citroën c4 storing op nieuwe bobine P0351 P0352 P0353 P0354
Boukej
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 19-01-2022

Gepost: 20 januari 2022 07:05 AM

Auto:
CITROEN C4 1.4 16V Ligne Séduction, benzine, handmatig schakelen, bouwjaar 2005

Problemen:
(verholpen?) Auto stotterde vaak bij optrekken vanuit z’n 1 (vooral bij een koude motor).
(verholpen) Achterruit verwarming werkte niet meer. Achterruit is vervangen en verwarming doet het weer.
(openstaand) Toen ik de auto ophaalde na vervanging achterruit, ging direct het motorstoringslampje branden. Ik kon er wel mee rijden. Aanname: vervanging autoruit staat hier los van, er is daarbij niet gewerkt aan de motor en volgens de garage ook niet gewerkt in de buurt van kabelbomen waar dit soort storingen vandaan kunnen komen.

Foutmelding werd uitgelezen en was iets bij de bobine (exacte foutmeldingen heb ik niet van dit moment). Foutmelding kon worden gereset en ik kon weer rijden.

De dag erna kwam de storingsmelding weer terug (lampje) en gaf de garage aan dat de storing bij de bobine vandaan kwam.

Ze hebben toen het volgende gedaan:
-Bougies gecontroleerd, in orde.
-Compressie gecontroleerd, in orde.
-Omdat ze niks konden vinden en de foutmelding niet permanent was hebben ze deze nogmaals gereset.

Toen melding opnieuw terugkwam heb ik een nieuwe bobine gekocht van een A-merk. Deze heb ik zelf vervangen. (2 schroefjes en een stekker lukt me nog wel). Melding weer laten resetten bij de garage.

Auto stottert sindsdien niet meer. Ik ben ermee naar huis gereden en de volgende ochtend ging ook een koude start goed. Ik was erg enthousiast dat dat probleem eindelijk was opgelost.

Echter had ik te vroeg gejuicht, want nog een dag later kwam er weer een lampje van storing en deze keer viel de motor ook uit na een paar meter rijden. Ik kon herstarten maar na 100 meter rijden viel hij weer uit en kon ik niet op een normale manier de auto starten. Ik heb met extra gas bij de motor aan de praat gehouden zodat ik hem kon parkeren en heb de auto toen laten ophalen door de garage.

Ze hebben het volgende gedaan:
-Bobines doorgemeten (de oude had een hogere weerstand, dus zou kunnen verklaren waarom de nieuwe in principe beter reed (niet meer stotteren)
-BDP(?) sensor vervangen
-diagnose foutmelding:

P0352 Bobine 2/3: Plus-/massasluiting of onderbreking
P0354 Bobine 4: Plus-/massasluiting of onderbreking
P0351 Bobine 1/4: Plus-/massasluiting of onderbreking
P0353 Bobine 3: Plus-/massasluiting of onderbreking

Ze geven aan dat de melding nu niet meer kon worden gewist al reed de auto nog wel goed volgens tijdens een korte testrit.

Huidige advies
Ik heb het advies gekregen om aanspraak te maken op de garantie van de Bobine en het vooruitzicht dat als dit niet de oplossing zou zijn, we tegen een stuk hogere kosten gaan aanlopen ivm doorlopen van bekabeling of de ECU.

De leverancier van de Bobine geeft aan dat ze de Bobine kunnen opsturen naar de leverancier en ik ondertussen zelf een nieuwe kan kopen als ik denk daarmee te kunnen doorrijden. Alleen als de leverancier de foutmelding bevestigt krijg ik m’n geld terug. Risico van de particulier I guess…

Hierop ben ik zelf op onderzoek uitgegaan en kwam ik uit bij dit filmpje:

https://youtu.be/tcQUvbrmZNk

Hij geeft aan dat in de zekeringkast onder de motorkap een relais zit waarvan het bekend zou zijn dat deze het op een bepaald moment begeven. Hij laat zien hoe hij het elektrische schema heeft geraadpleegd om volgens mij zelf een overbrugging te solderen met een werkende relais en daarmee de storing is verholpen. (als ik het goed begrijp). Het vervangen van de relais zelf is lastig want is haast niet leverbaar. Het zou gaan om relais YH 119. Ik heb er zelf naar gezocht en kom het alleen tegen op aliexpres en grandado.

De garage heeft dit filmpje ook voor me bekeken maar geeft aan dat deze zekeringkast is gesealed en deze niet zomaar gaat openmaken. Een citroën specialist gebeld en hij wil zijn eigen diagnose stellen maar geeft aan dat hij ook niks openmaakt dat is gesealed. (Misschien heb ik de garage verkeerd begrepen en is niet de zekeringkast onder de motorkap gesealed maar alleen een deel waar de relais in zitten of alleen het relais zelf?) .

Dus wat zijn nu mijn opties, het lijkt allemaal trial en error:
1.    Bobine vervangen, kost 100 euro. Geen zekerheid dat het daarmee is opgelost.
2.    Relais bestellen via ali en zelf vervangen (ook zelf openmaken van wat nu gesealed is?)
3.    Relais bestellen via een tip van jullie of via de sloop? (ook zelf openmaken van wat nu gesealed is?)
4.    Auto wegdoen want dagwaarde is ook geen 2000 euro meer.
5.    ECU vervangen als Bobine niet defect bleek, met kosten richting de 1000 euro.
6.    Garage vragen om de hele zekeringkast te vervangen, deze te laten inleren en dan kom je ook op zo’n 600 euro uit.

Misschien zien jullie nog andere opties…

Ik heb het meeste vertrouwen in die oplossing uit het filmpje maar dan zonder seals te verbreken, dus optie 6.
Echter dat is nogal een dilemma gezien het trial en error is en de dagwaarde wel erg in de buurt komt.

“Help!”
Zijn er hier die dit euvel herkennen? Dat zou mij zo enorm geruststellen dat ik er goed aan doe om deze investering nog te doen.
Of misschien iemand met ervaring van het vervangen van zo’n relais of het openmaken van zo’n zekeringkast?
(Misschien heb ik de garage verkeerd begrepen en is niet de zekeringkast onder de motorkap gesealed maar alleen een deel waar de relais in zitten of alleen het relais zelf?)

Alvast heel erg bedankt voor al jullie reacties, dit is mijn eerste bericht hier en hoop de juiste informatie te geven en dat ik hiermee bij jullie terecht kan!

Profiel  
 
Andy6804
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 15-05-2022

Gepost: 07 november 2022 10:34 PM
  [ # 1 ]

Mag ik vragen of u al weet wat het geweest is?
Want ik heb net dezelfde klachten en ook al alles vervangen enzo bij mij was het ook even over na de bobine te vervangen maar is rap allemaal terug gekomen de klachten
Alvast bedankt mvg

Profiel  
 
Boukej
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 19-01-2022

Gepost: 08 november 2022 08:34 AM
  [ # 2 ]

Het bleek inderdaad het relais te zijn. Na deze te hebben vervangen geen storing meer gehad op de bobines en geen motoruitval.

De garage wilde deze dus niet vervangen maar er zijn wel filmpjes van hoe je het oude relais zou mooi mogelijk eruit haalt. Doordat de zekeringenkast een bescherming van de printplaat heeft door een seal erin te gieten, moet je daar even zo netjes mogelijk het oude relais eraf halen. In mijn geval heb ik alles kunnen doen vanaf de bovenkant op deze manier.
Ik had het geluk met een zwager die goed kan solderen en hij heeft me geholpen om 4 draadjes te solderen van een socket waar het relais daarna makkelijk in kan. Netjes door de grille geplaatst.

Het bokken bij een koude start is wel terug maar dat lijkt hier dus los van te staan. Daarvoor heb ik nog de motorsteunen laten nakijken maar die blijken ok te zijn.

YH119 relais was defect maar die krijg je alleen via A Expr. Je kunt een universeel relais gebruiken met een stekker erbij is wel zo makkelijk. Als de draadjes lang genoeg zijn kun je ze mooi door de gaatjes van de grille laten komen. Zie bijlage. Hoop dat je er wat aan hebt!

Afbeelding Bijlagen
relais.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Andy6804
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 15-05-2022

Gepost: 08 november 2022 10:33 AM
  [ # 3 ]

Hartelijk bedankt echt waar
Ga ik ook dan is proberen

Mvg

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 08 november 2022 04:01 PM
  [ # 4 ]

Zo dat heb je top gedaan very good

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook