Beste forumleden
Ik heb een probleem met mijn Xantia (bouwjaar 2000, airco, 1,8l, 16V). De kachelaanjager gaat niet meer uit en blijft op hoge toeren blazen. Een bekend probleem zie ik in dit forum. De oorzaak kan een printplaatje met twee doorgebrande transistoren zijn lees ik. Helaas werken de links naar berichten in de Xantaclub naar foto’s en how to aanwijzingen niet meer. Weet iemand hoe ik deze links wel werkend kan krijgen?
Die krijg je niet meer werkend, omdat die XantiaClub niet meer bestaat.
Er is wel een nieuwe http://www.xantiaforum.nl/phpBB3/index.php , maar daar zijn die oude verhalen niet meer te vinden.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Dat is jammer, want er was veel know how op verzameld. Ik had zelf ooit eens een handleiding met foto’s en schema’s gemaakt van het zelf plaatsen van een Waeco cruise control.
Ik heb wel vermeldingen gevonden van mijn probleem dat de kachelaanjager niet meer uit gaat en op hoge toeren blijft blazen.
Ik heb het improvisorisch opgelost door de bekleding onder het dashboardkastje weg te halen en de stekker van de dikke zwarte draad van de ventilator los te maken. Er zit ook een dun zwart draadje bij. De ventilator is nu in ieder geval gestopt, maar ook niet handig bruikbaar (of ik moet de stekker er weer insteken). Ik weet niet of de airco het zo nog wel doet, denk van niet.
Wie weet waar ik de oorzaak van het euvel kan vinden? Zijn het de 2 transistoren? En waar kan ik die vinden? Ik voel er weinig voor om het hele dashboard te demonteren. Ik ben 72 en mijn ogen zijn niet heel goed meer. Het dashboardkastje kan ik er wel uit krijgen. Ik weet niet goed waar ik nu naar zoeken moet.
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Hartelijke groet van Otto
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Kastje hoeft er niet uit. De bekleding daaar onder losnemen, dan zit de fan met ik dacht 3 boutjes vast.
Ik herken jouw euvel
Ik heb zelf een keer de transistoren vervangen. Als je een oude meeneemt naar een elektronicabedrijf weten ze wel de goede te vinden. Misschien zoeken op e-bay naar transistors heating fan xantia?
Je kunt ook de complete module op e-bay vinden.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 27-08-2021
- Xantia 2.0i VSX
Op deze pagina is een tutorial met foto’s te vinden, weliswaar in het Frans. Daar wordt FW26025A1 als type genoemd.
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Link doet het niet.
Maar op youtube zijn ongetwijfeld filmpjes te vinden.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Bij mij werkt de link gewoon…..
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Nu wel inderdaad.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Weet wel niet of dit een idem probleem is bij mijn Xantia.
Kachel aanjager staat op auto. Soms hoor je aanjager geheel niet meer draaien,
en dan plots weer wel.
Geef je dan enkele tikken op de zijflank van het dashboard, rechts,
dan werkt dat dan weer wel normaal.
Zet je de schakelaar dan op maxi, dan werkt dat nog steeds zoals het moet.
Een schakeltje lager, gaat deze aanjager soms plots fel blazen, daarna normaal zacht maar dan soms
ook helemaal niets meer.
...??
Dank voor jullie reacties. De franse tutorial met foto’s is handig. Ik vond een module met 2 transistoren hier: https://www.marktplaats.nl/v/auto-onderdelen/airco-en-verwarming/a1052030003-kachelweerstand-aanjager-citroen-ax-berlingo-picasso-saxo?c=9b26ed2a557deff636f4f8b9c5b7a618
Zou dit de goede zijn? Er staat bij: alleen voor auto met manual airco Ik neem aan dat mijn Xantia (bouwjaar 2000, airco, 1,8l, 16V) manual airco heeft, maar weet het niet zeker. De airco temperatuur stel ik wel handmatig in met de temperatuur schuif.
In de franse tutorial staat dat er 2 types modules zijn, met een groene of met een witte printplaat. Die met de witte printplaat zou de juiste zijn als ik het goed begrijp. Maar zo te zien heeft de module van de link hierboven naar Marktplaats een groene printplaat. Vandaar nog even mijn vraag: wie heeft hier ervaring mee?
Hartelijke groet,
Otto
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik zou verder zoeken naar een module voor een xantia.
Ik ben altijd erg tevreden over Maresia. https://www.maresiaparts.nl/
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
je zou ook na de sloop kunnen gaan , in diverse Peugeots zit dezelfde kachelmotor en module .
succes .
Flotto schreef:
Zou dit de goede zijn? Er staat bij: alleen voor auto met manual airco Ik neem aan dat mijn Xantia (bouwjaar 2000, airco, 1,8l, 16V) manual airco heeft, maar weet het niet zeker. De airco temperatuur stel ik wel handmatig in met de temperatuur schuif. Otto
Heeft je Xantia op het bedieningspaneel geen stand “AUTO”, en dit helemaal links van de schuif met instellingen voor de snelheid? Staat dat er niet, dan heb je geen automatische airco.
Is wel vreemd voor een Xantia van 2000 ... als je de linkertop, boven temperatuurregelaar, op “ruit” zet, gaat de airco steeds automatisch aan, en dit zelf zonder top airco in te drukken.
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Ik zou gewoon met de printplaat naar een elektronica zaak gaan of het type transistor op google intypen met replacement erbij. Okaphone in Groningen is bijvoorbeeld zo’n zaak die de transistoren waarschijnlijk wel op voorraad heeft. Als je kunt solderen en goed kijkt hoe ze nu vastzitten is zelf repareren best te doen.
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Lbarré schreef:Weet wel niet of dit een idem probleem is bij mijn Xantia.
Kachel aanjager staat op auto. Soms hoor je aanjager geheel niet meer draaien,
en dan plots weer wel.
Geef je dan enkele tikken op de zijflank van het dashboard, rechts,
dan werkt dat dan weer wel normaal.
Zet je de schakelaar dan op maxi, dan werkt dat nog steeds zoals het moet.
Een schakeltje lager, gaat deze aanjager soms plots fel blazen, daarna normaal zacht maar dan soms
ook helemaal niets meer.
...??
Dit lijkt mee nee gevalletje smerige koolborstels, motor demonteren, koolborstels er uit halen, het geheel schoonblazen en weer monteren, rotor van de motor reinigen en meestal is het opgelost (behalve als de koolborstels versleten zijn natuurlijk).
Lang geleden zelf gedaan, MJ11015 transistors dacht ik, bij conrad gekocht, koelpasta, twee boutjes in plaats van de klinknageltjes. Was een leuke en vrij makkelijke reparatie.
Hier een heel verhaal in het Engels.
https://www.frenchcarforum.co.uk/forum/viewtopic.php?t=22348