Totaal aantal Berichten: 6323
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gisteravond heb ik ook nog een klusje gedaan, een nieuwe bovenste motorsteun en een nieuwe baksteun. Bij het vervangen van de koppeling had ik gezien dat vooral de baksteun best wel gaar was. Vervangen van de bovenste motorsteun leek even een puzzeltje, maar was uiteindelijk heel eenvoudig toen ik in de gaten had dat je de moer van de centrale bout kunt bereiken via een gat in de wielkast.
Enfin wat foto’s:
Resultaat? Motor en bak hangen zichtbaar een stuk hoger in de koets en tijdens het rijden voel je de motor en bak niet meer zo bewegen. Missie geslaagd.
Motor- en baksteunen vervangen is zo’n bevredigend klusje omdat het resultaat zo goed merkbaar is.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 6323
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Nou, de bandenkeuze is gemaakt. Het zijn, tromgeroffel…........TWEEDEHANDS BANDEN! Ik hoor jullie al in koor roepen, SCHRAPER! Maar ja, er zitten nog stompjes van de haren op het profiel, productie week 12 2022 en Vredestein T-Trac 2 dus een redelijk fabrikaat. Voor nu voor 3 tientjes voor twee stuks een prima oplossing.
Nee he, weer zo’n knakenrijder.
(Mooi werk)
ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991
Acadiane
Nu
2cv Scharrelston (bouwpakket 1 op 1 schaal)
Totaal aantal Berichten: 9418
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Lekker circulair.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 7794
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Goeie actie hoor, benieuwd of ze een beetje bevallen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6323
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Het duurt nog even voor de kleine leeuw zijn ‘nieuwe’ achterbanden krijgt en weer zal worden goedgekeurd. In de tussentijd is er nog wel andere voortgang te melden.
Het stuur heb ik opnieuw laten verven en dat is mooi gelukt. Het ziet er weer als nieuw uit, maar de originele nerf van het leer is wel behouden. Ik ben benieuwd hoe lang het mooi blijft.
Dan nieuwe schakelstangetjes, dat kan nooit kwaad. Ik dacht, laat ik ook de hevel met de rubber knots vervangen, hier zie je ‘m van onderen zitten. Dat bleek geen succes, want bij dit stuk door de firma Metalcaucho vervaardigde stuk ellende klopt de hoek tussen de twee armen niet. Het resultaat daarvan is dat de 5 en achteruit niet meer waren in te leggen. Die kan dus retour. Ik heb uiteindelijk de oude weer teruggezet die eigenlijk nog wel prima is, er zit geen speling op.
Hier is goed te zien hoeveel de positie van de arm met de rubber kogel afwijkt ten opzichte van de originele hevel:
De nieuwe stangetjes (van een ander merk waar ik wel goede ervaringen mee heb) waren wel perfect en mochten dus blijven. Een van de drie had wat speling, het schakelen gaat nu wat nauwkeuriger. Hier te zien van bovenaf.
Ook goed nieuws, op markplaats kwamen voor 15 euro 4 Fugue doppen voorbij waarven er twee nog heel netjes bleken. Ik heb ze wel alle 4 overgenomen, want dan heb je in ieder geval iets op reserve. En nu ik er (ruim) 4 heb was het ook tijd ze op de auto te monteren. Het ziet er weer helemaal des origineels uit zo, prima.
Totaal aantal Berichten: 6323
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Tijdens de rit naar het beunhol ging er wel iets stuk trouwens, het thermocontact dat de fan inschakelt. Na een pittige rit sloeg hij aan, niet zo gek, maar afslaan deed hij niet meer. Zodra je de stekker er op klikt draait de fan nu, de thermoschakelaar blijft dus plakken. Daar moet ik even een andere voor laten komen.
Totaal aantal Berichten: 6323
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Het nieuwe Valeo thermocontact zat er natuurlijk zo in en doet zijn werk prima.
Een verse APK is afgelopen vrijdag voor het afreizen naar Veterama ook gelukt. De ‘nieuwe’ banden zijn gemonteerd en er bleek in de tussentijd een kentekenlampje gesneuveld, maar dat was natuurlijk zo vervangen. Ik denk dat ik de komende maanden wat werk ga maken van het conserveren van het front, het begint wat roestig te worden, maar verder ga ik er vooral lekker mee rondscheuren en mijn aandacht eerst weer wat meer op de XM richten.
Totaal aantal Berichten: 6323
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Ik had bij Amazon voor een paar euro een nieuwe pookknop besteld, want de originele draait rond op de stang. Dit prul is geen verbetering, glibberig glad, lelijk plaatje bovenop en het ergste; hij past niet….....
Van de uitlaat was het middelste rubber foetsie. Een nieuw rubber kostte bij Mister Auto slechts 1,48 en zat er zo onder. Ik moet wel zeggen dat de pijp er nog niet helemaal naar mijn zin onder hangt. Dat moet nog een keer opnieuw als hij op een brug staat, want op een paar bokjes wordt dat nooit wat.
En de zoektocht naar een paar stoelen zonder gaten is ook ten einde, voor 6 tientjes heb ik nog een compleet interieur opgehaald. Ik moet wel zeggen dat het schuim van de buitenste wang van de passagiersstoel ook niet geweldig is. Heeft iemand een idee met wat voor soort lijm je dat soort schuim kunt lijmen?
Totaal aantal Berichten: 43292
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Lijm:
Echt topspul.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 6323
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Vandaag ook weer wat geklust, om te beginnen heb ik de microfoon ingebouwd die bij de autoradio hoort zodat er ook handsfree kan worden getelefoneerd. Het was even zoeken naar een toegankelijke route achter het dashboard langs, maar uiteindelijk is het niet ingewikkeld. Het microfoontje zit bij het lampje bij de achteruitkijkspiegel en het werkt goed.
En toen dacht ik, het is nog vroeg en ik heb nog een nieuwe korte aandrijfas liggen. En als die er eenmaal naast ligt is de verleiding groot om meteen ook maar de nieuwe fuseekogel en Strongflex PU rubbers te monteren. Daar heb ik dan wel weer foto’s van:
De rubbers, daar was het mooie wel van af, mag ook wel na 23 jaar en ruim twee ton.
En dan moeten ze natuurlijk uit de draagarm. Daar komt dan een combinatie van hakken, beuken en de pers bij kijken.
De fuseekogel is er met de pers zo uit.
Dan blijft over; een lege draagarm.
En als alles er weer in zit kan het zo weer onder de auto,
Ik moet zeggen, die Strongflex spullen zien er zeker voor het geld prima uit, mooi gemaakt.
Dan zit het allemaal weer in elkaar en is het tijd om naar huis te gaan. De rechterkant komt later deze week wel een keer aan de beurt.
Totaal aantal Berichten: 7794
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Lekker bezig ouwe.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6323
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Ik moet ook zeggen, het blijft enorm leuk om aan dit wagentje te knutselen. Het is allemaal goed verkrijgbaar, goedkoop, goed toegankelijk en eenvoudig werk.
Lucas schreef:Het is allemaal goed verkrijgbaar, goedkoop, goed toegankelijk en eenvoudig werk.
Precies dat is waarom ik het zoveel leuker vind om aan de Seat dan aan de Jaguar te klussen.
Wim,
Disciplus Simplex