Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Een 106, ja, dat werd tijd. Ik mis al een tijdje een compact, vlot en wendbaar autootje om lol mee te hebben. De laatste AX heeft het huishouden al jaren geleden verlaten en er is nooit meer iets soortgelijks voor in de plaats gekomen. Tegenwoordig bestaat de verzameling uit een sloep, nog een sloep en als dagelijks vervoer een nieuwe Kia. Ondanks voldoende vermogen toch allemaal logge boten. Een van de puberkinderen kan ter lering ende vermaeck bovendien wel een klusproject gebruiken dus ik ben maar gaan zoeken naar een 106, Saxo, AX of iets soortgelijks van een eng merk. Uiteindelijk vond ik heel dicht bij huis een 106 1.1 Sport die warm loopt, dat zou aan de koppakking liggen. Nu is een koppakking van een TU wel vaker niet in orde, maar meestal zeikt er dan alleen olie naar buiten op het hoekje linksvoor.
Afijn, proefrit gemaakt, tot een lijstje met werk gekomen en een passende prijs overeen gekomen.
Het slechte en het goede nieuws:
Slecht nieuws:
-Waarschuwingslampje temperatuur gaat na 10 minuten aan
-Motorblok zeiknat van de olie, koppakking lekt olie naar buiten op het welbekende hoekje
-Aandrijfassen rammelen
-Gat in zitting bestuurdersstoel
-Koppeling gaat enorm zwaar en heeft een heel erg korte slag
Goed nieuws:
-APK tot oktober
-Geen roest van betekenis
-Een nieuwe radio met bluetooth
-3 sleutels, boekjes, en een pak rekeningen van de laatste 15 jaar
-Maakt geen versleutelde indruk onder de motorkap
Nog meer goed nieuws, geen fouten!
Ik ben maar eens begonnen met het afspuiten van het motorblok. Vervolgens 2 kilometer van de wasbox naar huis gereden en weer even naar ‘het hoekje’ gekeken en het is alweer nat van de olie:
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Als het om het warmlopen gaat ben ik toch even verder gaan kijken dan mijn neus lang is. De bovenste radiateurslang wil niet opwarmen, de thermostaat lijkt dus niet open te gaan. Voor 5 euro een nieuwe gehaald, gemonteerd en het koelsysteem goed ontlucht. Vervolgens een lange proefrit gemaakt en tot op heden geen rood lampje gezien. Blijft toch spannend zonder lampje met alleen een meter…...
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Leuk hoor! Fris ding zo te zien. Zijn de 1400’jes eigenlijk nog een beetje niet-afgetrapt te vinden?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Je hoeft je voorlopig niet te vervelen!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Ik wil er uiteindelijk een keer een 1.6 in lepelen, dat zet het meeste zoden aan de dijk. Voor nu is gewoon opknappen van dit motortje de beste optie, onderdelen zijn goedkoop.
Ik heb net nog even een kleine reparatie uitgevoerd, de luidspreker in de deur rechts deed het vaker niet dan wel. Het stekkertje van de plus bleek gammel, dat was snel gefixt.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik weet niet hoe het bij Peugeot is, maar bij de Saxo had de 1.6 wel zwaarder uitgevoerde remmen dan de 1.1.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Eerst grotere remmen, dan meer PK’s is sowieso wel de juiste volgorde inderdaad. Van trommels naar schijven achter mag ook wel.
Leuke skelter. Mooi dat je niet zelf hoeft te trappen bij deze. Veel plezier.
ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991
Acadiane
Nu
2cv Scharrelston (bouwpakket 1 op 1 schaal)
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Inmiddels heb ik alle spullen voor het opfrissen van de kop besteld, dit keer bij mister-auto. Met onderdelen voor franse auto’s zijn zij vaak toch het goedkoopst.
Ik heb vandaag ook eindelijk eens een langere rit gemaakt om te kijken of hij nu inderdaad niet meer warm loopt. Bij gebrek aan een temperatuurlampje heb ik dat maar gedaan met een laptop met PP2000 aangekoppeld. PP2000 is de Peugeot-variant van Lexia. De temperatuur liep vlot op naar zo’n 87 graden en stabiliseerde zich uiteindelijk licht schommelend tussen de 85 en 89 graden. Dat is 20 kilometer provinciale weg, 15 kilometer snelweg met 130 en nog zo’n 5 kilometer met 100 en wat stadsverkeer.
Ik heb er wel vertrouwen in dat het probleem met het warmlopen is opgelost door montage van een nieuwe thermostaat.
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
De bestelling van Mister-Auto is inmiddels binnen, maar ik heb er nog niets mee gedaan. Voor we met hoofdzaken aan de slag gaan zijn er wat bijzaken aan de beurt:
Toen ik de 106 kocht zag hij er op een aantal punten nogal tragisch uit, zo zijn de Lidl wieldoppen ontzettend lelijk en ontbrak de wielkastverbreder rechtsachter:
Op marktplaats vond ik een 106 verzamelaar die ook allerhande onderdelen op voorraad heeft en daar van alles van verkoopt. Hij had voor mij een wielkastverbreder in de juiste kleur met alle montagepennen nog heel en de montageclipjes inbegrepen. Voor 50 euro een goeie deal. Het doet veel goeds voor het aanzicht en nu durf ik weer door de wasstraat.
Een ander kwaaltje was dat het bij regen inwaterde rond de antennevoet. Via Amazon een nieuwe antennevoet met spriet besteld voor 2 tientjes. Voor de zekerheid met een dotje Polymax gemonteerd zodat het zeker niet meer lekt:
En dan met de spriet er in, met een beetje kopervet op het schroefdraad zodat hij niet vastrot ziet het er weer heel behoorlijk uit en is de ontvangst ook nog eens beter dan met de afgekloven en afgebroken universele antenne die er op zat.
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
We gaan nog even door met de bijzaken:
Een hoedenplank met niet-afgebroken ophangpunten:
En originele wieldoppen type Fugue, 3 gevonden, nog 1 te gaan!
Wel inspirerend, die wieldoppen:
Geweldig Lucas (die rare Canadees hè).
Adri
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Op zijn inleving valt niets af te dingen.
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Het begint compleet ergens op te lijken! Lekker bezig dus
Wat zijn de verschillen onderhuids eigenlijk tussen een gewone 1.1i en een Sport?
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Dat is een hele goede vraag Derk. Ik denk dat het alleen uiterlijk vertoon is, maar ik moet mij er eigenlijk nog even in verdiepen, bijvoorbeeld door een folder op te snorren van de juiste jaargang.
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Misschien ook wel een wat dikkere stabilisatorstang?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!