Ik heb met mijn dochter een C1 gekocht. Eigenlijk ben ik een Citroen DS aan het restaureren, maar dit was een leuk tussendoor project. Alhoewel het is nog niet afgerond.
Het is een Stargas lpg installatie en het werkt volgens een master slave principe. De lpg computer neemt de injectietijden van de benzine injectoren en rekent dit om naar tijden voor de lpg injectoren.
Het is geen echte injectie. Je boort gaten in het inlaatspruitstuk en daar schroef je nippels in.
Het is ingebouwd en de computer is ingeleerd. Standaard software die een programma afloopt en kalibreert. Eerste gemeten verbruik is 1 op 15,5. Dat is iets te optimistisch omdat hij de eerste kilometers op benzine loopt. Ik heb ingesteld dat hij op gas inschakelt als het koelwater 35 graden is.
Eens per 50km gaat het motormanagement lampje branden. Als ik dit uitlees is het mengsel te arm. Je kunt via een programma handmatig instellen. Maar dit snap ik nog niet, wordt vervolgd
Op benzine loopt hij ook een beetje bokkig. Lage toeren dan pakt hij net niet lekker op. En als hij warm is en je start hem zonder gas te geven, dan slaat hij af. Moeten starten op benzine met gasgeven is n iet goed. Iemand een idee waar dat in kan zitten? Stappenmotor? Ik zit nog meer in de autoś met een carburateur…...
Interessant
Is dit bedoeld omdat er straks veel kilometers gemaakt gaan worden met deze C1?
Of “just for fun”?
Van het oude, niet meer bestaande CityBugForum herinner ik me dat er daar twee rondreden met LPG, die maakten veel kilometers.
Daarmee waren weinig problemen, het enige was dat de kleppen met enige regelmaat gesteld moesten worden.
En da’s geen kleine klus bij deze motoren
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gas is geweldig in een moderne auto. Ik rij al jaren op gas met m’n moderne auto, in een klassieker vind ik het niets. Wat de C1 op lpg betreft: een gezonde motor met een goed ingeregelde lpg installatie (niet te schraal!) “doet het” ongeveer 60.000-70.000 km goed voor je iets met klepspeling zal moeten doen. Als je een kleppensmeersysteempje koopt en plaatst, een “valve saver” gaat het langer goed.
JW maakte terecht de opmerking dat kleppen stellen bij een C1 een rotwerk is. Sterker nog, het is zo’n klus dat montage van een complete gebruikte motor goedkoper en makkelijker is.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Leuke klus!
Uit je post kan ik niet opmaken hoe bedreven je bent geweest
Een paar losse dingen die wel een mis gaan bij een inbouw:
- De C1 heeft volgens mij een sequentiële benzineinjectie, de bedrading van benzine injector 1 en lpg injector 1, enz, moeten dan overeenkomen
- Zijn de slangetjes tussen LPG injectoren en inlaatspruitstuk allemaal even lang? (Is nodig om timingsverschillen te voorkomen)
- Is het een gebruikte of nieuwe installatie? Ik zie namelijk Valtek injectoren, die staan erom bekend dat ze op pakweg 70.000km “verlopen” en opnieuw afgesteld of vervangen moeten worden. Mocht je het echt goed willen hebben, kijk dan eens of je een setje Keihin injectoren kunt kopen. Je hebt een Stargas Perseus? Want die kan volgens mij overweg met Keihin. Soms staan deze wel tweedehands op marktplaat, gaan tonnen mee.
- De “automatische” kalibratie krijgt de afstelling 80% goed. Softwarematig nastellen van de conversiemap en het afstellen van de verdamperdruk is noodzakelijk. Dat vraagt gevoel en regelmatige ervaring, ook al heb ik zelf ook best een stapel installaties ingebouwd, ik besteed het afstellen van LPG injectie ook nog steeds uit.
Succes en veel goedkoop rijplezier! LPG is een brandstof die helaas in het verdomhoekje zit, snap ik helemaal niks van. Het is gemiddeld 15% voordeliger dan diesel (alles meegerekend) en van de fossiele brandstoffen de schoonste.
ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991
Acadiane
Nu
2cv Scharrelston (bouwpakket 1 op 1 schaal)
Het is inderdaad meer hobby. Ik had nog een installatie en vind het leuk om te doen. Ik ben een echte amateur en doe altijd van alles fout
De slangetjes heb ik even lang gemaakt, dat wist ik dan weer wel. Ik dacht eigenlijk dat lpg injectoren niet erg kritisch waren. Het is een open dicht systeem en geen ingewikkelde verneveling zoals diesel- of benzineinjectoren. Lpg injectie zal ook weer anders zijn, maar daar weet ik nog niets van.
De installatie komt uit een oude Twingo. Motoren met keiharde klepzittingen vanuit de fabriek geschikt voor lpg. Ik heb ook even gedacht aan een Up of Mii, de 3 cylinders mpi motoren zijn ook lpg geschikt en deze stellen ook nog eens zelf. Maar ik vind een C1 toch wel erg leuk, krijg ik vast nog spijt van. Toen ze net uit waren heb ik er ook een op lpg gereden. Inderdaad regelmatig meten en met 40.000 heb ik al nokvolgers vervangen. Ik zal een draadje hiervoor maken met de oude foto’s. Is wel een werkje, maar toch wel duidelijk minder werk dan de motor vervangen.
Ik zal ook een vraag apart stellen over het niet lekker lopen en in welke hoek ik dit moet zoeken.
Ik zal mijn ervaringen hier delen. Ik en mijn dochter rijden niet zoveel meer. Dus het zal niet zo hard gaan met de kilometers. De auto moet ook nog gekeurd worden. Spannend of ik me wel netjes aan alle inbouweisen heb gehouden. Hopelijk wil de keurder me helpen met de software om het lampje van het motormanagement uit te houden. De ESP houdt er ook mee op als er een motormanagement storing is. En dan brandt er wel erg veel op het dashbord.