Op een XM forum las ik dat 20% extra druk in de hydractive bollen een beter comfort geeft. Ik heb net nieuwe bollen gekocht(IFHS) maar het schijnt dat deze niet te vullen zijn vanwege de losse schotel die achter de vulnippel in de bol zit.
Eerst zat deze schotel vast; bij de nieuwe bollen schijnt hij los te zitten en bij losdraaien in de bol te vallen.
Wellicht zou voorzichtig een vulbare nippel op de bol nog te krijgen zijn als je de druk er af haalt, je zou de bol dan direct kunnen vullen via de vulbare nippel.Wellicht nog andere methodes??
Weet iemand waar en hoe ik de extra druk in de bollen kan krijgen?
Voor krijgt hij dan een druk van 90(!) bar.(normaal 75), achter van 50 naar 60. Voor achter is eventueel een voorraadbol te pakken, die is 62 bar.
Ik zou niet weten waar ik naar toe moet met de bollen en of het eigenlijk wel kan…...........
DS & Xantia break excl lpg 2.0
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik denk dat je het beste kunt informeren bij Chyparse in Almere.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Een voorraadbol kan je niet gebruiken als veerbol omdat er geen demping in zit.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
de hydractive bollen hebben geen dempers; de dempers zitten in de hydractive units, voorraadbol moet kunnen
DS & Xantia break excl lpg 2.0
Een hydractif bol heeft geen demping, net als een voorrad bol.
Een voorraadbol heeft dacht ik minder inhoud dan een hydractif bol. Ik zou een voorbal achter zetten ( van 50 naar 70, nogal wat verschil, maar als die bol “aan” staat zijn de beide bollen op de as ook nog van invloed) en voor bij Chyparse een hydractif bol laten oppompen, zij hebben denk ik nog wel bollen die je kunt oppompen. Ik weet niet of je naar 90 of 95 kunt gaan maar dat weet Chyparse je ook wel te vertellen.
Lijkt me wel een leuk experiment, je hebt dan wel veel meer verschil tussen “comfort” en “sport” stand.
To err is human, not to err is divine.
De inhoud van de hydractive bol is gelijk aan die van een voorraadbol, die moet dus kunnen achter. Ik zal eens bij Chyparse gaan informeren!
Ik ben ook wel benieuwd naar het experiment ja!
DS & Xantia break excl lpg 2.0
Het verhogen van de druk in de bollen, dat heb ik ook laten doen bij mijn eigen garage, bij mijn xantia break hdi ben ik voor van 55 naar 65 bar gegaan, gewoon de vuldruk verhogen. Werkt super (voor mij ) de xantia zweeft méér, maar het is en blijft GEHEEL VOOR JE EIGEN RISICO !! Bij mij zitten er (voor) ook ifhs bollen op, maar als ik originele citroen bollen vind, dan wil ik die ook proberen met 65 bar, of zelfs tot 70 bar gaan. De garage heeft meegedaan met dit experiment, maar ik kan me voorstellen dat anderen wellicht niet mee willen doen,ivm de eraan verbonden risico’s. Achter heb ik nu originele bollen, met gewoon 40 bar. Deze voelen echt beter dan de ifhs,maar daarvóór had ik ifhs opgepompt tot 50 bar. Bij 1 vd ifhs viel inderdaad de moer erin, en was die bol onbruikbaar, maar eigenlijk HOEFT de nippel er niet helemaal uit denk ik.Leeglopen doet ie toch wel, dus dan valt de moer er niet uit. Succes !
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Mooi dat hij meer zweeft met de extra druk, goed experiment. Nu is met een hydractive een soepelere vering geen gevaar voor weggedrag; zodra er een bocht of iets dergelijks is schakelt hij de extra bol uit en heeft hij gewoon zijn stuggere hydractive vering met de bollen bij de wielen.
De nippel schijnt er wel uit te moeten; door de vuldruk duwt hij anders de losgeschroefde nippel tegen de bol aan waardoor de druk niet in de bol kan.
DS & Xantia break excl lpg 2.0