Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 02-06-2019
- C1 4 deurs
- Xantia 1.8 Pallas
Elk volgend zweef-model wordt stugger, zei een berijder/specialist? Een c5 zou daarom geen optie zijn. En ook de nieuws kussenvering op de c4, “voelt minder”, het waggelt wat voel ik. Ok, smaken verschillen, maar toch…
Een Toyota Prius reed jaren terug - proefritje - ook niet slecht…
Tja, wil je reageren?
Ik heb een C5 van 2005 met comfortbollen. Rijdt heerlijk!
Totaal aantal Berichten: 1350
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Ik heb sinds kort een C5 break van 2006, daarnaast heb ik al 9 jaar een Xantia break.
De C5 is een geweldige auto maar kan qua rijcomfort niet tippen aan de Xantia dat is nog een Citroën van de oude generatie.
Daarnaast heb ik ook nog 3 CXen (ik rij al 30 jaar grotendeels dagelijks CX) dat is nog beter dan de Xantia, hoewel ik nooit mij gestoord heb aan het rijcomfort van de Xantia doe ik dat bij de C5 wel.
De C5 ga ik nu voorzien van nieuwe veerbollen in de hoop dat dit iets verbetert,van comfortbollen heb ik nooit liefhebber geweest (op de CX is het naar mijn ervaring een ramp)
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Begrijp wat je bedoel, een C5 went wel maar zie ik na al de jaren een Xantia rijden dan kijk ik hem nog altijd na.
Ik heb altijd bijzonder genoten van die wagens, en ja die rijeigenschappen vind je niet in een C5.
In mijn ogen heeft citroen zelf het veersysteem verprutst en daarna maar van de markt gehaald dus ja nieuw is niet altijd beter.
Maar wat dan? ik sta voor dezelfde keuze en het is moeilijk ik hou niet van 3 cilinder motoren, EV vind ik privé te duur Citroen heft niet echt iets wat me aanspreek voorlopig vind ik Mazda wel interessant die hebben nog redelijke motoren en de 6 oog nog een beetje zoals ik een auto mooi vindt. Maar voorlopig doet de C5 Tourer het nog maar als onderhoud te veel gaat kosten dan is het einde Citroen voor mij voor de dagelijkse wagen.
Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën
roland schreef:In mijn ogen heeft citroen zelf het veersysteem verprutst en daarna maar van de markt gehaald dus ja nieuw is niet altijd beter.
Ik heb een Xantia Break uit 1996 gehad en een C5 uit 2002 en 2005
Bij de Xantia kon ik elke twee jaar de veerbollen op druk laten zetten en de LHM verversen.
Gezeik met vastzittende hoogteregelaars, gedoe bij de APK met de remmentest (elke keer twee grindtegels achterin)
Bij de C5 heb ik na 250.000KM de vier veerbollen er eens afgehaald en gemeten. In één bol was een afname van 20% stikstof en bij de andere drie nog minder. Ook de olie is toen vervangen. Met nieuwe bollen was er geen verschil te merken. Bij mijn 2005 zijn na 15 jaar en 130.000KM de bollen er ook afgeschroefd en vervangen voor comfortbollen.
De oude bollen waren nog gewoon op druk. De comfortbollen doen het trouwens alweer een paar jaar prima!
Verprutst vind ik dus een groot woord en volledig misplaatst. Een Xantia veert zachter dan een C5 en een BX weer weer zachter dan een Xantia, een CX weer zachter dan een BX. De DS veerde helemaal zacht, maar beter? Mwa.
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 20-08-2004
- C5 2.0 16V Exclusive Break
Niets verslaat de CX, ben ik bang. Ook de Snoek niet.
Ik zou voor n goede BX gaan, weinig gewicht en egt des Citriwens.
deznmeningspuiert
Intussen is een BX duurder dan een C5
Voor een paar meier heb je al een leuke.
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 20-08-2004
- C5 2.0 16V Exclusive Break
Tjah, die C5en zijn er voor vijf cents het gros. Wat is er ooit met Citriwen gebeurd?
desubaruenjagrijder
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Ik heb twee Xantia’s gehad, en tussen de eerste uit ‘93 en de tweede uit ‘01 zat al een verschil in veercomfort.
Daarvoor een CX, en een DSuper die ik nog heb.
Onderling niet te vergelijken qua vering.
Nu een C5 S1ph2..
Hoewel geen Xant rijdt het uitstekend…eigenlijk merk ik weinig verschil met de ‘01 Xant..
Maar dat ben ik..
‘Spirit of avant-garde’
Zo zie je dat een ieder zijn eigen beleving heeft.
Dit jaar wordt mijn C5 14 jaar, en vooral in het begin van zijn carrière heeft hij me nog wel eens laten staan.
Onder garantie zijn kachel unit tweemaal gerepareerd en ge-update, 1 veerpoot voor vervangen, 2 sensors rij-hulp vernieuwd, de ECU vernieuwd, de dynamo vernieuwd, bandensensor’s vervangen, en 3x is de auto opgehaald omdat deze niet meer wilde starten ‘k was echt was echt van plan hem toe al weg te doen naar deze twee jaar.
Het is niet zo ver gekomen na die periode ging het beter maar wel 2 maal de ecu (Italiaanse troep )gehad a 1000 euro de andere veerpoot voor en de dynamo gerepareerd (Diodebrug) maar daar koop je nog steeds geen nieuwe wagen voor.
Kijk als ik dit vergelijk met de kwaliteit van de Xantia daar is in de 11 jaar dat ik daarmee heb gereden deze gekke-geit allemaal niet voor gekomen, hoofdzakelijk normaal onderhoud. Het buitensporige was lekkage achterklep waardoor de mat in de bagage volledig nat was en de overbrengings-kabel van de airbag welke was gebroken en een signaal op het dashboard liet zien.
Qua veerring schiet de C5 in mijn ogen te kort daar waar het gebruik van de auto om de hoek komt kijken ‘‘k woon in een wijk met veel snelheid beprekende maatregelen dan klapper de voorzijde van de wagen regelmatig met zijn wielen das echt storend ook waar veel glooiingen achter elkaar in het wegdek zitten kan hij het niet netjes verwerken dat doet de GSA en Xantia gewoon beter (vind ik persoonlijk).
Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Dat klapperen op een drempel (of beter: van een drempel) heeft mijn C5 ook. Mijn andere groene auto’s hebben dat niet. En de staal geveerde? Met licht remmen juist voor de drempel en gas geven er bovenop rijdt de Ami er nog het beste overheen. Die simpele verbinding tussen voor en achtervering om stijg- en duikbeweging om te zetten in verticale beweging functioneert zeer goed, vooral op drempels als je voldoende snelheid maakt (lees: er hard overheen vlamt . ).
Na de Xantia een Ami? Om bij het onderwerp te blijven.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 1350
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
René schreef:roland schreef:In mijn ogen heeft citroen zelf het veersysteem verprutst en daarna maar van de markt gehaald dus ja nieuw is niet altijd beter.
Ik heb een Xantia Break uit 1996 gehad en een C5 uit 2002 en 2005Bij de Xantia kon ik elke twee jaar de veerbollen op druk laten zetten en de LHM verversen.
Gezeik met vastzittende hoogteregelaars, gedoe bij de APK met de remmentest (elke keer twee grindtegels achterin)
Bij de C5 heb ik na 250.000KM de vier veerbollen er eens afgehaald en gemeten. In één bol was een afname van 20% stikstof en bij de andere drie nog minder. Ook de olie is toen vervangen. Met nieuwe bollen was er geen verschil te merken. Bij mijn 2005 zijn na 15 jaar en 130.000KM de bollen er ook afgeschroefd en vervangen voor comfortbollen.
De oude bollen waren nog gewoon op druk. De comfortbollen doen het trouwens alweer een paar jaar prima!Verprutst vind ik dus een groot woord en volledig misplaatst. Een Xantia veert zachter dan een C5 en een BX weer weer zachter dan een Xantia, een CX weer zachter dan een BX. De DS veerde helemaal zacht, maar beter? Mwa.
Even vloeken in de kerk maar ik kan mij wel vinden in de uitspraak van roland, op het punt van de Xantia/Xm stond het groene systeem wat mij betreft volledig op punt.
Persoonlijk vind ik het erg spijtig dat ze afgestapt zijn van dat systeem en zijn gaan werken met conventionele remmen en een elektrische pomp voor de vering + een aparte elektrische pomp voor de stuurbekrachtiging terwijl dit met het LHM systeem gewoon allemaal met 1 door de motor aangedreven pomp ging (wat ook het origineel idee was)
Dat je LHM moet vervangen is onderhoud en dat zijn ook de kosten niet, bollen vullen om de 2jaar dat doe je alleen als je bollen aan het verouderen zijn dan verliezen ze sneller druk. Ik heb dit ook een 10tal jaar gedaan en dan gewoon nieuwe geplaatst en die houden makkelijk 4 jaar hun volledige druk (ik heb zelfs bollen op mijn CX GTi Turbo die na 8 jaar van 75 naar 70 bar gezakt zijn) De grijze bollen op de Xantia houden nog langer hun volle druk.
Op mijn eigen “groene” Citroën’s heb ik nog nooit vast zittende remmen of hoogte regelaars gehad.
Na +30 jaar dagelijks “groene” Citroën’s te rijden kan ik alleen maar zeggen dat mits goed onderhoud het systeem erg betrouwbaar en weinig storings gevoelig is.
Dat een Xantia van ‘93 beter veert dan 1 uit ‘01 komt volgens mij door de andere veerbollen die daar op zitten.Hadden die geen hogere druk?
De beste rijdende/verende Citroën is naar mijn ervaring een CX serie2 (of een serie1 GTi Turbo) een Vroege CX kan mij net als een DS qua rijden niet bekoren.
Mijn C5 heeft 248000km en had nog zijn originele bollen, deze heb ik nu net vervangen en vooraan was er iets van een 15bar druk uit en achteraan iets meer dan 10 bar.
Wegens een kapotte lambdasonde heb ik nog geen proefrit kunnen maken, maar dit gaat wel het verschil maken.
Uiteindelijk denk ik wel dat de C5 voor mij persoonlijk NA de Xantia kan komen, gewoon omdat er geen andere optie is en omdat ik stiekem hoop dat ik de Xantia kan houden voor er bij net als de CX…
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
trxke schreef:.......
Dat een Xantia van ‘93 beter veert dan 1 uit ‘01 komt volgens mij door de andere veerbollen die daar op zitten. Hadden die geen hogere druk?
.........
In de veercilinders van de T1 zaten wat nu PHC’s heten, progressive hydraulic cushions. Die dempten de aanslag, in plaats van tegen een hardere aanslag te komen zoals in de latere veercilinders zat.
Diezelfde PHC’s worden nu gebruikt in de schokdempers van de C5AC en de laatste serie Cactus. Wellicht ook in nog andere…...
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
ik hoop nog lang van mijn Xantia te kunnen genieten, maar als ie ooit op is ga ik voor de C4 Cactus II met PHC. Een C5 vind ik te groot.
Xantia Plus 1.8i 16v 2001 ORGA 8943