben ooit op vakantie gestopt om de lampen met inbus 8 een slag of wat lager te zetten , om verder gesein en boze blikken te voorkomen. Laten ben ik overgegaan op 4300k, en heb mijn lampen strak op de streep staan, en eigenlijk nooit ( 1 x per jaar?) dat iemand seint. ( leuke topic ! )
airfryer=luchtbakker.
Hoe dat zit met vóór of ná 2006, geen idee.
Voorheen moest je er ook een “koplampreiniging” op hebben, dat is kennelijk verlaten. Het zit ook niet op mijn C5AC-Hy.
Dat 6000K meer verblindt dan 4300K komt mede door het extra strooilicht van de 6000K, veroorzaakt door de breking van het licht door het glas dat ervoor zit.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Van die Xenon’s zijn 2 typen: 28 watt en 35 watt. Bij de 28 is er geen automatische hoogteregeling en reinigers voorgeschreven, bij de35 watt wel. Je vindt dus veel 28 watt xenon systemen als “budget” variant, die geven wel iets minder licht.
To err is human, not to err is divine.
hallo goedemorgen; Volgens mij was het bj vóór 2006 géén sproeier eis, en daarna wel ( kan inmiddels natuurlijk anders zijn) en v.w.b. het seinen; misschien valt het 6000k gewoon méér op, en nodigde dat indertijd uit tot seinen? het antwoord daarop zullen we niet krijgen denk ik. dat er 28w en 35w bestaat, hoor ik nu, maar wist ik niet, uit china kregen we 35 w. Overigens werd er wel 55w aangeboden, maar dan is een andere ballast nodig. Soms bestelde ik 4300k en 3000k om het verschil te proberen, maar de lampen waren op het zicht niet verschillend, en bij navraag zei de leverancier dat ie 3000k-4300k-5000k gewoon in de mix verkocht, en NOOIT?? vragen kreeg….. dus je kreeg voor de vuist weg, wat er toevallig ergens in een bak lag. Die hebben we dus maar meteen weggegooid, en hebben elders gekocht, die blijken nu (toeval?) erg goed te zijn, maar de verkoper is weg, dus een beetje rodeo zal het wel blijven bij die chinezen. Maar er ligt een set koplampen klaar ter test,( led philips ingebouwd, veel werk en matige bouwkwaliteit), we zullen die binnenkort eens plaatsen en kijken wat we daarvan vinden.
airfryer=luchtbakker.
Ik heb het over wat de fabriek monteerde en een Europese goedkeuring voor heeft. Jij praat over aftermarket. Een klein detailverschil.
To err is human, not to err is divine.